Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi A6: nesnesitelná lehkost bytí

  17:48aktualizováno  17:48
hodnocení iDNES 4,7/5 Vozy prestižního segmentu vyšší střední třídy to nemají jednoduché. Pryč jsou časy, kdy si je lidé kupovali jen kvůli pohodlí nebo bezpečnosti. Současná klientela od vozu za dva milióny očekává i jistou designovou vytříbenost, prostě automobil, který je odlišný od zbytku automobilové konfekce. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA
Audi A6

Audi A6 | foto: iDNES

Střední a nižžší třídy zpravidla sázejí na emoce, luxusní limuzíny zase na stylovost a solidnost.

Současný vůz vyšší střední třídy by měl mít obojí. Měl by být emotivní a stylový zároveň. Měl by vypadat třeba jako nové Audi A6.

Nové Audi A6 patří mezi nejvyspělejší vozy vyšší střední třídy.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Audi A6 můžete koupit na www.automodul.cz

Není jednoduché vyzdvihnout nějakou jeho specifickou pozitivní vlastnost, protože vyniká v mnoha ohledech. 

Je to vůz ucelených kvalit. Vůz s elegantním a osobitým designem, který neskrývá dynamický potenciál.

 hodnocení 

PLUSY
- osobitý design 

- pohledný a pohodlný interiér
- dobré dynamické vlastnosti
- dobré jízdní vlastnosti a snadné ovládání
- výkonný, kultivovaný a dobře odhlučněný motor 
- zpracování a kvalita materiálů 

MINUSY
- nepřehledný systém MMI
- málo odkládacích prostor
- malý vstup do kufru 
- motor 3,0 TDI pouze s automatickou převodovkou

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Vůz s luxusním a propracovaným interiérem, špičkovým vznětovým agregátem a velmi sebevědomým podvozkem. Audi A6 je vozem pro náročné a tomu odpovídá i pořizovací cena.

VNĚJŠÍ VZHLED

Když na ženevském autosalonu v  roce 2003 představila automobilka Audi svůj koncept Nuvolari, asi málokdo tušil, že z velkého čtyřmístného kupé za rok vyroste limuzína vyšší střední třídy.

Přestože „ášestka“ nové generace nezapře příbuznost s předchozí generací, je její designová návaznost na koncept Nuvolari evidentní.

Na osvědčeném základě předchozí generace vznikl velmi osobitý vůz s typicky uhlazeným německým  designem. Vůz, který působí podstatně stylovějším dojmem a zároveň neskrývá svůj dynamický potenciál.

Audi A6 je nepřehlédnutelným vozem nejen velikosti, ale především svým osobitým vzhledem. Klenutá linie střechy připomíná při pohledu ze stran kupé, tento dojem umocňuje i vysoko posazená spodní hrana bočních oken. Čelní partie vozu jsou nejvíce emotivní. Dominatním prvkem přídě, respektive celého automobilu, je mohutná jednodílná maska chladiče, která je základním prvkem nové designové vlny Audi. Dynamický charakter auta umocňují klasicky zamračené světlomety s čirou optikou a mohutná kapota ve tvaru písmene „V“. Záď vozu je jednoduchá a stylově velmi čistá. Celkově jsou proporce "á-šestky" dobře vyvážené. 

INTERIER A KUFR

Vnitřní prostor nezůstává nic dlužen atraktivnímu zevnějšku, právě naopak. Oproti předchůdci zaznamenal interiér nového Audi A6 výrazný skok v oblasti estetiky a luxusu. Velký důraz, který byl při konstrukci vozu kladen na prostor kolem cestujících, se vyplatil. Výběr přírodních a syntetických materiálů, úroveň řemeslného zpracování a cit pro sebemenší detail lze nejlépe charakterizovat dvěma slovy. Špičková kvalita.

Hlavní dominantou vnitřního prostoru je bezpochyby pracoviště řidiče. Moderní přístrojová deska s mohutným štítem kapkovitého tvaru ukrývá velký kruhový rychloměr, otáčkoměr, monochromatický displej, nezbytné kontrolky a dva menší půlkruhové ciferníky - teploměr chladící kapaliny a ukazatel stavu paliva.

Vpravo od hlavních přístrojů se nachází velký LCD displej multimediálního systému. Stylový kokpit esteticky dokresluje nový multifunkční čtyřramenný volant, jehož středová část se svým tvarem a provedením odvolává na design jednodílné masky chladiče.

Všechny důležité ovladače jsou umístěny okolo volantu nebo na mohutném středovém panelu, který koncepčně vychází z modelu A8. I přes velký počet ovládacích prvků je ergonomie řidičova pracoviště na vysoké úrovni, problémy však činí složitá orientace v multimediálním palubním systému MMI.

Vnitřní prostor modelu je co do velikosti přiměřený vozům této kategorie a svým vnějším rozměrům. Pro pět běžně urostlých pasažérů je ve všech směrech místa dostatek, nikoliv ale nadbytek. Urostlejší cestující na zadních sedadlech musí počítat s výškovým omezením, které je daní za svažující se střechu. Dobře je na tom nové Audi co se týče prostoru pro nohy cestujících. Vpředu i vzadu je opravdu velkorysý kus místa. Přístup na obě řady sedadel je snadný, mohutné boční dveře se otevírají v širokém úhlu.

Ideální pozice za volantem se hledá snadno díky širokému rozsahu nastavení sedaček i volantu. O pohodlí posádky pečují pohodlná sedadla s optimálními rozměry a velmi příjemnou tuhostí. Přední jsou elektricky nastavitelná, mají bederní opěrku a dobré boční vedení, zadní jsou dělená a mají sklopná opěradla.

Zavazadlový prostor, respektive velikost jeho vstupního otvoru je patrně nejvýznamnějším minusem nové „á-šestky“. Pod krátkým víkem se sice nachází skladný a objemný zavazadelník s kapacitou 546 litrů, naložit do něho rozměrnější zavazadla ale bude problém. Výtky jdou i na adresu odkládacích přihrádek a kapes, těch je ve voze opravdu pomálu.


JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Nové Audi A6 exceluje v mnoha ohledech. Mimořádným dynamickým vlastnostem vozu zdatně sekunduje i podvozek. Jízdní vlastnosti lze nejlépe vystihnout slovem – vyvážené. Charakteristika podvozku je ideálním kompromisem mezi nastavením pro komfortní a dynamickou jízdu.

Tlumiče mají spíše tužší charakteristiku, absorbční schopnosti podvozku jsou přesto na vysoké úrovni. Hliníkové prvky náprav se v praxi osvědčily, přenos vibrací do prostoru pro cestující je u A6 minimální. Auto s přehledem překonává většinu nerovností, trochu nervózní je vůz pouze při přejezdu série příčných nerovností.

Systém permanentního pohonu všech kol Quattro a přední náprava s dynamicky měnitelnou geometrií mají lví podíl na výborném chování vozu v zatáčkách. Směrová stabilita je na vysoké úrovni, ani při rychlém průjezdu ostrými zatáčkami neztrácí á-šestka sebevědomí. V extrémních situacích účinně zasahuje nekompromisní elektronika. Pocit důvěry v aktivní bezpečnost vozu je nebývale vysoký.

Vysokým kvalitám podvozku zdatně sekunduje i ovládání. Řízení vybavené elektromechanickým posilovačem s proměnlivým účinkem je přesné. Při pomalé jízdě a parkování je funkce posilovače bezchybná, ve vyšších rychlostech by neuškodila větší tuhost řízení a lepší zpětná vazba.

Přestože „á-šestka“ svou délkou téměř atakuje pětimetrovou hranici a středně naložená váží dvě tuny, je obdivuhodné s jakou lehkostí se ovládá. Leckterý vůz nižší střední třídy by jí v tomto ohledu mohl závidět.

Brzdová soustava, vybavená kotouči na obou nápravách, snese ta nejpřísnější měřítka. Brzdy regují rychle a jejich nástup je poměrně ostrý. Dávkování brzdného účinku je spolehlivé, ani opakované brzdění z vysokých rychlostí nečiní „á-šestce“ sebemenší problémy. Sklon k vadnutí jsme nezaznamenali.


Pod kapotou testovaného vozu byl ukryt vznětový šestiválec se zdvihovým objemem 3,0 litru. Tento agregát má všechny předpoklady stát se prodejním šlágrem, protože dokáže uspokojit nejen svými výkonovými parametry, ale i kultivovaností chodu a solidní spotřebou nafty. Zajímavá je i pořizovací cena A6 s tímto motorem, která se pohybuje zhruba 90 tisíc Kč pod částkou, kterou chtějí u Audi za verzi s benzinovým motorem 3,2 FSI.

Pohonná jednotka TDI se čtyřventilovou technikou oproti současným koncernovým trendům nevyužívá systém čerpadlo-tryska, ale common-rail s piezoelektrickými vstřikovacími jednotkami. Z hlediska spotřebitele jsou dojmy velmi pozitivní, vlastně lze jen stěží uvěřit, že agregát šumící pod kapotou pochází z produkce koncernu VW. „Tédéíčka“ s čistě traktorovým projevem už patří minulosti a o moderním vznětovém „třílitru“ to platí na sto procent.

Běh motoru je nanejvýš kultivovaný, bez vibrací a rušivých pazvuků, znamenitý je i jeho zátah od velmi nízkých otáček. Kroutící moment vrcholí hodnotou 450 Nm a svého maxima dosahuje v rozmezí 1400 – 3250 otáček za minutu, mohutná síla je tak k dispozici prakticky v celém využitelném spektru otáček. Dieselový agregát produkuje výkon 165 kW a uděluje skoro osmnáctset kilogramů těžkému vozu velmi solidní dynamiku. Audi A6 3.0 TDI Quattro Tiptronic dosahuje maximální rychlosti 243 km/h a z klidu na sto kilometrů v hodině dokáže zrychlit za 7,3 vteřiny.

Odhlučnění motoru je také na vysoké úrovni. Při běžné jízdě proniká do prostoru pro cestující jen nevýrazný šum, trochu výraznějšího zvukového projevu se dočkáte jen při razantním sešlápnutí plynového pedálu.

Mohutný výkon motoru je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím šestististupňové automatické převodovky Tiptronic s možností ruční volby převodů. Řazení jednotlivých převodových stupňů probíhá v případě manuální i automatické volby hladce a především plynule. Naprosto bezproblémově funguje taktéž sekvenční řazení páčkami pod volantem, i když je třeba počítat s nepatrně delší prodlevou. Zklamáním je zásah elektroniky do řidičem zvoleného převodu. Překonáním hranice 4500 otáček automatika přeřazuje na vyšší rychlostní stupeň, respektive sama podřazuje při poklesu pod 1300 otáček 

Průměrná spotřeba v průběhu testu oscilovala okolo hranice 9 litrů nafty na sto kilometrů. Při klidné vyhlídkové jízdě se „audina“ spokojila s osmi litry, při využití výkonového potenciálu nebo při jízdě konstantně vysokou rychlostí se spotřeba zvýšila zhruba o dva litry. V porovnání s klasickými jednotkami TDI a nejbližšími německými konkurenty, má nový „common-railový třílitr“ nepatrně větší apetit. S ohledem na jeho vysoké kvality, je jakýkoliv údaj za desetinou čárkou prakticky bezvýznamný.

Základní cena modelu Audi A6 je na českém trhu stanovena na 1 111 900 Kč. Verze 3,0 TDI Quattro je v prodeji za 1 444 200 Kč. Testované provedení s bohatou příplatkovou výbavou mělo cenovku 1 937 284 Kč.

Standardní výbava vozu zahrnuje čelní airbag řidiče a spolujezdce, průběžné hlavové a boční airbagy vpředu, protiblokovací systém (ABS), elektronický stabilizační program (ESP) s brzdovým asistentem, rozdělovač brzdných sil (EBD), automatickou dvouzónovou klimatizaci, variabilní posilovač řízení servotronic, elektromechanickou parkovací brzdu, elektrické ovládání předních i zadních oken, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dešťový senzor, dálkově ovládané centrální zamykání, kola z lehkých slitin o rozměru 7J x 16“, systém MMI basic plus (Multi Media Interface) s monochromatickým displejem, integrované autorádio s přehrávačem CD a deseti reproduktory, mlhové světlomety, světelný senzor s integrovanou funkcí “coming home / leaving home”, imobilizér, zeleně tónovaná determální skla, interiérový dekor z leštěného hliníku, kůží obšitý čtyřramenný volant atd.

Testovaný vůz obsahuje navíc xenonová světla, alarm, zadní parkovací senzory, systém dotykového odemykání a zamykání vozu, kola z lehkých slitin o rozměru 7,5x17“ s pneumatikami 225/50 R17, kožené čalounění sedadel a interiéru, elektricky ovládaná přední sedadla, dekor z ořechového dřeva, komfortní automatickou klimatizaci, vyhřívání předních sedadel, automaticky zaclonitelná vnitřní i vnější zrcátka, multifunkční volant s páčkami řazení, tempovat, navigační systém s DVD, MMI s barevným displejem a měničem CD, elektricky ovládanou zadní sluneční roletu, manuálně ovládané rolety v oknech zadních dveří, autotelefon včetně střední loketní opěrky, paket osvětlení, paket zavazadlového prostoru, paket odkládacích prostor.

Audi A6 je velmi vyspělým vozem po stránce technické i estetické. K jeho největším konkurentům na trhu patří podobně zaměřená auta ze Stuttgartu a Mnichova.

Audi A6 3,0 TDI Quattro 

BMW 530d
Mercedes-Benz E 320 CDI
objem motoru (cm3) 2979 2993 3222
výkon (kW/k) 165/225 160/218 150/204
max.toč.
moment (Nm)
450 500 500
počet válců/ventilů 6/24 6/24 6/24
typ motoru vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný
max. rychlost (km/h) 243 243 243
zrychlení 0-100 km/h (s) 7,3 7,3 7,7
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 11,3/
6,3/
8,3
10,8/
6,1/
7,8

9,4/
5,4/
6,9

objem kufru/nádrže (l) 546/80 520/70 530/80
rozměry d/š/v (mm) 4916/
1855/
1459
4841/
1846/
1468
4818/
1822/
1452
rozvor (mm) 2843 2888 2854
pneumatiky 225/55 R16 225/55 R16 225/55 R16
hmotnost pohotovostní/celková 1765/2345 1685/2170 1735/2260
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/ano ano/ano ano/ano
ABS/ESP/pohon všech kol ano/ano/ano ano/ano/ne

ano/ano/ne

klimatizace/tempomat dvouzónová/ne dvouzónová/ano automatická/ano
xenonová světla ne ano ne
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč 1 444 200 1 459 560 1 443 000

CENA

MOTOR A SPOTŘEBA

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.