Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Známe tajemství záhadného auta. Opravdu umí jezdit bez řidiče

  13:10aktualizováno  13:10
České silnice brázdí bílé Audi A7 s podivnou konstrukcí na střeše. Vůz natočil a nafotil čtenář iDNES.cz při jízdě po dálnici. Audi schopné jízdy bez řidiče patří firmě Valeo a potkat ho můžete například i v ulicích Prahy.

„Testovací vůz se zkušební poznávací značkou patří firmě Valeo, která je významným dodavatelem komponent pro automobilky. V době natáčení videa jelo z pražského výzkumného centra na testovací okruh v Milovicích a řídil ho zaměstnanec firmy,“ uvádí pro iDNES.cz Gábor Iffland, ředitel pro externí komunikaci českého zastoupení Valea.

Iffland potvrzuje, že na autě testují technologie pro autonomní řízení. „Auto na veřejné komunikaci nejezdilo v režimu autonomního řízení,“ zdůrazňuje.

Všechna autonomní auta, která po světě testují v reálném provozu (od Ameriky, přes Evropu po Japonsko), musí být pod dohledem člověka. Za volantem sedí řidič, který je připraven zasáhnout a případně převzít řízení v situaci, že technika selže.

Prototypy testující autonomní jízdu musí mít za volantem řidiče připraveného...

Prototypy testující autonomní jízdu musí mít za volantem řidiče připraveného zasáhnout v krizové situaci.

Audi zaujme konstrukcí na střeše, která nese takzvaný lidar. „Na tomto testovacím voze slouží konkrétně k vyhodnocení a validaci výstupních dat z laserových skenerů, ale i jiných senzorů, které vyvíjíme,“ vysvětluje Iffland pro iDNES.cz.

LIDAR

Laserový skener sleduje prostor před vozem a vyhodnocuje všechny překážky v dosahu. Data z lidaru spojuje mozek vozu s informacemi z kamery. „Dohromady je takto vytvořena mapa, která systému dovolí analyzovat a předvídat, co se v okolí automobilu stane,“ vysvětluje Gábor Iffland.

Valeo má několik autonomních vozů. Bílé audi je většinu času v Česku, buď v Praze, nebo na zkušebním polygonu na bývalém letišti v Milovicích, který patří Valeu. „V tuto chvíli je auto v Německu, po Novém roce se ale do Česka vrátí,“ uvádí Iffland.

V listopadu 2015 absolvovalo další z autonomních aut Valea 10 tisíc kilometrů v podmínkách reálného silničního provozu ve Francii, z toho čtyři tisíce jelo v režimu bez řidiče. Volkswagen Golf přejmenovaný na Cruise4U, vyjel z Paříže, pokračoval přes Calais, Štrasburk, Montpellier a Brest. Z okruhu, při kterém objel celou Francii se vrátil zpátky do Paříže 21. listopadu.

Prototyp autonomního vozu firmy Valeo. Bílé Audi A7  testuje často na polygonu...

Prototyp autonomního vozu firmy Valeo. Bílé Audi A7 testuje často na polygonu v Milovicích.

Společnost Valeo pracuje na vývoji senzorů a softwaru pro asistenční systémy do automobilů. „Jedno z výzkumných center v této oblasti je v Praze, kde v současnosti pracuje více než 200 inženýrů. Toto centrum se intenzivně rozrůstá,“ dodává Iffland.

Fotogalerie

Valeo ovšem stejně jako řada dalších společností, které mají v Česku vývojové kanceláře, bojuje s nedostatkem vývojářů (více čtěte zde). Valeo se snaží nové konstruktéry nalákat na speciálních dnech otevřených dveří. Na tom posledním letos v září se právě bílá A7 proháněla po testovacím okruhu.





Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.