Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Známe tajemství záhadného auta. Opravdu umí jezdit bez řidiče

  13:10aktualizováno  13:10
České silnice brázdí bílé Audi A7 s podivnou konstrukcí na střeše. Vůz natočil a nafotil čtenář iDNES.cz při jízdě po dálnici. Audi schopné jízdy bez řidiče patří firmě Valeo a potkat ho můžete například i v ulicích Prahy.

„Testovací vůz se zkušební poznávací značkou patří firmě Valeo, která je významným dodavatelem komponent pro automobilky. V době natáčení videa jelo z pražského výzkumného centra na testovací okruh v Milovicích a řídil ho zaměstnanec firmy,“ uvádí pro iDNES.cz Gábor Iffland, ředitel pro externí komunikaci českého zastoupení Valea.

Iffland potvrzuje, že na autě testují technologie pro autonomní řízení. „Auto na veřejné komunikaci nejezdilo v režimu autonomního řízení,“ zdůrazňuje.

Všechna autonomní auta, která po světě testují v reálném provozu (od Ameriky, přes Evropu po Japonsko), musí být pod dohledem člověka. Za volantem sedí řidič, který je připraven zasáhnout a případně převzít řízení v situaci, že technika selže.

Prototypy testující autonomní jízdu musí mít za volantem řidiče připraveného...

Prototypy testující autonomní jízdu musí mít za volantem řidiče připraveného zasáhnout v krizové situaci.

Audi zaujme konstrukcí na střeše, která nese takzvaný lidar. „Na tomto testovacím voze slouží konkrétně k vyhodnocení a validaci výstupních dat z laserových skenerů, ale i jiných senzorů, které vyvíjíme,“ vysvětluje Iffland pro iDNES.cz.

LIDAR

Laserový skener sleduje prostor před vozem a vyhodnocuje všechny překážky v dosahu. Data z lidaru spojuje mozek vozu s informacemi z kamery. „Dohromady je takto vytvořena mapa, která systému dovolí analyzovat a předvídat, co se v okolí automobilu stane,“ vysvětluje Gábor Iffland.

Valeo má několik autonomních vozů. Bílé audi je většinu času v Česku, buď v Praze, nebo na zkušebním polygonu na bývalém letišti v Milovicích, který patří Valeu. „V tuto chvíli je auto v Německu, po Novém roce se ale do Česka vrátí,“ uvádí Iffland.

V listopadu 2015 absolvovalo další z autonomních aut Valea 10 tisíc kilometrů v podmínkách reálného silničního provozu ve Francii, z toho čtyři tisíce jelo v režimu bez řidiče. Volkswagen Golf přejmenovaný na Cruise4U, vyjel z Paříže, pokračoval přes Calais, Štrasburk, Montpellier a Brest. Z okruhu, při kterém objel celou Francii se vrátil zpátky do Paříže 21. listopadu.

Prototyp autonomního vozu firmy Valeo. Bílé Audi A7  testuje často na polygonu...

Prototyp autonomního vozu firmy Valeo. Bílé Audi A7 testuje často na polygonu v Milovicích.

Společnost Valeo pracuje na vývoji senzorů a softwaru pro asistenční systémy do automobilů. „Jedno z výzkumných center v této oblasti je v Praze, kde v současnosti pracuje více než 200 inženýrů. Toto centrum se intenzivně rozrůstá,“ dodává Iffland.

Fotogalerie

Valeo ovšem stejně jako řada dalších společností, které mají v Česku vývojové kanceláře, bojuje s nedostatkem vývojářů (více čtěte zde). Valeo se snaží nové konstruktéry nalákat na speciálních dnech otevřených dveří. Na tom posledním letos v září se právě bílá A7 proháněla po testovacím okruhu.




Nejčtenější



Další z rubriky

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Nová čínská škoda v plné parádě: Kamiq představili ambasádě v Pekingu

Škoda představila na českém velvyslanectví v Pekingu nové městské SUV pro...

Potvrzeno. Nové městské SUV ze škodovky určené pouze pro čínský trh ponese název Kamiq. Automobilka Škoda Auto jej v...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Seat Alhambra 2,0TDi...
Seat Alhambra 2,0TDi...

r.v. 2009, naj. 161 920 km, diesel
188 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz