Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

aktualizováno 
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka koncept Aicon, který je vizí zcela autonomního vozu blízké budoucnosti.

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon | foto: AUDI AG

Audi Aicon je představou auta s autonomním řízením úrovně 5 – tedy tou nejvyšší mírou automatizace. Na důkaz toho nemá studie uvnitř žádné klasické ovládací prvky. Chybí tu tedy volant a auto nemá pedály, Aicon je vůz, který bude jezdit zcela sám, bez zásahu řidiče. Ten jen zadá cíl cesty do navigace a vůz posádku automaticky odveze.

Aicon navazuje na jarní studii Volkswagen Sedric, což je představa zcela autonomního vozu koncernu VW. Na tiskové konferenci v předvečer autosalonu ve Frankfurtu šéf koncernu Müller prozradil, že Sedric teď bude sloužit v testovacím provozu v továrně ve Wolfsburgu. K přepravě po areálu ho budou používat zaměstnanci.

Fotogalerie

Studie od Audi je ale přeci jen z jiného soudku než Sedric. Zatímco ten je představou robotického taxi, jednoduchého a účelného přepravníku, Aicon je vizí luxusního vozu, který svou posádku bude hýčkat. V opulentní 5 444 milimetrů dlouhé karoserii se tak nachází dvě komfortní křesla a jedna zadní lavice, přes onu velikost je auto uspořádáno spíše jako kupé 2+2. Rozvor je 3 470 mm. Vůz se snaží posádce nabídnout atmosféru prvních tříd špičkových aerolinek. Dveře se otevírají proti sobě, takže se do interiéru snadno nastupuje.

I přes revoluční řešení bez klasických ovládacích prvků ale zůstává uspořádání interiéru relativně tradiční. Cestující sedí čelem ke směru jízdy a auto má i palubní desku. Jen je to spíš rozměrná police. Interiér se nese v minimalistickém duchu bez větších výstřelků. Zajímavé je, že před pasažéry vpředu je ohromné množství místa, na onu palubní desku se z křesla téměř nedá dosáhnout. Přitom má Aicon jen velmi krátkou příď, onen prostor vytváří hodně protažené čelní sklo. Křesla jsou ovšem posuvná v rozsahu 500 mm.

Sedadla přitom nemají bezpečnostní pásy – Aicon tím chce ukázat, že autonomní mobilita budoucnosti bude tak bezpečná, že pasažéři nebudou klasické zádržné systémy potřebovat. Tím by se mělo výrazně zvýšit pohodlí na palubě vozu. Jak se s robotickým autem jede čtěte zde

Z venku je mohutné auto trochu neuchopitelné, dlouhá karoserie tu připomíná kupé, tu je to jakýsi crossover. Zajímavým detailem vozu jsou světlomety, které na studii samozřejmě nemusí plnit svou funkci. Ale ukazují, jakým směrem designéři přemýšlí – technika světlometů jde mílovými kroky kupředu a rozdrobené a graficky různě uspořádané světelné prvky, jaké má právě Aicon, by se mohly v relativně blízké budoucnosti stát realitou. Světlomety by měly umět promítat obraz na vozovku, za jejich pomoci by auto mělo komunikovat s okolím. Je to určitý způsob, jak by se v provozu mohla autonomní auta „dorozumívat“ s řidiči těch klasických.

Doslova obrovská jsou kola vozu, ráfky mají průměr 26 palců. Audi Aicon je pochopitelně elektromobil, automobilka se chlubí, že dojezd by měl činit 700 až 800 kilometrů. Čtyři elektromotory mají dohromady výkon 260 kW a Audi tvrdí, že je Aicon vizí auta pro komfortní překonávání dlouhých vzdáleností ustálenou rychlostí. Zajímavostí je agilita vozu, řízená je totiž jak přední, tak zadní náprava, takže průměr otáčení je jen 8,5 metru.



Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

EU prosazuje elektroauta kvůli snížení CO2, není je kde nabíjet

Kia Soul EV

Asociace evropských výrobců automobilů vydala varování směřující k poslancům Evropského parlamentu, že si kladou...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...

V Indii zase prší a tamní řidiči se bojí, že jim nateče voda do výfuku

V Indii začalo období dešťů, takto to vypadá v ulicích Bombaje.

V Bombaji už třetí den prší a má pršet ještě další čtyři. Vláda v některých zaplavených oblastech vyhlásila dětem...

Najdete na iDNES.cz