Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi budou mít na semaforu vždy zelenou

aktualizováno 
Automobilka Audi vyvíjí a testuje moderní způsob řízení dopravy, díky kterému se výrazně zvýší její plynulost v přeplněných městech. Systém s názvem Travolution například řidiči dovede říci, kdy na nadcházejícím semaforu naskočí zelená.

Audi Travolution | foto: Audi

Ve svém domovském městě, Ingolstadtu, vyvíjí a testuje automobilka Audi nový systém řízení dopravy. Název Travolution, který je spojením anglických slov travel (doprava) a revolution (revoluce), napovídá mnoho o ambicích tohoto projektu.

Ten má za úkol zklidnit dopravu ve městě a výrazně zvýšit její plynulost, a tím také pomoci snížit množství emisí, které automobily vypouštějí do ovzduší. Kromě Audi se na projektu podílí samotné město Ingolstadt, Mnichovská technická univerzita a společnost Gevas Software.

Na projektu se pracuje již déle než dva roky a v současné době probíhá již jeho testování v praxi. V Ingolstadtu tak bylo systémem Travolution vybaveno 46 křižovatek a v nadcházející fázi jich má přibýt dalších 50. Systém Travolution sleduje intenzitu dopravy na jednotlivých úsecích a pomocí výpočtů se snaží odhadovat, jaká bude hustota dopravy v nejbližších minutách.

Systém totiž již ze statistik například ví, kolik automobilů zhruba sjede z hlavní silnice a kolik se jich v danou dobu naopak zase napojí. Podle toho dovede vlastně určit, jak bude dopravní situace vypadat za několik okamžiků třeba na dalším semaforu, z globálního hlediska je systém připraven aktivně řídit dopravu na několik minut dopředu. To je velmi důležité, protože stav, kdy už se na křižovatce vytvoří dopravní zácpa, se řeší obtížněji než stav, kdy systém ví, že náhle vzrůstá provoz a dopravní zácpa je teprve hrozbou.

Podle aktuálně probíhajících testů se v částech Ingolstadtu, kde je systém Travolution nainstalován, podařilo opravdu zvýšit plynulost dopravy a řidiči nemusí tak často stavět na semaforech. Konkrétními čísly se ale Audi a město nepochlubily. Město a Audi do systému Travolution investovaly již něco přes 1,2 milionu eur, což není extrémně závratná částka.

Kromě pokročilého aktivního řízení provozu ale systém Travolution disponuje ještě jednou zajímavostí. Umí totiž řidiči speciálně vybaveného automobilu na displeji ukázat, kdy na nadcházejícím semaforu naskočí zelená, a vypočítá mu rychlost jízdy, kterou k ní akorát dojede. Tímto systémem bylo vybaveno několik desítek testovacích vozů Audi, ale prozatím pouze tři semafory. Úspora paliva se v tomto případě při pojíždění po městě blíží až 15%, což rozhodně není málo.





Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.