Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parádní Audi Crosslane je SUV kabriolet se spotřebou 1,1 litru

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - Pro pařížský autosalon si Audi připravilo velmi odvážný koncept SUV se stahovací střechou. Široké a nízké auto vyznává v rámci tradičního designu Audi výrazně ostré linie. Výrobce testuje reakce veřejnosti, zatím ale sériovou produkci neplánuje.

Audi Crosslane coupé | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Spíš než předobraz sériového auta je crosslane prototypem, na kterém si výrobce zkouší možné inovace své řady Q. Víc než kompletnímu konceptu je nutné věnovat pozornost detailům karoserie a interierů, které se mohou objevit u nových modelů SUV od Audi.

Audi Crosslane coupé

Přesto jako celek funguje crosslane velmi dobře. V jednom autě jsou hned tři rozdílné a na první pohled nesourodé koncepce a přitom to celkově působí docela harmonicky. Nízké a široké auto nepostrádá dynamiku, přitom stále vypadá jako SUV se zvýšeným podvozkem a navíc ještě se stahovací střechou.

Koncept se nebojí ostrých linií. Po dlouhých letech je to zase hranaté audi, které znalcům připomene koncept značky z doby bájného Audi Quattro, v roce 1981 představené Pininfarinovo kupé Audi Quartz - prohlédněte si ho ZDE

Fotogalerie

Vzhled pařížského konceptu připomíná siluetou kupé. Se zataženou střechou působí crosslane jako derivát modelu A3 s výraznějšími liniemi a obří maskou chladiče. Až na velmi agresivní přední část je design překvapivě čistý a dodržující linie značky. Relativně kompaktní auto měří na délku 4,21 metru, na šířku má nadprůměrných (a spíš výstavních) 1,88 metru a vysoké je pouze 1,51 metru.

SUV geny nezapřou mohutná kola s výraznými lemy blatníků a zvýšený podvozek. Že by se novinka nemusela ztratit v lehčím terénu, naznačují krátké převisy karoserie a spíš skromnější rozvor 2,56 metru.

Poslední podobou konceptu crosslane je kabriolet. Stačí složit pevnou střechu za zadní sedadla a rázem je z auta obstojně vypadající kabrio, kterému jako ochranný oblouk slouží zadní sloupek karoserie. Odborníci takovému typu karoserie říkají targa.

Audi Crosslane coupé
Audi Crosslane coupé

Koncepce ale nese několik omezení. Tím hlavním je prostornost interiéru. Už v základní konfiguraci s nataženou střechou je auto uváděno jako 2+2místné. To v překladu znamená, že v pohodlí si jízdu užijí jen řidič a jeho spolujezdec. Zadní dvojice sedadel je jen nouzová. A pak se stáhne střecha a cestující ze zadních sedadel musí jít po svých. Střecha se totiž skládá na jejich místa.

Výhodou konceptu je lehká stavba. V té je Audi dlouhodobě přeborníkem, vzpomeňme na jeho revoluční hliníkové karoserie některých modelů. U crosslinu se ale výrobce soustředil na plasty, které vyztužil uhlíkovými s skelnými vlákny. Karoserie je tak pevná a přitom lehká. Nechybí ale ani onen hliník, je z něj vyrobena třeba celá maska chladiče. Výsledkem lehké stavby je hmotnost 1 390 kilogramů, což je s ohledem na hybridní koncepci výborná hodnota.

Jelikož je crossline jen konceptem, tak nepřekvapí, že si pro pohon Audi vybralo právě kombinaci spalovacího a elektrického motoru. Respektive dokonce dvou elektromotorů. Spalovací agregát nese označení 1,5 TFSI a je to přeplňovaný tříválec s výkonem 95 kW.

První elektromotor slouží jako alternátor, druhý už slouží čistě elektrickému pohonu. Maximální výkon prvního je 55 kW, druhého pak 85 kW. A pozor, použití motorů má svá specifická pravidla. Do rychlosti 55 kilometrů za hodinu pohání za ideálních podmínek auto jen druhý elektromotor. Po překročení uvedené rychlosti se spouští zážehový motor a elektromotoru pomáhá. Nad rychlostí 130 kilometrů za hodinu se už o pohon stará jen spalovací motor.

Li-Ion baterie mají kapacitu 17,4 kWh, což postačí na zhruba 80 kilometrů jízdy v čistě elektrickém režimu. Baterie pak dobíjí za jízdy alternátor, případně je lze dobít i ze zásuvky. Dynamika není špatná, na stovku se auto dostane za 8,6 sekundy a maximální rychlost je 182 kilometrů za hodinu. Snová je udávaná kombinovaná spotřeba. Podle výrobce si auto řekne v průměru jen o 1,1 litru.

Audi Crosslane do výroby zatím nemíří. Ale je dost pravděpodobné, že některé na něm použité prvky by se mohly objevit na některém budoucím sériovém modelu automobilky.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

Toyota Century

Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Najdete na iDNES.cz