Spíš než předobraz sériového auta je crosslane prototypem, na kterém si výrobce zkouší možné inovace své řady Q. Víc než kompletnímu konceptu je nutné věnovat pozornost detailům karoserie a interierů, které se mohou objevit u nových modelů SUV od Audi.
Přesto jako celek funguje crosslane velmi dobře. V jednom autě jsou hned tři rozdílné a na první pohled nesourodé koncepce a přitom to celkově působí docela harmonicky. Nízké a široké auto nepostrádá dynamiku, přitom stále vypadá jako SUV se zvýšeným podvozkem a navíc ještě se stahovací střechou.
Koncept se nebojí ostrých linií. Po dlouhých letech je to zase hranaté audi, které znalcům připomene koncept značky z doby bájného Audi Quattro, v roce 1981 představené Pininfarinovo kupé Audi Quartz - prohlédněte si ho ZDE.
Vzhled pařížského konceptu připomíná siluetou kupé. Se zataženou střechou působí crosslane jako derivát modelu A3 s výraznějšími liniemi a obří maskou chladiče. Až na velmi agresivní přední část je design překvapivě čistý a dodržující linie značky. Relativně kompaktní auto měří na délku 4,21 metru, na šířku má nadprůměrných (a spíš výstavních) 1,88 metru a vysoké je pouze 1,51 metru.
SUV geny nezapřou mohutná kola s výraznými lemy blatníků a zvýšený podvozek. Že by se novinka nemusela ztratit v lehčím terénu, naznačují krátké převisy karoserie a spíš skromnější rozvor 2,56 metru.
Poslední podobou konceptu crosslane je kabriolet. Stačí složit pevnou střechu za zadní sedadla a rázem je z auta obstojně vypadající kabrio, kterému jako ochranný oblouk slouží zadní sloupek karoserie. Odborníci takovému typu karoserie říkají targa.
Koncepce ale nese několik omezení. Tím hlavním je prostornost interiéru. Už v základní konfiguraci s nataženou střechou je auto uváděno jako 2+2místné. To v překladu znamená, že v pohodlí si jízdu užijí jen řidič a jeho spolujezdec. Zadní dvojice sedadel je jen nouzová. A pak se stáhne střecha a cestující ze zadních sedadel musí jít po svých. Střecha se totiž skládá na jejich místa.
Výhodou konceptu je lehká stavba. V té je Audi dlouhodobě přeborníkem, vzpomeňme na jeho revoluční hliníkové karoserie některých modelů. U crosslinu se ale výrobce soustředil na plasty, které vyztužil uhlíkovými s skelnými vlákny. Karoserie je tak pevná a přitom lehká. Nechybí ale ani onen hliník, je z něj vyrobena třeba celá maska chladiče. Výsledkem lehké stavby je hmotnost 1 390 kilogramů, což je s ohledem na hybridní koncepci výborná hodnota.
Jelikož je crossline jen konceptem, tak nepřekvapí, že si pro pohon Audi vybralo právě kombinaci spalovacího a elektrického motoru. Respektive dokonce dvou elektromotorů. Spalovací agregát nese označení 1,5 TFSI a je to přeplňovaný tříválec s výkonem 95 kW.
První elektromotor slouží jako alternátor, druhý už slouží čistě elektrickému pohonu. Maximální výkon prvního je 55 kW, druhého pak 85 kW. A pozor, použití motorů má svá specifická pravidla. Do rychlosti 55 kilometrů za hodinu pohání za ideálních podmínek auto jen druhý elektromotor. Po překročení uvedené rychlosti se spouští zážehový motor a elektromotoru pomáhá. Nad rychlostí 130 kilometrů za hodinu se už o pohon stará jen spalovací motor.
Li-Ion baterie mají kapacitu 17,4 kWh, což postačí na zhruba 80 kilometrů jízdy v čistě elektrickém režimu. Baterie pak dobíjí za jízdy alternátor, případně je lze dobít i ze zásuvky. Dynamika není špatná, na stovku se auto dostane za 8,6 sekundy a maximální rychlost je 182 kilometrů za hodinu. Snová je udávaná kombinovaná spotřeba. Podle výrobce si auto řekne v průměru jen o 1,1 litru.
Audi Crosslane do výroby zatím nemíří. Ale je dost pravděpodobné, že některé na něm použité prvky by se mohly objevit na některém budoucím sériovém modelu automobilky.