Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Parádní Audi Crosslane je SUV kabriolet se spotřebou 1,1 litru

Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - Pro pařížský autosalon si Audi připravilo velmi odvážný koncept SUV se stahovací střechou. Široké a nízké auto vyznává v rámci tradičního designu Audi výrazně ostré linie. Výrobce testuje reakce veřejnosti, zatím ale sériovou produkci neplánuje.
Audi Crosslane coupé

Audi Crosslane coupé | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Spíš než předobraz sériového auta je crosslane prototypem, na kterém si výrobce zkouší možné inovace své řady Q. Víc než kompletnímu konceptu je nutné věnovat pozornost detailům karoserie a interierů, které se mohou objevit u nových modelů SUV od Audi.

Audi Crosslane coupé

Přesto jako celek funguje crosslane velmi dobře. V jednom autě jsou hned tři rozdílné a na první pohled nesourodé koncepce a přitom to celkově působí docela harmonicky. Nízké a široké auto nepostrádá dynamiku, přitom stále vypadá jako SUV se zvýšeným podvozkem a navíc ještě se stahovací střechou.

Koncept se nebojí ostrých linií. Po dlouhých letech je to zase hranaté audi, které znalcům připomene koncept značky z doby bájného Audi Quattro, v roce 1981 představené Pininfarinovo kupé Audi Quartz - prohlédněte si ho ZDE

Vzhled pařížského konceptu připomíná siluetou kupé. Se zataženou střechou působí crosslane jako derivát modelu A3 s výraznějšími liniemi a obří maskou chladiče. Až na velmi agresivní přední část je design překvapivě čistý a dodržující linie značky. Relativně kompaktní auto měří na délku 4,21 metru, na šířku má nadprůměrných (a spíš výstavních) 1,88 metru a vysoké je pouze 1,51 metru.

SUV geny nezapřou mohutná kola s výraznými lemy blatníků a zvýšený podvozek. Že by se novinka nemusela ztratit v lehčím terénu, naznačují krátké převisy karoserie a spíš skromnější rozvor 2,56 metru.

Poslední podobou konceptu crosslane je kabriolet. Stačí složit pevnou střechu za zadní sedadla a rázem je z auta obstojně vypadající kabrio, kterému jako ochranný oblouk slouží zadní sloupek karoserie. Odborníci takovému typu karoserie říkají targa.

Audi Crosslane coupé
Audi Crosslane coupé

Koncepce ale nese několik omezení. Tím hlavním je prostornost interiéru. Už v základní konfiguraci s nataženou střechou je auto uváděno jako 2+2místné. To v překladu znamená, že v pohodlí si jízdu užijí jen řidič a jeho spolujezdec. Zadní dvojice sedadel je jen nouzová. A pak se stáhne střecha a cestující ze zadních sedadel musí jít po svých. Střecha se totiž skládá na jejich místa.

Výhodou konceptu je lehká stavba. V té je Audi dlouhodobě přeborníkem, vzpomeňme na jeho revoluční hliníkové karoserie některých modelů. U crosslinu se ale výrobce soustředil na plasty, které vyztužil uhlíkovými s skelnými vlákny. Karoserie je tak pevná a přitom lehká. Nechybí ale ani onen hliník, je z něj vyrobena třeba celá maska chladiče. Výsledkem lehké stavby je hmotnost 1 390 kilogramů, což je s ohledem na hybridní koncepci výborná hodnota.

Jelikož je crossline jen konceptem, tak nepřekvapí, že si pro pohon Audi vybralo právě kombinaci spalovacího a elektrického motoru. Respektive dokonce dvou elektromotorů. Spalovací agregát nese označení 1,5 TFSI a je to přeplňovaný tříválec s výkonem 95 kW.

První elektromotor slouží jako alternátor, druhý už slouží čistě elektrickému pohonu. Maximální výkon prvního je 55 kW, druhého pak 85 kW. A pozor, použití motorů má svá specifická pravidla. Do rychlosti 55 kilometrů za hodinu pohání za ideálních podmínek auto jen druhý elektromotor. Po překročení uvedené rychlosti se spouští zážehový motor a elektromotoru pomáhá. Nad rychlostí 130 kilometrů za hodinu se už o pohon stará jen spalovací motor.

Li-Ion baterie mají kapacitu 17,4 kWh, což postačí na zhruba 80 kilometrů jízdy v čistě elektrickém režimu. Baterie pak dobíjí za jízdy alternátor, případně je lze dobít i ze zásuvky. Dynamika není špatná, na stovku se auto dostane za 8,6 sekundy a maximální rychlost je 182 kilometrů za hodinu. Snová je udávaná kombinovaná spotřeba. Podle výrobce si auto řekne v průměru jen o 1,1 litru.

Audi Crosslane do výroby zatím nemíří. Ale je dost pravděpodobné, že některé na něm použité prvky by se mohly objevit na některém budoucím sériovém modelu automobilky.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...