Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Audi e-tron quattro alias Q6 je připraveno na jízdu bez řidiče

  12:20
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Je to nejprovařenější veřejné tajemství autosalonu. Z petrolejově modrého obra, který je hlavním magnetem monumentálního stánku Audi na frankfurtském výstavišti, bude model Q6. Zatím se ale jmenuje e-tron quattro a namísto silného turbodieselu si hraje na ekologa. A představuje výbavu pro autonomní jízdu.

„Sportovní SUV poskytuje výhled na první velkosériově vyráběný elektromobil Audi,“ uvádí trochu krkolomně automobilka v tiskovém prohlášení.

„Audi představí začátkem roku 2018 luxusní sportovní SUV s čistě elektrickým pohonem. Studie Audi e-tron quattro concept je konkrétní předzvěstí tohoto vozu,“ doplňuje srozumitelněji Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti Audi zodpovědný za technický vývoj

Obrovitý koncept je od základu navržen jako elektromobil. Designéři pro jeho tvarování vymysleli nový pojem „Aerosthetics“, jenž vysvětluje, že vzhled vozu spojuje designérskou invenci s exaktností aerodynamiky. Pohyblivé prvky na přídi, bocích a zádi vylepšují obtékání vozu vzduchem. Spodní část vozu je ze stejného důvodu kompletně zakrytá. Zrcátka nahradily kamery. I přes vzhled dálničního buldozeru má e-tron quattro skvělý koeficient aerodynamiky cx = 0,25. Je však třeba mít na paměti, že je to koeficient vztažený k mírám vozu, špičatý přikrčený sporťák bude samozřejmě řezat vzduch lépe.

Audi e-tron quattro

Koncept stojí na druhé generaci modulární platformy koncernu VW pro vozy s motorem uloženým vpředu podélně, která umožňuje použití různých systémů pohonu a rozmanitých uspořádání technických komponentů a interiéru.

Délkou se řadí mezi Audi Q5 a Q7, že z něho tedy vznikne model Q6 je tedy skoro stoprocentní. Narozdíl od „pětky“ a „sedmičky“ má klást větší důraz na dynamické linie. Však se konceptu snažili designéři dát vzhled kupé. Vzhledem k tomu, že model, který na e-tron naváže, bude spíše stylově zaměřený, nebylo by překvapením, kdyby i sériové provedení mělo čtyřmístnou kabinu, stejně jako frankfurtský koncept. Ten je dlouhý 4,88 metru, široký 1,93 metru a vysoký jen 1,54 metru. Kufr je 615litrový.

Elektrifikované quattro

O pohon konceptu se už podle jména starají elektrony. Velký lithium-iontový akumulátor s kapacitou 95 kWh, uložený kvůli rovnovážnému rozložení hmotnosti mezi nápravami a pod prostorem pro cestující, živí tři elektromotory se souhrnným výkonem 320 kW (krátkodobě 370 kW). Jeden je na přední nápravě a dva na zadní. Maximální točivý moment je více než 800 Nm. Z klidu na 100 km/h vystřelí za 4,6 sekundy, elektronicky omezená nejvyšší rychlost je 210 km/h. Audi slibuje dojezd více než 500 kilometrů.

Kombinovaný systém nabíjení CCS (Combined Charging System) umožňuje nabíjení stejnosměrným, nebo střídavým elektrickým proudem. Kompletní nabití akumulátoru stejnosměrným proudem na nabíjecí stanici s výkonem 150 kW trvá pouhých 50 minut. Alternativou je bezkontaktní indukční nabíjení systémem. Něco energie dodají také solární články na střeše.

V zatáčkách má na obratnosti vozu přidávat takzvaný Torque Control Manager, který podle potřeby aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola, a nahrazuje tak funkci samosvorného diferenciálu. Agilitě také prospívá natáčení zadních kol. V závislosti na rychlosti jízdy a jízdní situaci jsou zadní kola natáčena opačným nebo stejným směrem jako přední kola.

Adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči snižuje ve vyšších rychlostech světlou výšku.

Audi e-tron quattro

OLED poprvé

Za pozornost stojí také světla, ta přední jsou laserová. LED diody jsou doplněny o extrémně ploché organické diody (OLED), které se prozatím do sériových aut nepropracovaly. OLED jsou použity také na koncových světlech.

Všechny displeje v interiéru používají technologii OLED. Extrémně tenké fólie lze vyříznout do jakéhokoli požadovaného tvaru. Jednou z inovací je Audi virtual cockpit curved OLED: po pravé a levé straně pod zcela digitálním panelem přístrojů jsou dva dotykové displeje s černým sklem a hliníkovým rámečkem. Řidič ovládá světlomety a systémy pro autonomní jízdu prostřednictvím levého displeje. Velký displej vpravo je určen pro ovládání multimediálního a navigačního systému.

Dotykové plochy jsou i na ramenech volantu. Na konzoli středového tunelu se nacházejí další dva displeje OLED, zobrazující stav poháněcího ústrojí, nastavení automatické klimatizace a volně konfigurovatelné informační funkce. Displeje se zakřivenými plochami v přední části dveří slouží jako digitální vnější zpětná zrcátka.

Cestující vzadu mohou na displejích OLED na středové konzole nastavit automatickou klimatizaci a informační a zábavní funkce pro svou část interiéru nebo si mohou jejich prostřednictvím vyměňovat data s řidičem. Modul LTE připojí Audi e-tron quattro concept k internetu.

Řidič jen obsluhuje stroj

E-tron quattro vybavilo Audi veškerou technikou, kterou značka vyvíjí pro autonomní jízdu: radarovými senzory, kamerou, ultrazvukovými senzory a laserovým senzorem. Data z těchto senzorů jsou shromažďována v centrální řídicí jednotce asistenčních systémů (zFAS) uložené v zavazadlovém prostoru, která na jejich základě vypočítává kompletní model okolí vozidla v reálném čase a poskytuje tuto informaci všem asistenčním systémům a systémům pro autonomní jízdu. „Tyto technologie jsou již téměř připraveny pro použití v sériově vyráběných vozidlech,“ uvádí automobilka.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...