Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

aktualizováno 
Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových senzorů sám dokázal naučit zaparkovat. Autíčko znalo svůj cíl a ze začátku se samo rozjelo náhodným směrem, postupně rozpoznávalo úspěšné pokusy a postupně tak optimalizovalo svůj postup. Stejně jako se dítě učí chodit. | foto: Audi

Ingolstadtská automobilka pracuje na nové generaci asistenčních systémů. Před měsícem v Barceloně Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových senzorů sám dokázal naučit zaparkovat. Umělá inteligence k tomu použila metodu pokusu a omylu. Autíčko znalo svůj cíl a ze začátku se samo rozjelo náhodným směrem, postupně rozpoznávalo úspěšné pokusy a postupně tak optimalizovalo svůj postup. Stejně jako se dítě učí chodit.

Základem podobných systémů jsou tzv. neurální sítě, elektronické systémy, které v zásadě připomínají lidský mozek. Jejich další aplikaci ukázalo Audi na veletrhu CES.

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle...
Audi Q7 pomocí přední dvoumegapixelové kamery rozpoznává okolí a podle reakcí...

Tentokrát v běžném SUV Q7, které pomocí přední dvoumegapixelové kamery rozpoznávalo okolí a podle reakcí řidiče se učilo, co by v návaznosti na obrazový signál mělo udělat. Auto se tak pomocí řídicí jednotky NVIDIA PX 2 samo naučí zastavit na světlech, snížit rychlost podle dopravního omezení a rozpoznat další značky nebo jízdní pruhy. Systém je dokonce tak robustní, že si poradí i v přímém protisvětle nebo v noci.

Auta nelze naučit všechno, lepší je donutit je myslet

Principy umělé inteligence budou pro autonomní vozidla nezbytné. Z principu totiž není možné připravit auto na každou eventualitu, která může v provozu nastat. Navíc se tak snižuje nutnost auto manuálně „učit“ během vývojové fáze.

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...

Neurální sítě se dokážou samy naučit, které charakteristiky jsou podstatné pro rozpoznávání různých objektů. Auto díky nim zvládne identifikovat prázdný prostor, do něhož může vjet, což je základním předpokladem pro skutečně autonomní jízdu.

Podobný systém dostane již koncem tohoto roku nové Audi A8, které za určitých okolností dokonce samo převezme kontrolu nad řízením za šoféra.

Fotogalerie

Audi kvůli tomu spolupracuje s technologickými společnostmi. První z nich je izraelská firma Mobileye, která nabízí systém pro rozpoznávání obrazů. Výrobce již její techniku využívá v modelech A4, Q7 nebo nové Q5. Jejich kamery dokážou rozpoznat vodorovné i svislé značení, auta nebo chodce. Nastavení hledaných obrazů je ale stále manuální prací. V případě A8 bude již systém pracovat s učením.

Do nové vlajkové lodi automobilky se také dostanou nové procesory společnosti NVIDIA (počítačoví fanoušci ji znají především jako výrobce grafických čipů). Ty budou součástí řídící jednotky asistenčních systémů zFAS s umělou inteligencí i nové generace palubního systému MIB s novou podobou digitálního přístrojového štítu (tzv. virtuálního kokpitu).

Autoři:




Nejčtenější

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Další z rubriky

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku
Slovenský raketový inženýr chce postavit Afriku na kola

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Martin Šoltés, rodák ze Spišské Nové Vsi, chce motorizovat Afriku. Mizerné silnice, požadavky na maximální jednoduchost a hlavně přepravní schopnosti, s tím...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.