Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

aktualizováno 
Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových senzorů sám dokázal naučit zaparkovat. Autíčko znalo svůj cíl a ze začátku se samo rozjelo náhodným směrem, postupně rozpoznávalo úspěšné pokusy a postupně tak optimalizovalo svůj postup. Stejně jako se dítě učí chodit. | foto: Audi

Ingolstadtská automobilka pracuje na nové generaci asistenčních systémů. Před měsícem v Barceloně Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových senzorů sám dokázal naučit zaparkovat. Umělá inteligence k tomu použila metodu pokusu a omylu. Autíčko znalo svůj cíl a ze začátku se samo rozjelo náhodným směrem, postupně rozpoznávalo úspěšné pokusy a postupně tak optimalizovalo svůj postup. Stejně jako se dítě učí chodit.

Základem podobných systémů jsou tzv. neurální sítě, elektronické systémy, které v zásadě připomínají lidský mozek. Jejich další aplikaci ukázalo Audi na veletrhu CES.

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle...
Audi Q7 pomocí přední dvoumegapixelové kamery rozpoznává okolí a podle reakcí...

Tentokrát v běžném SUV Q7, které pomocí přední dvoumegapixelové kamery rozpoznávalo okolí a podle reakcí řidiče se učilo, co by v návaznosti na obrazový signál mělo udělat. Auto se tak pomocí řídicí jednotky NVIDIA PX 2 samo naučí zastavit na světlech, snížit rychlost podle dopravního omezení a rozpoznat další značky nebo jízdní pruhy. Systém je dokonce tak robustní, že si poradí i v přímém protisvětle nebo v noci.

Auta nelze naučit všechno, lepší je donutit je myslet

Principy umělé inteligence budou pro autonomní vozidla nezbytné. Z principu totiž není možné připravit auto na každou eventualitu, která může v provozu nastat. Navíc se tak snižuje nutnost auto manuálně „učit“ během vývojové fáze.

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...

Neurální sítě se dokážou samy naučit, které charakteristiky jsou podstatné pro rozpoznávání různých objektů. Auto díky nim zvládne identifikovat prázdný prostor, do něhož může vjet, což je základním předpokladem pro skutečně autonomní jízdu.

Podobný systém dostane již koncem tohoto roku nové Audi A8, které za určitých okolností dokonce samo převezme kontrolu nad řízením za šoféra.

Fotogalerie

Audi kvůli tomu spolupracuje s technologickými společnostmi. První z nich je izraelská firma Mobileye, která nabízí systém pro rozpoznávání obrazů. Výrobce již její techniku využívá v modelech A4, Q7 nebo nové Q5. Jejich kamery dokážou rozpoznat vodorovné i svislé značení, auta nebo chodce. Nastavení hledaných obrazů je ale stále manuální prací. V případě A8 bude již systém pracovat s učením.

Do nové vlajkové lodi automobilky se také dostanou nové procesory společnosti NVIDIA (počítačoví fanoušci ji znají především jako výrobce grafických čipů). Ty budou součástí řídící jednotky asistenčních systémů zFAS s umělou inteligencí i nové generace palubního systému MIB s novou podobou digitálního přístrojového štítu (tzv. virtuálního kokpitu).

Autoři:


Nejčtenější



Další z rubriky

Německo zavede mýtné po roce 2019, český ministr dopravy ho schvaluje

Německo, dálnice (ilustrační snímek)

Český ministr dopravy Dan Ťok má pochopení pro německé plány zavést dálniční mýtné pro osobní auta. Nepovažuje ho totiž...

Trump s Putinem si v Helsinkách poměřovali limuzíny, delší je ta ruská

Trumpova limuzína na summitu v Helsinkách

Limuzína Vladimira Putina je mnohem delší než ta Donalda Trumpa. I to je jeden z výstupů summitu v Helsinkách, kde se...

Další vyhánění dieselů v Německu, nechce je automobilový Stuttgart

Ilustrační snímek

Řidičům starších vozidel tankujících naftu se uzavírá další město. Poté, co jim Hamburk zakázal jízdu do dvou ulic, se...

Najdete na iDNES.cz