Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: K vývoji audi na baterky je třeba elektrické piano

aktualizováno 
Automobilka Audi vyvíjí speciální zvuk pro své elektromobily. Jako první jej dostane model e-tron odvozený od supersportovního Audi R8. Zvuk má sloužit jako bezpečnostní opatření, aby jinak tichý elektromobil zaregistrovali chodci.

Audi své nové řešení, jak ozvučit elektromobily, aby se jim nic netušící chodci nevrhali pod kola, nazývá e-sound. Jde o uměle vytvořený zvuk, který mnohým připomene různé sci-fi filmy nebo seriály.

Rudolf Halbmeir

Zvukový inženýr Audi. Ve volném čase píše texty a skládá hudbu ve svém vlastním nahrávacím studiu. V něm hraje i na celou řadu hudebních nástrojů. "Není příliš velký rozdíl mezi hudbou a zvukem automobilu," tvrdí.

Audi e-tron dostane zvuk e-sound.

Rudolf Halbmeir, autor zvuků elektrických audi, určitou inspiraci připouští. "Některé science-fiction filmy poskytly inspiraci v určitých frekvenčních pásmech," říká. Halbmeir vytvářel zvuk za pomoci dvou kolegů, elektrického piana, počítačů a spousty testů.

Ty nejprve probíhaly v testovacích laboratořích Audi, kde se vývojáři snažili odstranit první nedostatky. Následovaly praktické testy v reálném světě. Tam se ke generovanému zvuku a hluku od pneumatik přidaly i běžné vnější vlivy, jako je vítr, rázy od podvozku, "bubnování" nečistot do podvozku a další.

Vznikl tak originální zvuk, který by měl chodce a cyklisty spolehlivě upozornit na blížící se elektromobil. Mimochodem, každé elektrické audi by mělo dostat svůj originální zvuk, který by měl co nejlépe vystihovat podstatu automobilu. 

Fotogalerie

K jeho tvorbě bude u modelu R8 e-tron sloužit reproduktor uložený na podvozku automobilu. Reproduktor má mít maximální výkon 40 wattů, ale podle inženýrů Audi by měl v běžných podmínkách stačit zvuk o výkonu mezi pěti a osmi watty.

Jen část zvuku proniká dále do interiéru, takže posádka si bude moci užívat pohodlí tichého provozu elektromobilu.

Zvuk je generován na základě celé řady parametrů. Patří mezi ně otáčky elektromotoru, rychlost automobilu, aktuální zatížení pohonné soustavy, poloha "plynového" pedálu a další. Řídicí jednotka, která určuje generování zvuku, reaguje na všechny podněty velice rychle, což má vést k přirozenému vyznění zvukové kulisy.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Najdete na iDNES.cz