Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: K vývoji audi na baterky je třeba elektrické piano

aktualizováno 
Automobilka Audi vyvíjí speciální zvuk pro své elektromobily. Jako první jej dostane model e-tron odvozený od supersportovního Audi R8. Zvuk má sloužit jako bezpečnostní opatření, aby jinak tichý elektromobil zaregistrovali chodci.

Audi své nové řešení, jak ozvučit elektromobily, aby se jim nic netušící chodci nevrhali pod kola, nazývá e-sound. Jde o uměle vytvořený zvuk, který mnohým připomene různé sci-fi filmy nebo seriály.

Rudolf Halbmeir

Zvukový inženýr Audi. Ve volném čase píše texty a skládá hudbu ve svém vlastním nahrávacím studiu. V něm hraje i na celou řadu hudebních nástrojů. "Není příliš velký rozdíl mezi hudbou a zvukem automobilu," tvrdí.

Audi e-tron dostane zvuk e-sound.

Rudolf Halbmeir, autor zvuků elektrických audi, určitou inspiraci připouští. "Některé science-fiction filmy poskytly inspiraci v určitých frekvenčních pásmech," říká. Halbmeir vytvářel zvuk za pomoci dvou kolegů, elektrického piana, počítačů a spousty testů.

Ty nejprve probíhaly v testovacích laboratořích Audi, kde se vývojáři snažili odstranit první nedostatky. Následovaly praktické testy v reálném světě. Tam se ke generovanému zvuku a hluku od pneumatik přidaly i běžné vnější vlivy, jako je vítr, rázy od podvozku, "bubnování" nečistot do podvozku a další.

Vznikl tak originální zvuk, který by měl chodce a cyklisty spolehlivě upozornit na blížící se elektromobil. Mimochodem, každé elektrické audi by mělo dostat svůj originální zvuk, který by měl co nejlépe vystihovat podstatu automobilu. 

Fotogalerie

K jeho tvorbě bude u modelu R8 e-tron sloužit reproduktor uložený na podvozku automobilu. Reproduktor má mít maximální výkon 40 wattů, ale podle inženýrů Audi by měl v běžných podmínkách stačit zvuk o výkonu mezi pěti a osmi watty.

Jen část zvuku proniká dále do interiéru, takže posádka si bude moci užívat pohodlí tichého provozu elektromobilu.

Zvuk je generován na základě celé řady parametrů. Patří mezi ně otáčky elektromotoru, rychlost automobilu, aktuální zatížení pohonné soustavy, poloha "plynového" pedálu a další. Řídicí jednotka, která určuje generování zvuku, reaguje na všechny podněty velice rychle, což má vést k přirozenému vyznění zvukové kulisy.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.