Představení nové generace Audi Q5 na autosalonu v Paříži bylo sice očekávané, na druhou stranu se samotné auto do jisté míry stalo překvapením. Audi totiž detaily o novince až do poslední chvíle tajilo, což není v dnešní době příliš zvykem. Automobilky odhalují auta postupně a rády jim dávají prostor při vlastních prezentacích, což ostatně ukázala sesterská Škoda. Její Kodiaq měl sice v Paříži výstavní premiéru a získal si hodně pozornosti, ale auto jako takové už značka sama odhalila na začátku září v Berlíně (více čtěte zde). A informace o něm dávkovala firma v posledních měsících velmi postupně.
To Audi řeklo o nové Q5 téměř vše při premiéře v Paříži. Jediné, co zatím není známé, jsou ceny, ty bychom se měli dozvědět (včetně těch českých) nejpozději v listopadu letošního roku a dodávky zákazníkům začnou, podobně jako u kodiaqa, v únoru příštího roku.
Zbrusu nové
Dosavadní Q5 byla služebně nejstarším SUV v nabídce značky a bylo to na ní již vidět. Na druhou stranu je to stále nejprodávanější model Audi z řady Q.
Nová generace Q5 je teď nejsvěžejším příkladem evoluce designu značky Audi, alespoň v SUV segmentu. Q5 dostala elegantní linky se sportovním nádechem, rozhodně nepůsobí těžkopádně jako řada jiných SUV. Možná dokonce novinka i trochu maskuje svou velikost, přitom proti předchozí generaci povyrostla na míry 4,66 x 1,89 x 1,66 metru, rozvor narostl na 2,82 metru. Díky vysokopevnostní oceli a hliníku je zároveň novinka až o 90 kilogramů lehčí než odcházející model.
Jednou z módních linek na karoserii Q5 je směrem zad se snižující linie oken, která klesá rychleji než samotná střecha. To vyvolává pocit karoserie kupé a přitom zachovává dostatek místa pro hlavy pasažérů na zadních sedadlech. Celkově si budou moci zákazníci design v detailech přizpůsobit svému vkusu za pomoci jedné z pěti výbavových linií. Například S Line, jako obvykle, klade důraz na sportovní vzezření, linie „design“ zase přináší šedé kontrastní díly karoserie, které podtrhují dobrodružný charakter.
Solidní praktičnost
Fotogalerie |
Středně velké SUV Audi chce být také praktičtější než předchozí generace. Zadní sedadla mohou být dvojitě dělená a za příplatek posuvná i s možností změny sklonu opěradla. Velikost zavazadlového prostoru se pak v závislosti na pozici sedadel pohybuje mezi 550 a 610 litry, to je o 10 víc než dříve. Po sklopení sedadel vznikne nákladový prostor o objemu 1 550 litrů. Nakládání zavazadel může ulehčit verze se vzduchovým odpružením, která má v zavazadlovém prostoru tlačítko na snížení světlé výšky zadní nápravy, aby nebylo nutné těžké předměty zvedat zbytečně vysoko.
Uvnitř je Q5 typické audi, těží pochopitelně z nejnovějších trendů a tak si sem mohou zákazníci objednat téměř všechny myslitelné komfortní prvky a interiér si mohou přizpůsobit jak svému vkusu, tak stavu peněženky. Tradičně lze totiž za různé verze provedení interiéru u Audi utratit částky, za které se dají koupit některé obyčejnější automobily.
Digitální doba
Jakožto momentálně nejnovější audi pochopitelně dostane Q5 i všemožné chytré pomocníky, které usnadní řízení. Po nové A4 je to třetí model s pokročilými asistenty, které umí auto za určitých podmínek vést po silnici samy. Informace o aktuálním dění může řidič sledovat na přístrojovém panelu Audi virtual cockpit s 12,3palcovým displejem, který nahrazuje tradiční budíky. Za příplatek je k dispozici i head-up displej promítající důležité provozní údaje do zorného pole řidiče na čelní sklo.
Změn doznal i infotainment s ovladačem MMI. Ten má dotykovou plošku a v nejvyšší verzi (v provedení a automatickou převodovkou) má dokonce i haptickou odezvu. Otočný ovladač na plošce rozezná gesta, která uživatelé znají z dotykových smartphonů. Displej může mít úhlopříčku až 8,3 palce a lze si na něm užívat i propojení s chytrými telefony a to díky podpoře Apple Car Play a Android Auto.
Navigační systém auta může nově nabízet takzvaný osobní asistent pro vedení trasy. Auto se za určitých podmínek učí oblíbené trasy řidiče a typické destinace a to i v závislosti na aktuální denní době. Navigace je pak schopna řidiči v případě dopravních komplikací sama poradit, jak v danou chvíli změnit trasu, aby do cíle dorazil včas. A to i ve chvíli, kdy je navigace sama o sobě vypnuta a uživatel si ji nenastavil. Tyto funkce jsou možné i díky on-line připojení automobilu pomocí LTE sítě.
Převaha turbodieselů
Může se hoditVybírejte z nabídky vozů Audi na Automodul.cz |
Nové Audi Q5 bude k dispozici s pohonem předních nebo všech kol. Quattro má novou funkci pro prediktivní připojování zadní nápravy, nazývá to ultra a jde o jeden z nástrojů, jak snížit spotřebu paliva čtyřkolky. Motorů bude z počátku pět, jen jeden bude benzinový – čtyřválec 2.0 TFSI o výkonu 185 kW. Čtyřválcový bude i základní turbodiesel, oblíbené 2.0 TDI bude k dispozici s výkonem 110, 120 a 140 kW.
Vrchol nabídky pak bude tvořit vyspělý třílitrový šestiválec TDI s výkonem 210 kW. Ten jako jediný dostane osmistupňovou automatickou převodovku s hydrodynamickým měničem, čtyřválcové motory budou mít sedmistupňový automat DSG nebo šestistupňový manuál. Pohon všech kol mohou mít všechny motorizace, ale základní turbodiesel bude mít ve standardu jen pohon předních kol.