Legrační supersport vás nakopne. Svezení s legendou Audi Quattro Sport

  • 58
To auto možná vypadá na pohled směšně, bílá kola zářící z rudé karoserie má hrozně blízko u sebe. Ale Audi Quattro Sport je supersport snů a jedno z nejceněnějších aut osmdesátých let. Tuto legendu jsem pár kilometrů mohl řídit. A byla to pořádná pumelice.

Před zatáčkou zařadit dvojku, čistě ji projet po vnitřním okraji a na výjezdu přidat. Pětiválec má sil dost, specifickým hrčákem lomozí a pak nečekaný kopanec. Už vím, kde okoukali filmaři efekty z levných sci-fi. V Audi Quattro Sport Coupé.

Audi Quattro Sport Coupé

Do zad mě celé auto kopne, hlava se zakloní, ruce křečovitě zpevní na volantu a okolí se rozmaže. Tomu se prosím říká "turbokopanec". A tady přichází ve čtyřech tisících otáčkách. Jestli jste si do té chvíle říkali, že to auto pěkně jede, pomyslíte si, že se někdo musel zbláznit. Ten mocný zátah prostě vyráží dech.

Dnešní doba automobilová je doba přeplňovaná. Motory se zmenšují a koně zpátky nažene přeplňovaní. Jenže dnes musí být záběr roztáčejícího se turba, které přidá motoru kyslík a ten hlouběji dýchá, co nejhladší. Motoráři na to nasazují dokonce už i tři turbodmychadla.

Audi Quattro Sport Coupé

To Ferdinand Piech, dnešní vládce koncernu Volkswagen a také skvělý vývojář, měl před 35 lety jiné starosti. Musel prostě postavit vůz, který bude nejrychlejší ze všech na rallyových tratích. A vzniklo toto "směšné" auto.

Drahokam

Aby totiž mohlo Audi s rallyovým speciálem ve skupině B závodit, muselo vzniknout aspoň 200 aut, která si mohli koupit běžní zákazníci. Kdo měl dost peněz a při zkušební jízdě mu ta nenadálá forsáž neutrhla hlavu, dostal unikát.

V letech 1984 až 1986 jich postavili celkem 214. Dodnes jich podle odhadů přežilo kolem 140.

Výkony to byl konkurent tehdejších supersportů, vždyť má přes 300 koní. To byla v polovině osmdesátých let hodnota snů. A pohon všech kol byl tehdy u osobáku opravdovou raritou.

Tomu odpovídala cena. Když na autosalonu ve Frankfurtu 1983 oznámili částku lehce pod 200 tisíc marek, šlo publikum do kolen. Srovnatelné porsche stálo pětinu.

Dnes je to unikát s obrovskou hodnotou. "Prodávají se za dvě stě, dvě stě padesát tisíc eur, ale nedávno se prodalo jedno za 295 tisíc (to je od 5,5 do 8,1 milionu korun - pozn. red.)," říká mí chlapík z ingolstadtského muzea, který mě ponouká, abych na to pořádně šlapal. Mých vyvalených očí po každém kopanci se očividně nemůže nabažit.

Kraťas

A to mi půjčil unikát o to větší, že má pořadové číslo jedna. Je to první vyrobené Audi Quattro Sport Coupé. Z muzea vytahují ten červený kousek jen občas.

Audi Quattro Sport Coupé

Ta úžasně hranatá, nepřehlédnutelná karoserie navržená Martinem Smithem (ano, to je ten pán, co dnes maluje fordy), a Peterem Birtwhistlem, který dnes působí u Mazdy, je oproti klasickému kupé (Audi Coupé B2) zkrácená o třicet centimetrů.

Audi Quattro Sport Coupé
Audi Quattro Sport Coupé

Vyrobená karoserie se odvezla do karosárny Baur (známá je hlavně výrobou kabrioletů BMW), kde ji zkrátili. Ubíralo se mezi nápravami (rozvor je 220 cm, o dvacet méně, než má dnes Škoda Citigo), proto je auto z boku tak disproporční. Na výběr byly čtyři barvy: červená, modrá, zelená a bílá.

Za parádními anatomickými sedadly vepředu zůstala lavice a opěradla vzadu. Podívejte se na fotku, tam se nevejde ani beznohý.

Audi Quattro Sport Coupé
Audi Quattro Sport Coupé

V oblouku se auto dost nakloní, ale stopu drží srdnatě. Mezinápravový diferenciál posílá permanentně sílu na obě nápravy. Audi tak jede hodně jistě. A jistotu dává i šoférovi: zadkem, nohama i rukama cítíte mechaniku, která pracuje. Na dnešní poměry dost velký volant přesně říká, co si povídají přední gumy s asfaltem.

Řazení a brzdění jde lehce, jako u běžného dnešního auta. Hodně nezvyklé proporce však dávají autu trochu specifické chování. Velká karoserie z kompozitu (kevlar) jako by v zatáčkách občas chtěla putovat jinam než kola na půdorysu malého auta. Nezávislé zavěšení všech kol (McPherson) ovšem dává podvozku suverenitu.

Audi Quattro Sport Coupé

Podélně uložený řadový pětiválec objemu 2,1 litru má výkon 225 kW (306 koní) a 350 Nm. Oproti motorům pro běžné verze má místo litinového hliníkový blok, stejně jako rallyový speciál. A také čtyři ventily na válec plus vstřikování Bosch HI-Jetronic, navrch pak obrovské turbodmychadlo od KKK. Maximálka bývá odhadována na 250 km/h, což při jedenácti metrácích hmotnosti zní uvěřitelně. Ohromující je však hlavně dynamické zrychlení, oficiální údaj akcelerace z nuly na stovku je pod pět sekund.

Nad audinami se dnes občas někteří ušklíbnou. Ale toto auto patří do učebnic. Designu, automobilové konstrukce i motorsportu.

Audi Quattro Sport Coupé