Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi S3: Bojovný skřet znovu zbrojí

  20:37aktualizováno  20:37
Malý hatchback se čtyřmi kruhy na kapotě slaví letos desáté narozeniny, do Paříže je přijel oslavit ostrou verzí S3.

Kompaktní hatchbacky Audi A3 již od představení první generace v roce 1996 nabízejí hodnotnější a sportovněji laděnou alternativu těm vyznavačům koncernové techniky, kterým se golf zdá po právu příliš masový.

Protože se konjunktura luxusního a drahého, 415centimetrového audi protnula s raketově rostoucí oblibou hot-hatchů, po třech letech logicky následovala vrcholná verze S3 s vysoce přeplňovanou pětiventilovou osmnáctistovkou (154, od roku 2001 165 kW), šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol přes spojku haldex.

Jízdní vlastnosti pak šlechtila zadní víceprvková náprava, která dodávala oproti vlečeným ramenům předokolek více jistoty v zatáčkách.

Protože se tento recept osvědčil, konstruktéři jej prakticky beze změny použili letos znovu. Opět vzali nejvýkonnější, turbobenzinovou verzi třídveřového hatchbacku s pohonem všech kol a šestistupňovou převodovkou, a s pomocí rozsáhlých mechanických úprav z ní vychovali ostrou šelmu.

Motor 2.0 TFSI,
přeplňovaný přímovstřikový čtyřventilový čtyřválec, který se ve verzích 136, 147 a 162 kW již druhý rok objevuje v koncernových modelech kompaktní a střední třídy, dostal větší turbodmychadlo s plnícím tlakem až 1,2 bar, silnější mezichladič stlačeného vzduchu, odolnější pístní čepy a ojnice, vyztužený blok motoru a kvalitnější materiál hlavy válců.

Větší množství paliva dopravují vstřikovače s posíleným průměrem a do válců vpouštějí ventily s upraveným časováním. Výsledkem je 195 kW při 6000 ot./min. a zejména 350 Nm/2500 – 5000 ot., což Audi S3 stačí ke sprintu na stovku za 5,7 s a dosažení maximálky 250 km/h; výkony, které jsme byli donedávna zvyklí číst ve specifikacích vozů jako Subaru Impreza WRX STi či Mitsubishi Lancer Evo.

Ve srovnání s nimi ale audi stačí méně benzínu – průměrně 9,1 l/100 km – a také mezinápravová spojka haldex místo poctivého torsenu.

Na trhu se ingolstadtská novinka utká samozřejmě hlavně se stejně výkonným BMW 130i, proti němuž sice postaví o něco vyšší základní cenu (35.150 proti 32.750 eur), avšak jako odškodnění nabídne pohon všech kol, který Mnichovanovi chybí, a také o něco lepší výbavu.

Zbytek už je na imagi značky a bitva mezi dvěma bavorskými velkoměsty a rozdílnými koncepcemi může začít. Na výběr je mezi klasikou s podélně uloženým atmosférickým šestiválcem a přeplňovanou čtyřválcovou modernou s pohonem všech kol.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Najdete na iDNES.cz