Audi S3: Bojovný skřet znovu zbrojí

  20:37aktualizováno  20:37
Malý hatchback se čtyřmi kruhy na kapotě slaví letos desáté narozeniny, do Paříže je přijel oslavit ostrou verzí S3.

Kompaktní hatchbacky Audi A3 již od představení první generace v roce 1996 nabízejí hodnotnější a sportovněji laděnou alternativu těm vyznavačům koncernové techniky, kterým se golf zdá po právu příliš masový.

Protože se konjunktura luxusního a drahého, 415centimetrového audi protnula s raketově rostoucí oblibou hot-hatchů, po třech letech logicky následovala vrcholná verze S3 s vysoce přeplňovanou pětiventilovou osmnáctistovkou (154, od roku 2001 165 kW), šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol přes spojku haldex.

Jízdní vlastnosti pak šlechtila zadní víceprvková náprava, která dodávala oproti vlečeným ramenům předokolek více jistoty v zatáčkách.

Protože se tento recept osvědčil, konstruktéři jej prakticky beze změny použili letos znovu. Opět vzali nejvýkonnější, turbobenzinovou verzi třídveřového hatchbacku s pohonem všech kol a šestistupňovou převodovkou, a s pomocí rozsáhlých mechanických úprav z ní vychovali ostrou šelmu.

Motor 2.0 TFSI,
přeplňovaný přímovstřikový čtyřventilový čtyřválec, který se ve verzích 136, 147 a 162 kW již druhý rok objevuje v koncernových modelech kompaktní a střední třídy, dostal větší turbodmychadlo s plnícím tlakem až 1,2 bar, silnější mezichladič stlačeného vzduchu, odolnější pístní čepy a ojnice, vyztužený blok motoru a kvalitnější materiál hlavy válců.

Větší množství paliva dopravují vstřikovače s posíleným průměrem a do válců vpouštějí ventily s upraveným časováním. Výsledkem je 195 kW při 6000 ot./min. a zejména 350 Nm/2500 – 5000 ot., což Audi S3 stačí ke sprintu na stovku za 5,7 s a dosažení maximálky 250 km/h; výkony, které jsme byli donedávna zvyklí číst ve specifikacích vozů jako Subaru Impreza WRX STi či Mitsubishi Lancer Evo.

Ve srovnání s nimi ale audi stačí méně benzínu – průměrně 9,1 l/100 km – a také mezinápravová spojka haldex místo poctivého torsenu.

Na trhu se ingolstadtská novinka utká samozřejmě hlavně se stejně výkonným BMW 130i, proti němuž sice postaví o něco vyšší základní cenu (35.150 proti 32.750 eur), avšak jako odškodnění nabídne pohon všech kol, který Mnichovanovi chybí, a také o něco lepší výbavu.

Zbytek už je na imagi značky a bitva mezi dvěma bavorskými velkoměsty a rozdílnými koncepcemi může začít. Na výběr je mezi klasikou s podélně uloženým atmosférickým šestiválcem a přeplňovanou čtyřválcovou modernou s pohonem všech kol.

Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Nástupce Škody Rapid se představuje, tajné už je jen jméno

Skica konceptu Škoda Vision RS

Zatím je to Vision RS, tak Škoda označuje své koncepty poslední roky. Do měsíce však bude venku jméno finálního...

Další nešpanělský seat v plné parádě. Nové SUV Tarraco jede z Německa

Seat Tarraco

Seat má už třetí SUV, Tarraco bude vlajkovou lodí španělské automobilky. Vyrábí se ve Wolfsburgu, má parádní vzhled,...

Corolla je zpátky s velkým kufrem. Místo dieselů má hybrid

Toyota Corolla

Po dvou generacích Aurisu se Toyota vrací k osvědčenému jménu Corolla. Kombi musí v nabídce nahradit nejen předchozí...



Najdete na iDNES.cz