Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi se vrací k rotačnímu motoru. V hybridní A1 vystačí s 1,9 l/100 km

aktualizováno 
Veleslavný model NSU RO80 vyráběný značkou vlastněnou Audi, se dokonce pyšnil titulem Auto roku 1968 a poháněl ho netradiční wankelův motor. Po třiatřiceti letech koncept motoru s rotujícím pístem konstruktéři Audi znovu oprášili a namontovali do nového trpasličího modelu A1. Jako netradiční koncept e-tron se představil společně se sériovou verzí.

Audi A1 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Zpravodajství ze ženevského autosalonu

Připravované nejmenší Audi A1 se na ženevském autosalonu představilo také v hybridní verzi. Zajímavostí je ale použitý motor, který dobíjí baterie. Jde o jednorotorový wankel.

Koncept Audi A1 e-tron je takzvaný elektromobil s prodlouženým dojezdem (EREV – extended range electric vehicle). Funguje tedy stejně, jako připravovaný Chevrolet Volt nebo Opel Ampera. Kola automobilu, v tomto případě ta přední, pohání výhradně elektromotor, kterému dodávají energie li-ion baterie. Ty pojmou 12 kWh energie a dovolí vozu ujet 50 kilometrů na jedno nabití.

Audi A1

Kromě zásuvky (z té 380 voltové se vůz dobije asi za 3 hodiny), ale může energii do baterií dodávat i spalovací motor spřažený s generátorem. Právě použitý motor je zvláštností A1 e-tron. K dobíjení baterií totiž slouží miniaturní jednorotorový wankel s objemem komor pouhých 254 kubických centimetrů. Čtěte: Wankelův rotační motor. Jak to vlastně funguje?

Motor startuje automaticky v případě potřeby nebo jej může zapnout řidič stiskem tlačítka. Při dobíjení pracuje motor v režimu konstantních otáček (5000 za minutu). Výhodou malého wankelu jsou minimální vibrace a nízká hlučnost. Motor má výkon 15 kW a je schopen dobíjet baterie na trasu zhruba 200 kilometrů. Zatímco motor s generátorem a patřičnou elektronikou váží asi 70 kilogramů, baterie v A1 e-tron mají hmotnost 150 kilogramů. Akumulátory zabírají místo ve středovém tunelu a pod podlahou, elektromotor s řadou příslušenství je pod přední kapotou, wankel se skrývá pod podlahou zavazadlového prostoru.

Celkem váží koncept přijatelných 1 190 kilogramů. Elektromotor se špičkovým výkonem 75 kW (102 koní) a točivým momentem 240 Nm uděluje vozu běžnou dynamiku. Na stovku zrychlí za 10,2 sekundy, maximální rychlost je však pouhých 130 km/h. Udávané výkony je elektromotor schopen poskytovat pouze krátkodobě, běžně dává jen 45 kW a 150 Nm. Převod je stálý jednostupňový.

Audi A1 e-tronAudi A1 e-tron

Audi A1 e-tron je také vybaveno řadou elektrických systémů, které nahrazují ty ovládané běžně mechanicky a hydraulicky. Je to nutné proto, aby vůz nemusel jezdit s nastartovaným spalovacím motorem. Klimatizace je tak poháněna elektricky a kromě klasického chlazení může fungovat i jako tepelné čerpadlo. Brzdy jsou elektro-hydraulické s elektronickým ovládáním "po drátě". Pochopitelně dochází k rekuperaci energie, která by jinak šla nazmar. Posilovač řízení je elektromechanický. Díky všem použitým technologiím je A1 e-tron schopno dosahovat normované spotřeby 1,9 litru na 100 kilometrů.

Audi se chlubí tím, že malé a téměř výhradně městské A1 e-tron působí jako větší vůz. O možnosti sériové výroby hybridní verze automobilka mlčí, ze všech doposud představených elektrických konceptů Audi má ale nejblíže sériovému vozu.

Audi A1

Otázkou je, co si o novém hybridním audi myslí Johan de Nysschen, prezident Audi of America. Ten se totiž měl na adresu Chevroletu Volt, který používá stejný princip pohonu jako A1 e-tron, vyjádřit velmi nechvalně. Prohlásil, že: "Chevrolet Volt je auto pro idioty"

Wankelův motor

Prvním sériovým automobilem s Wankelovým motorem se stalo NSU Spider, představené v roce 1963. V roce 1967 se světu představilo na svou dobu revoluční NSU RO80. Dvourotorový Wankelův motor mu dával výkon 85 kW (115 koní) a společně s moderní karoserií a dalšími na tu dobu neobvyklými konstrukčními prvky mu zajistil titul Auto roku 1968. NSU vyrábělo motory ve společné továrně s Citroënem. Wankelův motor začal brzy ukazovat své problémy, které nakonec vedly k úpadku samotné automobilky NSU. Tu v roce 1969 koupil Volkswagen a vytvořil tak skupinu Audi NSU Auto Union. Všechny modely NSU byly postupně vyřazeny z výroby a problematické RO80 ukončilo v roce 1977 existenci značky.

VŠE O WANKELOVĚ MOTORU ČTĚTE ZDE

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz