Audi se vrací k rotačnímu motoru. V hybridní A1 vystačí s 1,9 l/100 km

aktualizováno 
Veleslavný model NSU RO80 vyráběný značkou vlastněnou Audi, se dokonce pyšnil titulem Auto roku 1968 a poháněl ho netradiční wankelův motor. Po třiatřiceti letech koncept motoru s rotujícím pístem konstruktéři Audi znovu oprášili a namontovali do nového trpasličího modelu A1. Jako netradiční koncept e-tron se představil společně se sériovou verzí.

Audi A1 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Zpravodajství ze ženevského autosalonu

Připravované nejmenší Audi A1 se na ženevském autosalonu představilo také v hybridní verzi. Zajímavostí je ale použitý motor, který dobíjí baterie. Jde o jednorotorový wankel.

Koncept Audi A1 e-tron je takzvaný elektromobil s prodlouženým dojezdem (EREV – extended range electric vehicle). Funguje tedy stejně, jako připravovaný Chevrolet Volt nebo Opel Ampera. Kola automobilu, v tomto případě ta přední, pohání výhradně elektromotor, kterému dodávají energie li-ion baterie. Ty pojmou 12 kWh energie a dovolí vozu ujet 50 kilometrů na jedno nabití.

Audi A1

Kromě zásuvky (z té 380 voltové se vůz dobije asi za 3 hodiny), ale může energii do baterií dodávat i spalovací motor spřažený s generátorem. Právě použitý motor je zvláštností A1 e-tron. K dobíjení baterií totiž slouží miniaturní jednorotorový wankel s objemem komor pouhých 254 kubických centimetrů. Čtěte: Wankelův rotační motor. Jak to vlastně funguje?

Motor startuje automaticky v případě potřeby nebo jej může zapnout řidič stiskem tlačítka. Při dobíjení pracuje motor v režimu konstantních otáček (5000 za minutu). Výhodou malého wankelu jsou minimální vibrace a nízká hlučnost. Motor má výkon 15 kW a je schopen dobíjet baterie na trasu zhruba 200 kilometrů. Zatímco motor s generátorem a patřičnou elektronikou váží asi 70 kilogramů, baterie v A1 e-tron mají hmotnost 150 kilogramů. Akumulátory zabírají místo ve středovém tunelu a pod podlahou, elektromotor s řadou příslušenství je pod přední kapotou, wankel se skrývá pod podlahou zavazadlového prostoru.

Celkem váží koncept přijatelných 1 190 kilogramů. Elektromotor se špičkovým výkonem 75 kW (102 koní) a točivým momentem 240 Nm uděluje vozu běžnou dynamiku. Na stovku zrychlí za 10,2 sekundy, maximální rychlost je však pouhých 130 km/h. Udávané výkony je elektromotor schopen poskytovat pouze krátkodobě, běžně dává jen 45 kW a 150 Nm. Převod je stálý jednostupňový.

Audi A1 e-tronAudi A1 e-tron

Audi A1 e-tron je také vybaveno řadou elektrických systémů, které nahrazují ty ovládané běžně mechanicky a hydraulicky. Je to nutné proto, aby vůz nemusel jezdit s nastartovaným spalovacím motorem. Klimatizace je tak poháněna elektricky a kromě klasického chlazení může fungovat i jako tepelné čerpadlo. Brzdy jsou elektro-hydraulické s elektronickým ovládáním "po drátě". Pochopitelně dochází k rekuperaci energie, která by jinak šla nazmar. Posilovač řízení je elektromechanický. Díky všem použitým technologiím je A1 e-tron schopno dosahovat normované spotřeby 1,9 litru na 100 kilometrů.

Audi se chlubí tím, že malé a téměř výhradně městské A1 e-tron působí jako větší vůz. O možnosti sériové výroby hybridní verze automobilka mlčí, ze všech doposud představených elektrických konceptů Audi má ale nejblíže sériovému vozu.

Audi A1

Otázkou je, co si o novém hybridním audi myslí Johan de Nysschen, prezident Audi of America. Ten se totiž měl na adresu Chevroletu Volt, který používá stejný princip pohonu jako A1 e-tron, vyjádřit velmi nechvalně. Prohlásil, že: "Chevrolet Volt je auto pro idioty"

Wankelův motor

Prvním sériovým automobilem s Wankelovým motorem se stalo NSU Spider, představené v roce 1963. V roce 1967 se světu představilo na svou dobu revoluční NSU RO80. Dvourotorový Wankelův motor mu dával výkon 85 kW (115 koní) a společně s moderní karoserií a dalšími na tu dobu neobvyklými konstrukčními prvky mu zajistil titul Auto roku 1968. NSU vyrábělo motory ve společné továrně s Citroënem. Wankelův motor začal brzy ukazovat své problémy, které nakonec vedly k úpadku samotné automobilky NSU. Tu v roce 1969 koupil Volkswagen a vytvořil tak skupinu Audi NSU Auto Union. Všechny modely NSU byly postupně vyřazeny z výroby a problematické RO80 ukončilo v roce 1977 existenci značky.

VŠE O WANKELOVĚ MOTORU ČTĚTE ZDE

Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Vánoční stromek vezte špičkou dozadu, dárky pořádně připevněte

Tak takto ne. I na krátkou vzálenost musíte vánoční stromek k příčníkům auta...

Radostná cesta domů s vánočním stromečkem na střeše auta se může v okamžiku stát noční můrou. Crash test pojišťovny...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

Najdete na iDNES.cz