Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi se vrací k rotačnímu motoru. V hybridní A1 vystačí s 1,9 l/100 km

aktualizováno 
Veleslavný model NSU RO80 vyráběný značkou vlastněnou Audi, se dokonce pyšnil titulem Auto roku 1968 a poháněl ho netradiční wankelův motor. Po třiatřiceti letech koncept motoru s rotujícím pístem konstruktéři Audi znovu oprášili a namontovali do nového trpasličího modelu A1. Jako netradiční koncept e-tron se představil společně se sériovou verzí.

Audi A1 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Zpravodajství ze ženevského autosalonu

Připravované nejmenší Audi A1 se na ženevském autosalonu představilo také v hybridní verzi. Zajímavostí je ale použitý motor, který dobíjí baterie. Jde o jednorotorový wankel.

Koncept Audi A1 e-tron je takzvaný elektromobil s prodlouženým dojezdem (EREV – extended range electric vehicle). Funguje tedy stejně, jako připravovaný Chevrolet Volt nebo Opel Ampera. Kola automobilu, v tomto případě ta přední, pohání výhradně elektromotor, kterému dodávají energie li-ion baterie. Ty pojmou 12 kWh energie a dovolí vozu ujet 50 kilometrů na jedno nabití.

Audi A1

Kromě zásuvky (z té 380 voltové se vůz dobije asi za 3 hodiny), ale může energii do baterií dodávat i spalovací motor spřažený s generátorem. Právě použitý motor je zvláštností A1 e-tron. K dobíjení baterií totiž slouží miniaturní jednorotorový wankel s objemem komor pouhých 254 kubických centimetrů. Čtěte: Wankelův rotační motor. Jak to vlastně funguje?

Motor startuje automaticky v případě potřeby nebo jej může zapnout řidič stiskem tlačítka. Při dobíjení pracuje motor v režimu konstantních otáček (5000 za minutu). Výhodou malého wankelu jsou minimální vibrace a nízká hlučnost. Motor má výkon 15 kW a je schopen dobíjet baterie na trasu zhruba 200 kilometrů. Zatímco motor s generátorem a patřičnou elektronikou váží asi 70 kilogramů, baterie v A1 e-tron mají hmotnost 150 kilogramů. Akumulátory zabírají místo ve středovém tunelu a pod podlahou, elektromotor s řadou příslušenství je pod přední kapotou, wankel se skrývá pod podlahou zavazadlového prostoru.

Celkem váží koncept přijatelných 1 190 kilogramů. Elektromotor se špičkovým výkonem 75 kW (102 koní) a točivým momentem 240 Nm uděluje vozu běžnou dynamiku. Na stovku zrychlí za 10,2 sekundy, maximální rychlost je však pouhých 130 km/h. Udávané výkony je elektromotor schopen poskytovat pouze krátkodobě, běžně dává jen 45 kW a 150 Nm. Převod je stálý jednostupňový.

Audi A1 e-tronAudi A1 e-tron

Audi A1 e-tron je také vybaveno řadou elektrických systémů, které nahrazují ty ovládané běžně mechanicky a hydraulicky. Je to nutné proto, aby vůz nemusel jezdit s nastartovaným spalovacím motorem. Klimatizace je tak poháněna elektricky a kromě klasického chlazení může fungovat i jako tepelné čerpadlo. Brzdy jsou elektro-hydraulické s elektronickým ovládáním "po drátě". Pochopitelně dochází k rekuperaci energie, která by jinak šla nazmar. Posilovač řízení je elektromechanický. Díky všem použitým technologiím je A1 e-tron schopno dosahovat normované spotřeby 1,9 litru na 100 kilometrů.

Audi se chlubí tím, že malé a téměř výhradně městské A1 e-tron působí jako větší vůz. O možnosti sériové výroby hybridní verze automobilka mlčí, ze všech doposud představených elektrických konceptů Audi má ale nejblíže sériovému vozu.

Audi A1

Otázkou je, co si o novém hybridním audi myslí Johan de Nysschen, prezident Audi of America. Ten se totiž měl na adresu Chevroletu Volt, který používá stejný princip pohonu jako A1 e-tron, vyjádřit velmi nechvalně. Prohlásil, že: "Chevrolet Volt je auto pro idioty"

Wankelův motor

Prvním sériovým automobilem s Wankelovým motorem se stalo NSU Spider, představené v roce 1963. V roce 1967 se světu představilo na svou dobu revoluční NSU RO80. Dvourotorový Wankelův motor mu dával výkon 85 kW (115 koní) a společně s moderní karoserií a dalšími na tu dobu neobvyklými konstrukčními prvky mu zajistil titul Auto roku 1968. NSU vyrábělo motory ve společné továrně s Citroënem. Wankelův motor začal brzy ukazovat své problémy, které nakonec vedly k úpadku samotné automobilky NSU. Tu v roce 1969 koupil Volkswagen a vytvořil tak skupinu Audi NSU Auto Union. Všechny modely NSU byly postupně vyřazeny z výroby a problematické RO80 ukončilo v roce 1977 existenci značky.

VŠE O WANKELOVĚ MOTORU ČTĚTE ZDE

Autor:


Nejčtenější



Další z rubriky

Nadýcháte po nealko pivu? Žádejte o odklad testu, radí slovenská policie

Ilustrační snímek

Řidiči nemusejí krátce po použití ústní vody či vypití jedné ze značek nealkoholického piva obstát v dechové zkoušce,...

VIDEO: Sací bagr pomáhal vyprostit dělníky v Praze, vyluxuje i cihly

Sací bagr

V domě v Mikulandské ulici v centru Prahy, v němž spadlý strop v úterý dopoledne zavalil dělníky, nasadili hasiči při...

Další vyhánění dieselů v Německu, nechce je automobilový Stuttgart

Ilustrační snímek

Řidičům starších vozidel tankujících naftu se uzavírá další město. Poté, co jim Hamburk zakázal jízdu do dvou ulic, se...

Najdete na iDNES.cz