Audi Sport Quattro je legenda osmdesátých let. Poprvé se představilo před třiceti lety právě na autosalonu ve Frankfurtu, v roce 2010 připomněl slavné auto koncept. Nové žluté Audi Sport Quattro oslavuje slavného předchůdce a ukazuje, jak by Sport Quattro pro jedenadvacáté století mohlo vypadat.
Je nabité novými technologiemi, zabalené do agresivního designu a stojí na parádních jedenadvacetipalcových kolech (pneumatiky 285/30), připevněných centrální maticí; jako na opravdovém závoďáku. Pod nimi se ukrývají karbokeramické kotouče brzd. Ve vyšších rychlostech se ze zádě vysouvá spoiler.
Dveře jsou z hliníku, střecha, kapota a víko třísetlitrového kufru karbonové. To srazilo hmotnost konceptu na 1 850 kilo.
Pod "kůží" je to však závodní speciál. Schránka chránící posádku je z vysokopevnostních ocelí, každé kolo vpředu vede pět ramen, zadní drží na lichoběžníkových ramenech. Nechybí sportovní tlumiče a ostré řízení.
Původní quattro bylo sice parádní a nezaměnitelné, ale na druhý pohled také dost disproporční. Krátký rozvor působí legračně a auto je při osobním setkání také na pohled hodně malé.
To zářivý koncept je pořádný kus auta. Na délku má 4,6 metru, do šířky zabírá 196 centimetrů a vysoké je 139 cm. Rozvor je velkorysých 1 784 mm.
Interiér vyznává purismus závodního speciálu. Přístrojovku spočívající na rámu z uhlíkových vláken tvoří displej a doplňuje ji jen několik málo ovladačů na tříramenném volantu.
Pod kapotou burácí čtyřlitrový osmiválec biturbo osazený přímým vstřikováním benzinu, start-stop systémem a systémem deaktivace poloviny válců při práci pod částečnou zátěží. Stejný montují do Audi RS6. K 560 koním a 700 newtonmetrům spalovacího motoru se přidává ještě 150 koní a 400 Nm elektromotoru.
Elektromotor ve tvaru disku umístili mezi osmiválec a osmistupňovou automaickou převodovku. Motor je živený 14,1kWh balíkem li-ion baterií dobíjených i ze zásuvky, který je chlazený kapalinou a uložený vzadu.
Sílu přenáší na všechna čtyři kola systém quattro. Na zadní nápravě je samosvorný diferenciál.
Celkem udává tvůrce 700 koní a 800 Nm, díky kterým rozdovádí hybricní soustrojí kupátko na stovku za 3,7 sekundy a maximálka má být 305 km/h.
Jen na elektřinu ujede koncept 50 kilometrů, teoretická laboratorní kombinovaná spotřeba 2,5 litru je možná naměřená v normovaném cyklu, v reálném životě však rozhodně ne.
Koncept má tři modality pohonu: čistě elektrickou, hybridní a pak sportovní nehledící na spotřebu.
LegendaAudi Sport Quattro. Představilo se na IAA v roce 1983 a bylo zkonstruováno jako homologační model pro mistrovství světa v rallye. Díky výkonu 225 kW (306 k) a mnoha technickým inovacím patřil ve své době do vybrané společnosti supersportovních vozů. Krátký rozvor, který přispíval k lepší ovladatelnosti, propůjčil modelu Sport quattro nezaměnitelný vzhled. Soutěžní verze se zapsala do historie motoristického sportu. Za jejím volantem zářili hlavně Walter Röhrl a Michele Moutonová. |