Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi TT má za sebou horké časy

aktualizováno 
- Audi TT na mnoha evropských trzích nejprodávanější sportovní automobil - má za sebou horké chvilky, které mu způsobily nejisté jízdní vlastnosti ve vysokých rychlostech. Poté, co na německých silnicích zahynulo několik řidičů Audi TT, přistoupil výrobce k úpravám, které vůz problematických jízdních vlastností zbavily.
Malý zadní spoiler

Malý zadní spoiler na zádi má zlepšit přilnavost vozu k silnici. | foto: AUDI

Vychvalovaný designérský kousek mezi automobily má nově zadní spoiler, sadu tvrdších tlumičů, jiné stabilizátory náprav a elektronický stabilizační systém ESP, který automaticky přibrzďuje jednotlivá kola v kritických situacích. Změny až na spoiler nápadně připomínají zásahy, které si před pár lety vysloužil mercedes třídy A poté, co se při vyhýbacím manévru převrátil. Audi TT se sice na bok nepoložilo, ale povážlivě přibývalo hlasů, že ve vysoké rychlosti se jeho chování mění. A sice znenadání, jakoby mávnutím kouzelného proutku. "Dlouho se zdá, že TT je bezpečné sportovní auto. Ale překročíte-li určitou hranici, má zadní část vozu v zatáčce tendenci ustřelovat. Běžný řidič nemá šanci něco s tím udělat," řekl před rokem pro německý motoristický magazín Auto Bild Švýcar Marc Surer, bývalý pilot formule 1. Jeho slova potvrdily srovnávací testy německých motoristických magazínů, které se vzhledem k rostoucímu zájmu veřejnosti sportovním vozům pravidelně věnují. Časopis Auto Motor und Sport vloni v září porovnal Audi TT Roadster s Porsche Boxster. "Při rychlé až závodní jízdě je Audi TT hůř ovladatelné než porsche," uvedl. V jiném článku magazín napsal o "jedovatém ustřelování zádě vozu při ubírání a přidávání plynu v ostrých zatáčkách." Magazín Auto Bild k tématu sdělil: "Při simulování rychlé jízdy v dálniční zatáčce opouští při ubrání plynu audi svou dráhu." Nutno připomenout, že na německých dálnicích stále platí neomezená rychlost. Špatné chování Audi TT týdeník Auto Bild konstatoval i při vyhýbacím manévru. Německý časopis před měsícem porovnával neupravenou verzi modelu TT 4x4 nejen s jinými sportovními vozy, ale i se současným provedením se systémem ESP a dalšími uvedenými změnami. U takto pozměněného vozu magazín konstatoval bezproblémové chování. Kolik nehod má verze Audi TT před úpravami na svědomí, to asi nikdo přesně nespočítá. Auto Bild píše o padesáti nehodách zapříčiněných ustřelením zádě, při nichž zahynulo sedm řidičů. Výrobce si vysloužil kritiku nejen za špatné jízdní vlastnosti sportovního modelu, ale i za liknavý přístup k jeho majitelům. Nejdříve totiž tvrdil, že stabilizační systém nelze do dříve vyrobených vozů namontovat, leč po rostoucím tlaku německých vlastníků Audi TT přece jen s touto možností přišel. Na svou obranu si automobilka Audi přizvala nezávislou zkušebnu motorových vozidel TÜV. Ta ve svém prohlášení uvedla: "Při porovnání s konkurencí vycházejí jízdní vlastnosti Audi TT - včetně původních verzí - lepší, než je ve třídě sportovních vozů obvyklé, a jsou plně v souladu se současnými poznatky v oboru." Zastoupení automobilky Audi v České republice odmítlo na otázky redakce MF DNES odpovídat osobně, otázky k článku si nechalo poslat faxem. "K 31. lednu 2000 se v České republice prodalo 115 vozů Audi TT. Ve všech případech jde o automobily před úpravami. Všechny nově objednané vozy zákazníci obdrží s úpravami. Pokud jde o ESP, jsou všechna auta objednaná od 20. října 1999 tímto systémem standardně vybavena," sdělila firma redakci.

Mezníky Audi TT

Září 1995: Na autosalonu ve Frankfurtu Audi představuje sportovní studii TT.

Září 1998: Uvedení na trh, od začátku dlouhé čekací lhůty.

Přelom 1998/1999: První pochybnosti o jízdních vlastnostech ve vysoké rychlosti.

Červen 1999: Po dvaceti nehodách zapříčiněných s velkou pravděpodobností nejistými jízdními vlastnostmi modelu TT si havárie sportovního Audi na dálnici mezi německým Cottbusem a Chemnitzem vyžádala první oběť.

Září 1999: Druhé úmrtí za volantem Audi TT.

Říjen 1999: Automobilka Audi oznamuje, že nově i dříve vyrobené vozy TT vybaví zadním spoilerem, tvrdšími tlumiči a jinými stabilizátory náprav. Nově vyrobené Audi TT navíc dostanou stabilizační systém ESP.

Listopad 1999: Další dvě oběti v Audi TT.

Začátek ledna 2000: Poté, co při nehodě umírá další řidič modelu TT, připravují dva němečtí právníci odpor majitelů vůči firmě Audi.

Polovina ledna 2000: Další dvě úmrtí. Automobilka Audi začíná bezplatně vozy vybavovat jinými stabilizátory, tlumiči a spoilerem.

Únor 2000: Oproti původním u rozhodnutí nabízí firma Audi systém ESP i do již dříve vyrobených vozů. V Česku za něj zákazníci připlácejí 14 600 korun. Nejlevnější Audi TT nyní stojí 1 259 600 korun
(buč)
Autor:




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.