Audi TT má za sebou horké časy

- Audi TT na mnoha evropských trzích nejprodávanější sportovní automobil - má za sebou horké chvilky, které mu způsobily nejisté jízdní vlastnosti ve vysokých rychlostech. Poté, co na německých silnicích zahynulo několik řidičů Audi TT, přistoupil výrobce k úpravám, které vůz problematických jízdních vlastností zbavily.
Malý zadní spoiler

Malý zadní spoiler na zádi má zlepšit přilnavost vozu k silnici. | foto: AUDI

Vychvalovaný designérský kousek mezi automobily má nově zadní spoiler, sadu tvrdších tlumičů, jiné stabilizátory náprav a elektronický stabilizační systém ESP, který automaticky přibrzďuje jednotlivá kola v kritických situacích. Změny až na spoiler nápadně připomínají zásahy, které si před pár lety vysloužil mercedes třídy A poté, co se při vyhýbacím manévru převrátil. Audi TT se sice na bok nepoložilo, ale povážlivě přibývalo hlasů, že ve vysoké rychlosti se jeho chování mění. A sice znenadání, jakoby mávnutím kouzelného proutku. "Dlouho se zdá, že TT je bezpečné sportovní auto. Ale překročíte-li určitou hranici, má zadní část vozu v zatáčce tendenci ustřelovat. Běžný řidič nemá šanci něco s tím udělat," řekl před rokem pro německý motoristický magazín Auto Bild Švýcar Marc Surer, bývalý pilot formule 1. Jeho slova potvrdily srovnávací testy německých motoristických magazínů, které se vzhledem k rostoucímu zájmu veřejnosti sportovním vozům pravidelně věnují. Časopis Auto Motor und Sport vloni v září porovnal Audi TT Roadster s Porsche Boxster. "Při rychlé až závodní jízdě je Audi TT hůř ovladatelné než porsche," uvedl. V jiném článku magazín napsal o "jedovatém ustřelování zádě vozu při ubírání a přidávání plynu v ostrých zatáčkách." Magazín Auto Bild k tématu sdělil: "Při simulování rychlé jízdy v dálniční zatáčce opouští při ubrání plynu audi svou dráhu." Nutno připomenout, že na německých dálnicích stále platí neomezená rychlost. Špatné chování Audi TT týdeník Auto Bild konstatoval i při vyhýbacím manévru. Německý časopis před měsícem porovnával neupravenou verzi modelu TT 4x4 nejen s jinými sportovními vozy, ale i se současným provedením se systémem ESP a dalšími uvedenými změnami. U takto pozměněného vozu magazín konstatoval bezproblémové chování. Kolik nehod má verze Audi TT před úpravami na svědomí, to asi nikdo přesně nespočítá. Auto Bild píše o padesáti nehodách zapříčiněných ustřelením zádě, při nichž zahynulo sedm řidičů. Výrobce si vysloužil kritiku nejen za špatné jízdní vlastnosti sportovního modelu, ale i za liknavý přístup k jeho majitelům. Nejdříve totiž tvrdil, že stabilizační systém nelze do dříve vyrobených vozů namontovat, leč po rostoucím tlaku německých vlastníků Audi TT přece jen s touto možností přišel. Na svou obranu si automobilka Audi přizvala nezávislou zkušebnu motorových vozidel TÜV. Ta ve svém prohlášení uvedla: "Při porovnání s konkurencí vycházejí jízdní vlastnosti Audi TT - včetně původních verzí - lepší, než je ve třídě sportovních vozů obvyklé, a jsou plně v souladu se současnými poznatky v oboru." Zastoupení automobilky Audi v České republice odmítlo na otázky redakce MF DNES odpovídat osobně, otázky k článku si nechalo poslat faxem. "K 31. lednu 2000 se v České republice prodalo 115 vozů Audi TT. Ve všech případech jde o automobily před úpravami. Všechny nově objednané vozy zákazníci obdrží s úpravami. Pokud jde o ESP, jsou všechna auta objednaná od 20. října 1999 tímto systémem standardně vybavena," sdělila firma redakci.

Mezníky Audi TT

Září 1995: Na autosalonu ve Frankfurtu Audi představuje sportovní studii TT.

Září 1998: Uvedení na trh, od začátku dlouhé čekací lhůty.

Přelom 1998/1999: První pochybnosti o jízdních vlastnostech ve vysoké rychlosti.

Červen 1999: Po dvaceti nehodách zapříčiněných s velkou pravděpodobností nejistými jízdními vlastnostmi modelu TT si havárie sportovního Audi na dálnici mezi německým Cottbusem a Chemnitzem vyžádala první oběť.

Září 1999: Druhé úmrtí za volantem Audi TT.

Říjen 1999: Automobilka Audi oznamuje, že nově i dříve vyrobené vozy TT vybaví zadním spoilerem, tvrdšími tlumiči a jinými stabilizátory náprav. Nově vyrobené Audi TT navíc dostanou stabilizační systém ESP.

Listopad 1999: Další dvě oběti v Audi TT.

Začátek ledna 2000: Poté, co při nehodě umírá další řidič modelu TT, připravují dva němečtí právníci odpor majitelů vůči firmě Audi.

Polovina ledna 2000: Další dvě úmrtí. Automobilka Audi začíná bezplatně vozy vybavovat jinými stabilizátory, tlumiči a spoilerem.

Únor 2000: Oproti původním u rozhodnutí nabízí firma Audi systém ESP i do již dříve vyrobených vozů. V Česku za něj zákazníci připlácejí 14 600 korun. Nejlevnější Audi TT nyní stojí 1 259 600 korun
(buč)
Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...