Čtyři stovky koní pro TT. Nové audi má nejsilnější pětiválec všech dob

  17:03aktualizováno  17:03
Peking (od zpravodaje iDNES.cz) - Díky výraznému nárůstu výkonu je nová generace Audi TT RS opravdovou raketou na kolech. Akcelerací se vyrovná podstatně exkluzivnějšímu supersportu z vlastní stáje, Audi R8.

Audi TT RS | foto: Radek Hovorkapro iDNES.cz

Audi si na autosalon v Pekingu pošetřilo premiéru opravdové libůstky, nové generace dvoudveřového TT RS. Nejostřejší verze stylové audiny opět existuje jako kupé i roadster a od ostatních sporťáků se i nadále odlišuje motorem – má benzinový pětiválec s turbem.

Fotogalerie

Takový motor je jednak odkazem na kultovní speciály Audi Sport Quattro, které se v osmdesátých letech proháněly po rallye tratích, a jednak má živější reakce a více síly než obvyklejší čtyřválcový dvoulitr.

Řečí konkrétních čísel: z 2,5 litru objemu konstruktéři vydolovali rovných 400 koní, tedy 294 kW, a k tomu 480 Nm v rozmezí 1 700 až 5 850 otáček. To je zatím nejvíce ze všech sériových pětiválců. Pro srovnání, předchozí TT RS mělo 340 koní a současné modely RS 3 Sportback a RS Q3 performance mají 367 koní. Na rozdíl od předchůdce (a stejně jako u RS 3 a RS Q3) bude standardem dvouspojková převodovka S tronic se sedmi stupni.

Audi TT RS

Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, za příplatek se posune na 280 km/h. Naopak akcelerace nijak omezena není a díky pohonu všech kol vystřelí TT RS na stovku za 3,7 sekundy. Desetiválcový supersport R8 sprintuje stejně rychle.

Standardem pro TT RS jsou 19palcová kola, vepředu se totiž za disky musí vejít brzdy s kotouči o průměru 370 mm. Ty zadní mají „jen“ 310 mm, ale i to je více, než má většina normálních aut na přední nápravě. Brzdové disky mohou být za příplatek z keramiky s příměsí karbonových vláken.

Audi TT RS

Frajeřinkou pro milovníky elektroniky jsou zadní světla, která u Audi poprvé využívají princip OLED. Výhodou organických diod je, že vydávají homogenní vysoce kontrastní světlo, které nepotřebuje odraznou plochu uvnitř světlometu, není ovlivněno stíny a nabíhá i zhasíná plynule.

Mimochodem, Němci pojali premiéru novinky v neobvyklém stylu. Zatímco kupé vjelo na pódium firemní expozice na pekingském autosalonu, v Londýně se ve stejnou dobu odhalil roadster. Verze bez střechy je vůbec prvním modelem Audi, který měl světovou premiéru v Británii. Automobilka ostrovní zemi touto cestou odměnila za vynikající prodejní výsledky – polovina TT prodaných v Evropě míří právě sem.

Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Najdete na iDNES.cz