Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vytlač ho! Jak výtečníci od Audi udělali značce špatnou reklamu

  17:07aktualizováno  17:07
„Timo, vytlač ho!“ šéf závodního týmu ve sledovaném německém mistrovství okruhových vozů zapomněl, že komunikaci pilotů s týmem neslyší jen oni. Anebo neudržel nervy na uzdě. Motorsport má novou kauzu. Není to poprvé, co se v DTM namísto předjíždění vystrkovalo z dráhy.

Okruhový speciál AUDI pro DTM | foto: AUDI

Německá závodní série DTM po letech skomírání, kdy v ní závodily pouze dvě automobilky, po návratu BMW v roce 2012 nabírá opět na popularitě a představuje jedno z těch divácky atraktivnějších a zajímavějších závodění. Události posledního kola druhého závodu na rakouském Red Bull Ringu ovšem vyvolaly velkou vlnu reakcí a mohou výrazně narušit udržované křehké příměří mezi zúčastněnými automobilkami – Audi, BMW a Mercedes.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Co se stalo? Tima Scheidera s audi ve druhé zatáčce posledního kola čistě předjel pilot Mercedesu Pascal Wehrlein, toho času vedoucí muž průběžného pořadí šampionátu. Ten se při stejném manévru dostal i před dalšího jezdce Mercedesu Roberta Wickense.

Ano, nijak mu předjetí nekomplikoval, bylo by nesmyslné, aby se vozy jedné značky jedoucí na bodovaných pozicích v posledním kole vzájemně ohrozily nebo vyřadily ze závodu.

To ovšem neunesl nejvyšší šéf závodního oddělení Audi Wolfgang Ullrich a vysílačkou Timu Scheiderovi povelem „Timo, schieb ihn raus!“ (Timo, vytlač ho!) nařídil, aby jezdce v další zatáčce vystrčil z tratě. A bývalý dvojnásobný šampion DTM bez mrknutí oka uposlechl, oba mercedesy skončily zahrabané v bezpečnostní zóně a Timo Scheider bez problémů závod dokončil. Byl ovšem následně na základě radiové komunikace a analýzy dat z telemetrie diskvalifikován a celým případem se bude zaobírat vedení šampionátu.

V historii DTM to není první kontroverze. Taktické hrátky, kdy s blížícím se závěrem sezony každá automobilka „hrála“ na svého nejlépe umístěného jezdce, byly a jsou nedílnou součástí závodění v DTM a do role nosičů vody se nechtěně dostávali i špičkoví piloti. Nekalé praktiky naposledy výrazně překročily únosný rámec v roce 2007 při závodě v Barceloně, tehdy v DTM závodily pouze Audi a Mercedes a agresivita pilotů Mercedesu byla do očí bijící. Audi v reakci na to ze závodu pár kol před cílem stáhlo všechny své zbývající vozy a následné jednání mezi oběma automobilkami nastavilo příměří, které vydrželo až do tohoto víkendu na Red Bull Ringu. Po osmi letech!

Na celou věc se dá podívat i jinou optikou. Audi s továrním týmem v DTM závodilo na začátku 90. let s modelem V8 quattro. Hlavními soupeři jeho vozů byly BMW M3 E30 a Mercedes-Benz 190 E 2.5-16, speciály, které byly lehké, osazené čtyřválci o objemu 2,5 litru a s pohonem zadních kol. Proti nim audi s V8 a pohonem všech kol působilo jako tank. Bylo celkem obtížné nastavit hmotnost vozů tak, aby jejich výkonnost byla vzhledem k rozdílným motorům a koncepcím pohonu vyrovnaná.

Z toho důvodu byla audi těžší než vozy soupeřů a ingolstadtské stáji se to příliš nezamlouvalo, přesto ale v sezonách 1990 a 1991 vcelku přesvědčivě získala titul. V reakci na to byly hmotnosti vozů opět upraveny a Audi se s tím vypořádalo po svém – svůj vůz osadilo motorem s ilegální klikovou hřídelí. Ta měla mít stejný tvar jako v sériovém voze, kde měla uspořádání do kříže, v závodních V8 quattro byla ovšem plochá... Audi se v reakci na toto odhalení z DTM stáhlo.

Za podívání stojí poslední závod německé série STW z roku 1999. Barvy Audi tam hájil tým Abt Sportsline a jeho pilot Christian Abt byl ve hře o titul, o který bojoval s pilotem Opelu Uwem Alzenem. Závod se vyvíjel tak, že titul by připadl Alzenovi a tak tým Abt Sportsline povolal do boxů svého pilota Krise Nissena, fingoval práci na voze a na trať jej vypustil v posledním kole před skupinu vozů, ve které jel Alzen. Nissen pak v předposlední zatáčce Alzena doslova sestřelil a „férově“ pomohl Abtovi k titulu...

O dva roky později se Abt a Alzen potkali v DTM při závodě na Zandvoortu v souboji o vítězství. Abt si během závodu dosti nevybíravým způsobem z cesty odstraňoval ostatní soupeře, Alzen jej v nájezdu do posledního kola dojel a v jeho průběhu předjel. Přes veškeré Abtovy snahy jej vytlačit z trati Alzen závod vyhrál a frustrovaný pilot Audi pak po projetí cílem tvrdě narazil do dveří vítězného Mercedesu...

Dalších případů, kdy piloti v DTM zašli až za hranicí pravidel férového boje, bychom našli celou řadu.

Wolfgang Ullrich, šéf stáje Audi v seriálu DTM

Wolfgang Ullrich, šéf stáje Audi v seriálu DTM

A nyní je tedy opět Audi ve světle reflektorů, a to hned člověk na nejvyšším místě managementu závodního oddělení. Nelze vůbec odhadovat, s jakým výsledkem celá kauza v DTM dopadne, ale vzhledem k naprosté nesportovnosti celého aktu se dá klidně očekávat, že Timo Scheider přijde o závodní licenci do konce roku a s podmínkou na příští sezonu a Wolfgang Ullrich dostane zákaz působení v motorsportu třeba na pět let. Zajímavé bude sledovat, jak se k tomu postaví samotné Audi a zda z toho pro oba aktéry vyvodí nějaké důsledky.

Autoři:



Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Škody do opravdového terénu mívaly smůlu, dnes jsou oporou značky SUV

Škoda 903. Přestavěný hasičský vůz ze Střílek na Kroměřížsku

Dnes je módní pořídit si SUV s pohonem 4x4 a pak s ním jezdit hlavně po silnici. Před pár desítkami let ale v českých...

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

VIDEO: Nejrychlejší auto světa umí přes 444 kilometrů v hodině

Koenigsegg Agera RS

Jet přes 400 km/h umí jen málokteré auto na světě. Dvě z nich se teď perou o titul nejrychlejšího. Bugatti Chiron a...



Najdete na iDNES.cz