Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejmodernější automobilové designstudio v Evropě je v Česku

  11:19
Přesně před čtyřmi roky nastupoval do české inženýrské firmy Aufeer Design Branislav Maukš. Sympatický slovenský designér měl za sebou úspěšnou kariéru u věhlasného studia Pininfarina. Navrhoval Ferrari pro boháče a snil o „svém“ studiu. Teď se mu sen splnil.
Studie supersportovního vozu AF1

Studie supersportovního vozu AF1 | foto: Aufeer Design

V Mladé Boleslavi, na dohled vývojovému centru Škody, která je největším klientem Aufeeru, teď firma otevřela unikátní Inovační centrum ve střední Evropě a devětatřicetiletý Braňo Maukš se stal ředitelem tohoto centra.

Aufeer Design je součástí slovenské skupiny Matador Group, ta už od roku 2007 nemá nic společného s pneumatikami (gumárenský byznys prodala Continentalu) dnes je to důležitý dodavatel pro autoprůmysl. Aufeer pracuje pro Škodu, Bentley, Porsche, Ferrari, Audi, Volkswagen nebo třeba Aero, Airbus, DAF, Ford a Zetor.

Nové designcentrum Aufeer design v Mladé Boleslavi

Kromě pohonu a podvozku umí Aufeer Design vyvinout celé auto: navrhne konstrukci karoserie, exteriéru, interiéru, elektriky, elektroniky, prostředí multimediálních systémů a výrobních nástrojů. Staví v automobilkách i svařovací linky.

„Díky otevření Inovačního centra se naše společnost zařadí do elitní skupiny firem ve střední Evropě, která bude schopna poskytovat všechny služby na jednom místě,“ uvádí Martin Zabadal, generální ředitel Aufeer Design. „Inovační centrum je unikátní nejen svým zázemím a vybavením, ale i tím, že dokáže zajistit komplexní proces vývoje automobilu od 2D skici přes 3D virtuální model až po fyzický model auta 1:1.“

„Hlavním cílem bylo vybudovat komplexní portfolio služeb tak, aby společnost byla schopna reagovat na sílící požadavky zákazníků po ucelených výzkumných řešeních na klíč. Podstatou projektu je urychlení procesu vzniku produktů od prvotní myšlenky, jejího ztvárnění přes prototyp až po detailní dokumentaci při dodržování všech norem a požadavků zákazníků,“ vysvětluje Martin Zabadal.

Automobilky totiž dnes stále více nakupují konstrukční a designérské práce od nezávislých studií a inženýrských kanceláří, stejně jako funkční celky od dodavatelů komponent. Daniel Skála, technický ředitel Aufeer Design pro iDNES.cz vysvětluje, že pole působnosti firma rozšiřuje podle požadavků od klientů.

Branislav Maukš, šéfdesignér studia Aufeer Design

Branislav Maukš, ředitel Inovačního centra Aufeer Design Maukš, začal stavět designérské studio v Aufeeru jako plnohodnotné oddělení hned po svém nástupu v roce 2014. Designéři za sebou už měli zkušenosti s předchozími projekty, například návrhy světel pro dodavatelské firmy, pod Maukšovým vedením se ovšem záběr rozšířil. Designéři tak mají za sebou dnes už realizované návrhy tramvají, vlaků, jachet, ale také interiérů letadel a Business jet.

Zástupci Aufeeru hrdě říkají, že v okruhu 400 kilometrů tak moderní a velké centrum na navrhování aut a tvorbu jejich modelů nenajdete. Čtyři sta kilometrů je to totiž do Ingolstadtu, kde Audi loni otevřelo obrovský palác jen pro své automobilové designéry.

Poslední týdny před otevřením pracovali specialisté z Aufeeru na svých vlastních futuristických studiích dvou supersportovních aut frézy na tvorbu fyzických modelů ze speciální hlíny. Auta se dnes navrhují často hlavně na počítačích, podle Maukše je ovšem pro dobrý výsledek nutné vyrobit také model, na kterém si v reálném prostředí vývojáři ověří, že jejich nápady fungují, pasují proporce a podobně.

I proto má Aufeer také uvnitř areálu na dvoře venkovní plochu s točnou, kde si designéři a klienti mohou prohlédnout návrh na denním světle. V novém Inovačním centru je také lakovací box a časem dorazí i 3D tiskárna, zařízení pro virtuální realitu a také speciální stěna, na které si stylisté mohou promítat navrhované auto ve skutečné velikosti.

Aufeer Design disponuje mezinárodním týmem, více než 215 specialistů mezi sebou komunikuje anglicky. Maukš ovšem zdůrazňuje, že jedním ze záměrů je zachytávat šikovné mladé domácí lidi, než utečou do zahraničí. Firma proto spolupracuje s vysokými školami, nejčastěji do Aufeeru chodí na stáže a pak pracovat studenti z ČVUT a vysokých škol z Plzně, Košic, Liberce a z prestižní designérské školy v německém Pforzheimu (Maukš je jejím absolventem).

Štefan Rosina, prezident Matador Group, je velký fanoušek motorismu, jeho snem je postavit celé auto, ne ho vyrábět, ale kompletně navrhnout a pak celý projekt nabídnout některé z velkých automobilek. A protože inovace a design jsou dnes stále důležitější, má teď jeho sen jasnější obrysy.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...