Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kreml na kolech: limuzína pro Putina a jeho oligarchy je v Ženevě

  10:30
Na neutrálním území země, která nemá žádnou automobilku, se obvykle značky prezentují svými novinkami a plány do budoucna. Letos vidí Ženeva i demonstraci síly: Aurus je vlastně ruskou státní automobilkou, přijela s limuzínou pro Putina.

Nová značka specializovaná na superluxusní vozy nejdřív naplní Putinovy a papalášské garáže, pak přijde řada na obyčejné oligarchy a milionáře. I samotná expozice je přesně tak opuletní, jaký Aurus chce být.

Vládci širé Rusi, Vladimiru Vladimiroviči Putinovi, nebyly mercedesy dost ruské, a tak nakázal postavit státní limuzínu. Z institutu NAMI, legendární kanceláře pro stavbu a vývoj aut, zavolali do Porsche a k dalším renomovaným dodavatelům a vývojářům pro autoprůmysl. A tak vznikla značka Aurus.

Putinova limuzína se jmenuje Senat a patří k nejobletovanějším na autosalonu v Ženevě. I samotná expozice je přesně tak opuletní, jaký Aurus chce být. Stánek Rolls-Royce na druhém konci ženevského výstaviště Palexpo je útulnější a rafinovanější.

Aurus má prostě vše velké, majestátní, ruské. Když na bílé podium vstupujete, máte sklony se ptát, zda můžete dál, a chcete se zouvat. Stánek rozlehlý jako Rusko samo hostí jen dva exponáty a samostatné šasi. To má názorně demonstrovat, jak robustní konstrukce aurus je: čtyři obrovská dvacetipalcová kola roztáčí hybridní systém založený na 4,4 litrovém benzinovém V8. Celkových 600 koní přenáší devítistupňový automat rozměrů připomínajících převodovky v nákladních autech.

Senat má majestátní, ovšem nijak výjimečný design. Z některých pohledů působí trochu disproporčně. Linky zádi možná připomínají bentley, v mohutném čumáku jedni uvidí rolls, druzí chrysler. Faktem ale je, že při živém setkání vypadá karoserie mnohem originálněji, než se zdá z fotek.

Vnitřek je fajnový, i když nemá úplně dokonalé zpracování. Zatím se aurusy staví ručně v moskevském institutu NAMI, výrobce teprve buduje fabriku. Kusová výroba bude pokračovat do roku 2020, než bude otevřena nová továrna v Tatarstánu. Ta bude mimochodem spadat pod koncern Sollers, majitele automobilky UAZ, motorárny ZMZ, ale také licenčního výrobce fordů a ssangyongů pro ruský trh. Cílový objem produkce je pět tisíc aut ročně, přičemž vedle dvojice v Ženevě představených limuzín se počítá i s odvozeným SUV a MPV.

Luxus se vším všudy

První dojmy z interiéru ukazují jasný důraz tvůrců na co nejvyšší úroveň luxusu. Podlahu kryjí koberce z ovčí vlny, kůží je potažené vše, od výplní dveří a palubní desky až po strop. A kdekoliv to dává smysl, najdete dřevěné obložení. Většina ovládacích prvků má pokovený povrch, čistě plastových dílů je minimum. A cudně se schovávají mezi kůží a dřevem.

Sedí se vysoko, však má aurus také zvýšený podvozek s velkorysou světlou výškou 200 milimetrů. Snad aby někde v Rusku nedošlo k podobnému faux pas, jaké se před osmi lety přihodilo Barracku Obamovi. Z místa řidiče je proto až esúvéčkový rozhled, komfort a pohodlí sedadel jsou ale také na velmi vysoké úrovni.

To podstatné se však odehrává vzadu. Všestranně elektricky nastavitelná zadní sedadla dnes najdete i v jiných luxusních limuzínách, aurus k tomu ale už v „základním“ provedení přidává další speciality. Jako správná prezidentská limuzína má v oknech elektricky ovládané závěsy – žádné poloprůhledné záclonky jako v plebejštějších autech. Něco takového opravdu nabízejí jen státnické vozy.

Aurus Senat
Aurus Senat

Aurus Senat

Každý z dvojice zadních pasažérů má také k dispozici diskrétní vícesměrný ovladač vlastního infotainmentu. Ten se nachází na loketní opěrce ve dveřích – rozhodně diskrétnější řešení než dnes tak populární velký tablet s upatlaným displejem, který je před použitím potřeba vyjmout ze středové konzole.

To, že podobně pohodlně jako zde se sedí leda na gauči se šestimístnou cenou, netřeba dále rozvádět. Lednička na šampaňské (nebo něco ostřejšího) a dvojice skleniček za středovou loketní opěrkou nejspíš také nikoho nepřekvapí.

Pro privilegované a ještě privilegovanější

Aurus na úvod představuje hned dvě verze. Základní se jmenuje S600 a názvem, který odkazuje na délku, trochu přehání – měří totiž „jen“ 5,63 metru; rozvor je 3,3 metru. S tímto vozem, který Rusové přivezli do Ženevy ve zlaté barvě, nemá osmiválcová strojovna pod kapotou mnoho práce. Na stovku zrychlí za rovných šest sekund, nejrychleji jede 250 kilometrů v hodině.

Projekt Cortege vzdává hold Rusku a Kremlu

O nové limuzíně se dlouho hovořilo jako o Cortege. Ideový nástupce někdejších limuzín značky ZIL ale nakonec dostal jiný název, novotvar Aurus. Ten je složením latinského označení zlata „aurum“ a mezinárodní zkratky pro Rusko, RUS. Model Senat se jmenuje podle jedné z nejstarších věží moskevského Kremlu. Stejný původ mají i zvažované názvy dalších nových modelů – SUV Komendant a MPV Arsenal.

Druhou variantou je prodloužená a obrněná L700. Rozvor i celková délka jsou o rovný metr delší, hmotnost kvůli pancéřování vzrostla na necelých sedm tun. Na ně už je 600 koní pouze tak akorát, sprint na stovku zabere rozumných devět sekund, maximální rychlost je z pochopitelných důvodů tajná.

Prodloužený černý aurus je tím vozem, který Vladimir Putin představil už loni při své čtvrté prezidentské inauguraci v Moskvě. Přístup do tohoto auta je novinářům zapovězen – podoba a vybavení pojízdné pracovny jednoho z nejmocnějších mužů světa je státním tajemstvím.

Vývoj nové limuzíny podle ruských zdrojů stál zhruba dvanáct miliard korun. Začínalo se na čistém listu papíru, pod vedením ruského institutu pro vývoj motorových vozidel NAMI. Na konstrukčních pracích se ale podílela také společnost Porsche Engineering, což je vývojová kancelář patřící slavné automobilce a nabízející své služby dalším firmám (nejen automobilkám). Některé komponenty dodaly věhlasné specializované firmy, například brzdy jsou od Bremba a laminovaná boční skla od AGC Automotive Czech.

Ceny mají být nižší než u srovnatelných vozů značek Rolls-Royce nebo Bentley. V tuto chvíli je ale zbytečné se zabývat konkrétními údaji, produkce pro roky 2019 a 2020 je totiž již vyprodána – prvotní zájem ruských institucí a podniků splnil představy tvůrců.

Aurus Senat

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...