Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Aut se kupuje méně, čeká se na volný prodej

  15:53aktualizováno  15:53
Zájem o nová auta byl i v létě slabší než loni a odpovídá trendu od začátku roku. Prodejci a zřejmě i zákazníci se však pomalu začínají připravovat na konec roku, kdy v prodeji aut zavládne nový režim Evropské unie. Od listopadu se oslabí nadvláda automobilek nad prodejní a servisní sítí.

Nová auta se budou smět prodávat na více místech, což může vést k tlaku na zlevnění.

Automobilky již také nebudou moci prodejcům omezovat území, na němž chtějí prodávat.

V jedné prodejně si tak zákazníci mohou vybírat z více značek aut, na prodej nových vozů se budou smět vrhnout také autobazary, ale i hypermarkety.

Ve starých zemích EU platí tento režim už od podzimu 2003.

Podle poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) by mělo nové opatření vést ke snížení cen automobilů, usnadnit zákazníkům výběr mezi více značkami a odstranit monopoly prodejců v některých regionech.

Zkušenosti z EU však zatím tento trend nepotvrzují. Podle statistiky serveru eurocarprice.com naopak ceny aut v západní Evropě v posledních dvanácti měsících stouply téměř o čtyři procenta. V Itálii je se systémem spokojena zhruba polovina prodejců, ale žádný výrobce.

"Nepředpokládám žádné dramatické změny, pouze v některých případech dojde zřejmě u finančně silných prodejců k postupnému rozšiřování sortimentu prodávaných značek," míní šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Podle PwC poroste konkurence prodejců především ve větších městech a bohatších regionech. Svůj záměr konkurovat značkovým prodejcům již oznámily bazary AAA Auto. Dovozci se na novou situaci připravují zpřísněním podmínek ve svých sítích, aby zákazníkům nabídli něco navíc. Nissan má například nové normy pro počet personálu či vystavených aut. Podobnou taktiku nasadil i Volkswagen.

Nová pravidla přicházejí v době slabšího prodeje. Od ledna do srpna se prodalo 88 tisíc osobních aut, o 12 procent méně než loni. Část poptávky se díky úlevám na dani přesunula do kategorie užitkových aut, kam však spadají i běžné kombíky a terénní džípy. I tak celý trh klesl o šest procent.

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.