Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Aut se kupuje méně, čeká se na volný prodej

  15:53aktualizováno  15:53
Zájem o nová auta byl i v létě slabší než loni a odpovídá trendu od začátku roku. Prodejci a zřejmě i zákazníci se však pomalu začínají připravovat na konec roku, kdy v prodeji aut zavládne nový režim Evropské unie. Od listopadu se oslabí nadvláda automobilek nad prodejní a servisní sítí.

Nová auta se budou smět prodávat na více místech, což může vést k tlaku na zlevnění.

Automobilky již také nebudou moci prodejcům omezovat území, na němž chtějí prodávat.

V jedné prodejně si tak zákazníci mohou vybírat z více značek aut, na prodej nových vozů se budou smět vrhnout také autobazary, ale i hypermarkety.

Ve starých zemích EU platí tento režim už od podzimu 2003.

Podle poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) by mělo nové opatření vést ke snížení cen automobilů, usnadnit zákazníkům výběr mezi více značkami a odstranit monopoly prodejců v některých regionech.

Zkušenosti z EU však zatím tento trend nepotvrzují. Podle statistiky serveru eurocarprice.com naopak ceny aut v západní Evropě v posledních dvanácti měsících stouply téměř o čtyři procenta. V Itálii je se systémem spokojena zhruba polovina prodejců, ale žádný výrobce.

"Nepředpokládám žádné dramatické změny, pouze v některých případech dojde zřejmě u finančně silných prodejců k postupnému rozšiřování sortimentu prodávaných značek," míní šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Podle PwC poroste konkurence prodejců především ve větších městech a bohatších regionech. Svůj záměr konkurovat značkovým prodejcům již oznámily bazary AAA Auto. Dovozci se na novou situaci připravují zpřísněním podmínek ve svých sítích, aby zákazníkům nabídli něco navíc. Nissan má například nové normy pro počet personálu či vystavených aut. Podobnou taktiku nasadil i Volkswagen.

Nová pravidla přicházejí v době slabšího prodeje. Od ledna do srpna se prodalo 88 tisíc osobních aut, o 12 procent méně než loni. Část poptávky se díky úlevám na dani přesunula do kategorie užitkových aut, kam však spadají i běžné kombíky a terénní džípy. I tak celý trh klesl o šest procent.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz