Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Česku je téměř milion vozů bez katalyzátoru, ale jezdí minimálně

  13:30aktualizováno  13:30
Milion vozů bez katalyzátoru představuje zhruba 14 procent všech v Česku registrovaných vozidel. Tato auta ovšem ujedou zhruba jen čtyři procenta z celkového počtu ujetých kilometrů všemi osobními auty v Česku, ale na emisích škodlivin se podílejí 40 procenty. Uvedl to Svaz dovozců automobilů.

Ilustrační foto | foto: Martin Jágrpro iDNES.cz

Celkem je v registru 7,271 milionu vozů všech kategorií s průměrným stářím 17,8 roku, z toho osobních aut je 5,275 milionu.

Průměrné stáří tuzemského vozového parku, co se týká osobních aut, se ovšem podle tajemníka svazu Josefa Pokorného neustále zvyšuje a aktuálně dosahuje téměř 15 let.

Katalyzátor

Katalyzátor

Vláda v pondělí odložila projednání návrhu opatření k podpoře obnovy přestárlého vozového parku osobních automobilů z dílny ministerstva průmyslu a obchodu. Ten mimo jiné počítá s tím, že by za likvidaci přestárlých autovraků dostávali lidé motivační poplatek (více čtěte zde).

„Vítáme zavedení opatření na podporu odběru přestárlých automobilů, jehož prostřednictvím by měla být vyplácena adekvátní motivační částka za odevzdání takového vozu, například v minimální výši 10 tisíc korun,“ uvedl ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Podle něj by tato částka mohla být hrazena ze Státního fondu životního prostředí. „Do něj se v posledních letech vybraly miliardy korun za registrace vozů Euro 0 až Euro 2 a tyto prostředky by měly být zpětně využity pro motoristy,“ podotkl.

Peníze na příspěvek, jehož parametry však ministerstvo průmyslu a obchodu zatím blíže nespecifikovalo, mají být čerpány ze Státního fondu životního prostředí. Resort životního prostředí je však proti.

Ministerstvo životního prostředí upozornilo na to, že vedle příspěvku na likvidaci aut, u kterých budou majitelé motivování právě finanční kompenzací, se ročně vyřazují desítky tisíc starých vozů i bez kompenzace, a i ty bude nutné do čerpání příspěvku zahrnout.

Již dříve se uvažovalo o tom, že by lidi k nákupu nového auta motivovalo tzv. šrotovné, tedy příspěvek na nový vůz při vyřazení starého. To však v Česku na rozdíl od okolních zemí nikdy nebylo zavedeno.

Autoři: ,




Nejčtenější

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo...
Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto...  celý článek

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.