Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Auta už se obejdou bez řidiče

  16:10aktualizováno  16:10
Auta se bez dozoru řidiče umí vydat i na dlouhou cestu. Automaticky řízené dodávky dojely z Itálie do Číny. Počítači řízená auta mezi sebou také každoročně závodí. A prototypy aut bez posádky prý bojují v Afghánistánu.

Možná potrvá roky, než někdo bude moci poslat samotné auto vyzvednout děti ze školky. Ale už nyní jsou běžně k mání technologie, které navádějí auto při parkování a některá i sama zabrzdí před překážkou.

S běžným provozem si loni na podzim poradil speciálně upravený Volkswagen Passat, zkonstruovaný experty z Technické univerzity v Braunschweigu a Dolnosaského výzkumného centra automobilové techniky.

Passat Leonie musel rychlost upravovat podle plynulosti provozu, "sledovat" dění okolo sebe a na základě něj dělat rozhodnutí. Používá senzory spolu s laserovými a radarovými skenery, které měří a vyhodnocují dopravní situaci. Sám také ovládá plyn, brzdu i volant. O Passatu Leonie čtěte zde

Auta bez řidiče vyvíjí také Google. Pokusné Toyoty Prius jsou vybavené videokamerami, radarovými senzory a měřícími lasery a jejich prostřednictvím vnímají okolní prostředí a především ostatní provoz. Automobil detekuje a rozpoznává svislé dopravní značky i vodorovné značení na silnici.

Google na systému pracuje se specialisty z DARPA Challenge, což je prestižní soutěž projektů "bezpilotních" automobilů. Více o Googleautu čtěte tady

Další závod přivítal auto bez šoféra na podzim loňského roku. Audi TT Shelley zavítalo na horu Pikes Peak na slavný "závod do oblak". Bez řidiče to závodní laboratoř na kolech zvládla za 27 minut, živý řidič by tam prý byl asi o deset minut dřív. Více o TTčku Shelley čtěte zde

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.