Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta budeme možná kupovat v supermarketu

  9:31aktualizováno  9:31
Vedle regálu se zeleninou či pečivem i plocha plná nových aut na prodej. I tak by teoreticky mohl vypadat po roce 2010 některý z evropských obchodů. Evropa řeší, jak bude vypadat prodej osobních aut. Ve hře je i úplné uvolnění trhu.

Od roku 2005 mohou autosalony prodávat více značek najednou - ilustrační foto. | foto: Petr BučekiDNES.cz

Prodeje osobních aut a jejich servis čekají možná už za dva roky velké změny. Evropská unie totiž zvažuje plnou liberalizaci tohoto trhu, která by mohla umožnit prodej nových vozů i mimo oficiální autosalony.

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
Stát vyšetřuje, proč jsou u nás auta tak drahá

Tak je tomu nyní například u motocyklů. Není tedy už neobvyklé vidět motocykly a čtyřkolky, zpravidla čínské výroby, v prostorách hypermarketů.

Automobilky ovšem tlačí na to, aby byl zachován současný způsob prodeje, tedy přes autorizované prodejce.

"Současný systém funguje. Auto je svým způsobem zbraň a neměl by ho prodávat a opravovat kdokoliv," míní ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Podle Roberta Nerudy z Úřadu pro hospodářskou soutěž není trh s auty dosud zcela volný, protože dává výrobcům či dovozcům možnost stále omezovat své dealery.

"Dealer tak musí zpravidla plnit přísné požadavky na kvalitu vybavení a prostorové uspořádání showroomu stanovené distributorem a dodržovat prodejní cíle," vypočítává Neruda. Prodej aut nebo poskytování servisu nejsou plně liberalizované ani v Evropské unii.

Od roku 1995 se pro tuto oblast uplatňují blokové výjimky. Ta současná z roku 2005 mimo jiné umožňuje autosalonům prodávat více značek najednou, což už spousta prodejců využila. Většinou ale zůstávají u sesterských značek v rámci některého z velkých automobilových koncernů.

Na západ od našich hranic to vedlo ke krachu menších autosalonů a posílení větších rivalů, u nás nikoli.
Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla prodejci rozhodně nejdou cestou, že by prodávali třeba pět a více značek.

"Každá značka má jiné předpisy, na každou je potřeba mít vyškolený personál, kvalitní servis nejde dělat s mnoha značkami," vysvětlil Tunkl.

Stávající bloková výjimka skončí až v roce 2010, už teď se však v Bruselu řeší budoucnost prodeje aut po tomto datu. "Mluví se i o úplné liberalizaci, kdy by se auta dostala například na podobnou úroveň jako třeba prodej parfémů," říká Neruda.

Samotný prodej aut není zdaleka u většiny značek tak lukrativní, jak se zdá na první pohled. Marže u některých značek jsou totiž i kolem dvou procent. Dokládá to i fakt, že například síť autobazarů AAA Auto se rozhodla oblast prodeje nových aut zcela opustit. Dealeři vydělávají hlavně na servisu aut.

Automobilky se obávají, že by mohla naprostá liberalizace způsobit, že auta bude prodávat kdokoliv, aniž by měl na patřičné úrovni například servis.

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.