Od roku 2005 mohou autosalony prodávat více značek najednou - ilustrační foto.

Od roku 2005 mohou autosalony prodávat více značek najednou - ilustrační foto. | foto: Petr Buček, iDNES.cz

Auta budeme možná kupovat v supermarketu

  • 12
Vedle regálu se zeleninou či pečivem i plocha plná nových aut na prodej. I tak by teoreticky mohl vypadat po roce 2010 některý z evropských obchodů. Evropa řeší, jak bude vypadat prodej osobních aut. Ve hře je i úplné uvolnění trhu.

Prodeje osobních aut a jejich servis čekají možná už za dva roky velké změny. Evropská unie totiž zvažuje plnou liberalizaci tohoto trhu, která by mohla umožnit prodej nových vozů i mimo oficiální autosalony.

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
Stát vyšetřuje, proč jsou u nás auta tak drahá

Tak je tomu nyní například u motocyklů. Není tedy už neobvyklé vidět motocykly a čtyřkolky, zpravidla čínské výroby, v prostorách hypermarketů.

Automobilky ovšem tlačí na to, aby byl zachován současný způsob prodeje, tedy přes autorizované prodejce.

"Současný systém funguje. Auto je svým způsobem zbraň a neměl by ho prodávat a opravovat kdokoliv," míní ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Podle Roberta Nerudy z Úřadu pro hospodářskou soutěž není trh s auty dosud zcela volný, protože dává výrobcům či dovozcům možnost stále omezovat své dealery.

"Dealer tak musí zpravidla plnit přísné požadavky na kvalitu vybavení a prostorové uspořádání showroomu stanovené distributorem a dodržovat prodejní cíle," vypočítává Neruda. Prodej aut nebo poskytování servisu nejsou plně liberalizované ani v Evropské unii.

Od roku 1995 se pro tuto oblast uplatňují blokové výjimky. Ta současná z roku 2005 mimo jiné umožňuje autosalonům prodávat více značek najednou, což už spousta prodejců využila. Většinou ale zůstávají u sesterských značek v rámci některého z velkých automobilových koncernů.

Na západ od našich hranic to vedlo ke krachu menších autosalonů a posílení větších rivalů, u nás nikoli.
Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla prodejci rozhodně nejdou cestou, že by prodávali třeba pět a více značek.

"Každá značka má jiné předpisy, na každou je potřeba mít vyškolený personál, kvalitní servis nejde dělat s mnoha značkami," vysvětlil Tunkl.

Stávající bloková výjimka skončí až v roce 2010, už teď se však v Bruselu řeší budoucnost prodeje aut po tomto datu. "Mluví se i o úplné liberalizaci, kdy by se auta dostala například na podobnou úroveň jako třeba prodej parfémů," říká Neruda.

Samotný prodej aut není zdaleka u většiny značek tak lukrativní, jak se zdá na první pohled. Marže u některých značek jsou totiž i kolem dvou procent. Dokládá to i fakt, že například síť autobazarů AAA Auto se rozhodla oblast prodeje nových aut zcela opustit. Dealeři vydělávají hlavně na servisu aut.

Automobilky se obávají, že by mohla naprostá liberalizace způsobit, že auta bude prodávat kdokoliv, aniž by měl na patřičné úrovni například servis.