Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta budou bezpečnější a méně škodlivá pro okolí

  19:23aktualizováno  19:23
- Auta nejbližších let by mohla být mnohem lehčí než dnes a s nízkou spotřebou, stoupat naopak musí úroveň bezpečnosti a komfortu. Vyplynulo to z frankfurtského autosalonu, na automobilové novinky nejpestřejší události letošního roku, která si jako krédo vzala setkání s budoucností.

Volkswagen už v Německu prodává auto, které označuje jako třílitrové. Malé Lupo, téměř identické se Seatem Arosa, nemá velkoobjemový "třílitrový" motor, ale průměrnou třílitrovou spotřebu, přesněji 2,99 litru nafty na sto kilometrů. I přes vysokou cenu je v zemi tradičně ohleduplné k životnímu prostředí o auto nečekaně velký zájem.

Další barevné fotografie najdete v těchto článcích:
- Novinky, které budou na českých silnicích k vidění méně
- Novinky, které se brzy rozšíří na české silnice

Automobilka Opel, významný konkurent Volkswagenu, představila ve Frankfurtu studii auta se spotřebou 3,88 litru na sto kilometrů. Na rozdíl od Volkswagenu Lupo nemá Opel G90 naftový, ale benzinový motor. Oba vozy jsou vyrobeny kromě jiného z hliníku a magnezia. Studie Opelu tak může vážit jen 750 kilogramů, zatímco běžné auto stejné velikosti váží více než tunu. A jestliže je model G90 jen studií, chce Opel již příští rok přivést na trh "čtyřlitrovou" Astru. Opět nejde o označení pro supervýkonný motor, ale o údaj o průměrné spotřebě Astry s turbodieselovým pohonem. Ať už se dnes hovoří o budoucnosti naftových nebo benzinových motorů, jedno mají společné: palivo je vstřikováno přímo do spalovacího prostoru.

Tématem třílitrového auta se nezabývají jen evropští výrobci. Firma Mitsubishi ve Frankfurtu představila koncept třílitrového vozu s označením SUW Advance, Honda chce na jaře příštího roku začít v Evropě prodávat dvousedadlové kupé Insight s průměrnou spotřebou 3,4 litru benzinu na sto kilometrů. Obě japonské automobilky zvolily pro svá úsporná vozidla hybridní pohony spojující benzinový agregát s elektromotorem. Příští rok uvede na evropský trh hybridní auto i Toyota. Model Prius už dva roky nabízí v Japonsku, kde si jej koupilo na třicet tisíc zákazníků.

Informace o autosalonu
- Autosalon končí tuto neděli

Hybridní pohon zkouší i Mercedes a rovnou jej dal pod kapotu své vlajkové lodi - třídy S. Kromě toho experimentuje Mercedes i s eletromotorem, jemuž slouží jako pohon palivové články, ve kterých vzniká elektrická energie reakcí vodíku s kyslíkem. Studie nese označení NECAR a tankuje metanol, jenž se před příchodem do palivových článků mění na vodík.

Na rok 2004 stanovila začátek sériové výroby vozů s palivovými články automobilka Ford. Ve Frankfurtu ukázala studii takového vozu s karoserií minivanu odvozeného od Fordu Focus. Už letos v listopadu začne Ford sériově vyrábět elektrovozítko TH!NK s niklkadmiovými bateriemi. Bude určeno pro městský provoz a na jedno nabití ujede 85 kilometrů při maximální rychlosti 90 kilometrů za hodinu. Dobíjení je jednoduché. Čerpací stanicí je jakákoliv zásuvka elektrického proudu.

Kromě ekologie má zelenou i zlepšování bezpečnosti vozů. Stále do nižších kategorií aut pronikají prvky výbavy, ještě před nedávnem známé jen z velkých a hodně drahých aut. Smyku nepředchází jen systém zabraňující zablokování brzdícícho kola ABS, protože už i například do malé Škody Fabia bude možné dokoupit stabilizační systém podvozku ESP. Jeho předností je automatické přibrzďování kol při riziku smyku. Kromě čelních a bočních airbagů také do nižších kategorií aut dorazily velké boční hlavové airbagy.

Takhle asi bude vypadat Ford Focus Van, který se v expozici Fordu představil jako studie s vodíkovým pohonem. Za pět let chce Ford vyrábět vůz bez emisí sériově.

Takhle asi bude vypadat Ford Focus Van, který se v expozici Fordu představil jako studie s vodíkovým pohonem. Za pět let chce Ford vyrábět vůz bez emisí sériově.

Honda chce začít už příští rok prodávat v Evropě kupé Insight s hybridním motorem. Tříválcový benzinový agregát 1,0 je kombinován s elektromotorem.

Zelené označení 3L mají Volkswagen Lupo a Seat Arosa s průměrnou spotřebou nafty 2,99 litru na sto kilometrů.

Mercedes A využívá své sendvičové podlahy i při vývoji vozu s palivovými články. Mezi kabinou a vozovkou je veškerá technika, která mění metanol na vodík a zajišťuje následnou chemickou reakci mezi vodíkem a kyslíkem.

Mitsubishi SUW Compact má nízkou spotřebu i díky systému automatického vypínání motoru při zastavení. Auto nastartuje až v momentu, kdy řidič opět zmáčkne plynový pedál.

Fordův elektromobil THINK začne ještě letos vyrábět norská továrna. Karoserie je z termoplastu s matným lakem. Pod umělou hmotou je kvůli bezpečnosti ocelovo-hliníkový rám.

Už dva roky se prodává Toyota Prius s hybridním pohonem v Japonsku, příští rok ji čeká cesta na evropský trh.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.