Auta budou bezpečnější a také méně škodlivá

-
Auta nejbližších let by mohla být mnohem lehčí než dnes a s nízkou spotřebou, stoupat naopak musí úroveň bezpečnosti a komfortu. Vyplynulo to z frankfurtského autosalonu, na automobilové novinky nejpestřejší události letošního roku, která si jako krédo vzala setkání s budoucností.

Volkswagen už v Německu prodává auto, které označuje jako třílitrové. Malé Lupo, téměř identické se Seatem Arosa, nemá velkoobjemový »třílitrový« motor, ale průměrnou třílitrovou spotřebu, přesněji 2,99 litru nafty na sto kilometrů. I přes vysokou cenu je v zemi tradičně ohleduplné k životnímu prostředí o auto nečekaně velký zájem. Automobilka Opel, významný konkurent Volkswagenu, představila ve Frankfurtu studii auta se spotřebou 3,88 litru na sto kilometrů. Na rozdíl od Volkswagenu Lupo nemá Opel G90 naftový, ale benzinový motor. Oba vozy jsou vyrobeny kromě jiného z hliníku a magnezia. Studie Opelu tak může vážit jen 750 kilogramů, zatímco běžné auto stejné velikosti váží více než tunu. A jestliže je model G90 jen studií, chce Opel již příští rok přivést na trh »čtyřlitrovou« Astru. Opět nejde o označení pro supervýkonný motor, ale o údaj o průměrné spotřebě Astry s turbodieselovým pohonem. Ať už se dnes hovoří o budoucnosti naftových nebo benzinových motorů, jedno mají společné: palivo je vstřikováno přímo do spalovacího prostoru. Tématem třílitrového auta se nezabývají jen evropští výrobci. Firma Mitsubishi ve Frankfurtu představila koncept třílitrového vozu s označením SUW Advance, Honda chce na jaře příštího roku začít v Evropě prodávat dvousedadlové kupé Insight s průměrnou spotřebou 3,4 litru benzinu na sto kilometrů. Obě japonské automobilky zvolily pro svá úsporná vozidla hybridní pohony spojující benzinový agregát s elektromotorem. Příští rok uvede na evropský trh hybridní auto i Toyota. Model Prius už dva roky nabízí v Japonsku, kde si jej koupilo na třicet tisíc zákazníků. Hybridní pohon zkouší i Mercedes a rovnou jej dal pod kapotu své vlajkové lodi - třídy S. Kromě toho experimentuje Mercedes i s eletromotorem, jemuž slouží jako pohon palivové články, ve kterých vzniká elektrická energie reakcí vodíku s kyslíkem. Studie nese označení NECAR a tankuje metanol, jenž se před příchodem do palivových článků mění na vodík. Na rok 2004 stanovila začátek sériové výroby vozů s palivovými články automobilka Ford. Ve Frankfurtu ukázala studii takového vozu s karoserií minivanu odvozeného od Fordu Focus. Už letos v listopadu začne Ford sériově vyrábět elektrovozítko TH!NK s niklkadmiovými bateriemi. Bude určeno pro městský provoz a na jedno nabití ujede 85 kilometrů při maximální rychlosti 90 kilometrů za hodinu. Dobíjení je jednoduché. Čerpací stanicí je jakákoliv zásuvka elektrického proudu. Kromě ekologie má zelenou i zlepšování bezpečnosti vozů. Stále do nižších kategorií aut pronikají prvky výbavy, ještě před nedávnem známé jen z velkých a hodně drahých aut. Smyku nepředchází jen systém zabraňující zablokování brzdícícho kola ABS, protože už i například do malé Škody Fabia bude možné dokoupit stabilizační systém podvozku ESP. Jeho předností je automatické přibrzďování kol při riziku smyku. Kromě čelních a bočních airbagů také do nižších kategorií aut dorazily velké boční hlavové airbagy.

* Mercedes A využívá své sendvičové podlahy i při vývoji vozu s palivovými články. Mezi kabinou a vozovkou je veškerá technika, která mění metanol na vodík a zajišťuje následnou chemickou reakci mezi vodíkem a kyslíkem.

* Už dva roky se prodává Toyota Prius s hybridním pohonem v Japonsku, příští rok ji čeká cesta na evropský trh.

* Honda chce začít už příští rok prodávat v Evropě kupé Insight s hybridním motorem. Tříválcový benzinový agregát 1,0 je kombinován s elektromotorem.

* Zelené označení 3L mají Volkswagen Lupo a Seat Arosa s průměrnou spotřebou nafty 2,99 litru na sto kilometrů.

* Fordův elektromobil TH!NK začne ještě letos vyrábět norská továrna. Karoserie je z termoplastu s matným lakem. Pod umělou hmotou je kvůli bezpečnosti ocelovo-hliníkový rám.

* Mitsubishi SUW Compact má nízkou spotřebu i díky systému automatického vypínání motoru při zastavení. Auto nastartuje až v momentu, kdy řidič opět zmáčkne plynový pedál.

* Takhle asi bude vypadat Ford Focus Van, který se v expozici Fordu představil jako studie s vodíkovým pohonem. Za pět let chce Ford vyrábět vůz bez emisí sériově.


Elektromobil