Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta budou chytřejší než my, řídit nás ale zatím nechají

aktualizováno 
Od roku 2006 probíhá v sousedním Německu projekt s názvem AKTIV, který má za úkol vyvinout takové dopravní systémy a automobily, aby se co nejvíce minimalizovala rizika dopravních nehod a zvýšila se plynulost dopravy. Koncern Volkswagen, který se projektu účastní, představuje první vychytávky pro budoucnost.

Inteligentní volkswageny | foto: Volkswagen

Projekt AKTIV neboli Adaptive und kooperative Technologien für den intelligenten Verkehr (Adaptivní a kooperativní technologie pro inteligentní dopravu) má za úkol výrazně snížit počty dopravních nehod a zvýšit plynulost dopravy především na přecpaných německých dálnicích.

Z výsledků tohoto projektu ale budou profitovat řidiči minimálně po celé Evropě. Jednou z hlavních součástí projektu je totiž vývoj asistenčních systémů, které pomáhají řidiči bezpečně vést vozidlo i v těžko předvídatelných a kritických situacích.

Koncern Volkswagen nedávno přišel se systémem Integrated Lateral Vehicle Control (integrované příčné ovládání vozidla), který má být dokonalejší a užitečnější variantou současného systému Lane Assist.

Tento pomocník, kterého již můžeme najít v několika sériových vozech, má za úkol řidiči pomoci vůz udržet ve svém jízdním pruhu a činí tak poměrně jednoduše – kamery po stranách vozidla snímají čáry na silnici a pomocí aktivního řízení se snaží vůz udržet mezi nimi i bez zásahu řidiče. Zároveň se vibracemi ve volantu nebo zvukovým znamením snaží řidiče upozornit na nebezpečnou situaci. Systém tak chrání řidiče ve chvilce nepozornosti nebo mikrospánku.

Automobil vás protáhne i tou nejužší uličkou
To novinka ILVC by měla řidiči výrazně pomáhat především na dlouhých dálničních cestách. Tento systém totiž pomocí kamer nesleduje prostor po stranách vozu, ale před ním, a tak již dopředu dovede předvídat, kam se má automobil vejít.

Inteligentní volkswageny

Prostor kolem vozu pak monitorují radary a celý systém ještě spolupracuje s GPS navigací a aktuálními mapovými podklady. Systém ILVC je schopen fungovat v rychlostech o 0 do 180 km/h a poradí si i s cestami, kde chybí středová nebo naopak postranní čára.

Díky tomu, že kamera sleduje dění před vozem a rozpoznává značení, automobil již dopředu ví, v jakých "mantinelech" se může pohybovat. Systém je schopen pružně reagovat na změnu značení, převedení provozu z pruhu do pruhu nebo na překážku před automobilem. Proto systém spolupracuje s adaptivním tempomatem a je také schopen upravovat rychlost jízdy automobilu. Díky radarovým senzorům umí řidiči pomoci i ve velmi úzkých místech, v zatáčkách nebo při složitých předjížděcích manévrech.

Znáte to: Jedete po dálnici a najednou přijde zúžení. V pravém pruhu jede souvislý proud kamionů a vy máte jen málo odvahy se v levém dvoumetrovém pruhu mezi kamionem a betonovou zábranou prosmýknout. Právě v tuto chvíli bude systém ILVC velmi nápomocen. Prakticky v takové situaci úzkým a nebezpečným místem provede automobil sám a řidič to téměř ani nepozná – jemné korekce směru sotva pocítí ve volantu. Takový systém nejen že výrazně zvyšuje bezpečnost provozu, ale také pozitivně působí na jeho plynulost, protože se řidiči i v místech zúžení nemusí plahočit za kamiony.

Komunikace je klíčem k úspěchu
Dalším systémem, který je v rámci projektu AKTIV vyvíjen, je pokročilý adaptivní tempomat. V současné době fungují tyto tempomaty tak, že sledují rychlost vozidla před vámi a podle toho jsou schopny upravovat vaši aktuální rychlost.

Tempomaty nové generace by ale měly být ještě předvídavější. Díky tomu, že mezi sebou budou komunikovat jednotlivé automobily, se totiž včas dozvíte třeba to, že za několik kilometrů je na dálnici částečná uzavírka a začínají se tam tvořit kolony.

Počítač v tu chvíli automobil zpomalí a k místu dopravní zácpy přijede přiměřenou rychlostí. Tempomat pak následně místem vůz prakticky bez zásahu řidiče provede a následně opět zrychlí na původní cestovní rychlost.

Pokud by se v budoucnu uměla takto dorozumívat všechna auta, zácp na dálnicích by výrazně ubylo. Již při prvním náznaku problémů by totiž hned další automobil přizpůsobil rychlost jízdy situaci i několik kilometrů před ním.

Výrazně se tak sníží riziko havárie – náraz zezadu do v koloně stojícího automobilu je jednou z nejčastějších nehod na dálnici. Automatické přizpůsobení rychlosti jízdy navíc způsobí i to, že v mnohých případech k žádným dopravním zácpám ani nedojde, automobily budou daným místem jen projíždět sníženou rychlostí, ale v bezpečných odstupech a bez zbytečného poskakování způsobeného nutností řadit se spořádaně do pruhů a prudkým brzděním.

Nevyhnutelná cesta
Mnohým řidičům se příliš nelíbí představa, že jim automobil bude "mluvit" do řízení. Jenže při dnešním rapidně rostoucím objemu osobní přepravy se nějaké řešení najít musí. A výše zmíněné systémy jsou asi tím nejmenším zlem z hlediska svobody řidiče, které si dovedeme představit. Také existují nápady a myšlenky automobily hezky spořádaně vést pomocí GPS jako káčata za sebou. A to by se nám určitě nelíbilo...





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.