Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta budou šetřit vypínáním motoru za jízdy, vyzkoušeli jsme to

  11:00aktualizováno  11:00
Dnešní auta se stop-start systémem vypínají motor jen po zastavení, systém má navíc dost omezenou funkčnost. V blízké budoucnosti ale budou auta vypínat motor častěji a ušetří tak víc paliva.

Pokročilé stop-start systémy Bosch | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Systém stop-start, který vypíná motor, aby neběžel naprázdno, bude zanedlouho spořit víc paliva než doposud. Bosch si připravil dvě nové varianty systému.

První půjde aplikovat do vozů téměř stejně jako dnešní stop-start systémy. Je to takzvaný advanced stop-start a umožní  vypnout motor i v malé rychlosti. Testovací Audi A3 s tímto systémem vypínalo na testovacím polygonu Bosche motor v rychlostech pod 20 km/h ve chvíli, kdy řidič zároveň brzdil.

Vypnutí v tak malé rychlosti téměř není znát a z hlediska komfortu je možná příjemnější, než vypnutí motoru po úplném zastavení. Na řízení nebo síle brzdného účinku se přitom brzké vypnutí motoru nijak neprojevilo.

Velkou zajímavostí a možná ještě důležitější novinkou tohoto systému je schopnost motor nastartovat i ve chvíli, kdy jeho otáčky nespadly na nulovou hodnotu. To doposud stop-start systémy neuměly. Systém proto dovolí nastartovat i ve chvíli, kdy stále ještě zpomalujeme a ručička otáčkoměru pomalu klesá.

Umožňuje to nový systém synchronizace otáček motoru, startéru a převodovky. Dřívější vypínání motoru a vylepšená funkce startování tak nejen že uspoří víc paliva, ale také urychlí celý proces startování a tudíž výrazně vylepší komfort využívání systému.

Druhý systém je ještě o něco pokročilejší a uspoří ještě víc paliva, byť vypínat v nízkých rychlostech ani startovat ještě motor v otáčkách (zatím) neumí. Zato zvládá vypínat motor v rychlostech až do 120 kilometrů za hodinu. Stačí zrychlit a pak pustit plynový pedál, auto dál pokračuje setrvačností, motor se vypne a jeho otáčky postupně klesnou na nulu. Jakmile řidič opět šlápne na plyn, motor naskočí a auto může začít zrychlovat.

Pokročilé stop-start systémy Bosch

Systém funguje pouze v kombinaci s automatickou převodovkou, zkoušeli jsme jej ve Volkswagenu Passat s motorem TSI a DSG automatem. Do aut s manuální převodovkou se asi nedostane, vývojáři se obávají, že by řidiči po restartu motoru nemuseli zvládnout správnou volbu převodového stupně. Ve spojení s automatem alespoň dochází k eliminaci zřetelné prodlevy mezi sešlápnutím pedálu a nastartováním motoru a jeho připravenosti k akci.

Na testovací trati jsme zkoušeli rozdíl mezi tím, jak rychle auto zareaguje při kickdownu (rychlému sešlápnutí plynu) s vypnutým motorem a jak rychle v případě, že je systém vypínání vyřazen z provozu. Vždy ve stejné rychlosti jsme jednoduše prošlápli pedál plynu až na podlahu a pozorovali, co se bude dít. Rozdíl mezi podřazením a zrychlováním se zapnutým motorem a stejnou situací s motorem vypnutým tu sice je, ale je tak malý, že jej většina řidičů ani nepostřehne. I proto se takový systém může velmi snadno v automobilech ujmout.

Pokročilé stop-start systémy Bosch
Pokročilé stop-start systémy Bosch

Bát se nemusíte ani toho, že při vypnutém motoru přestane fungovat řada důležitých součástí auta jako posilovač brzd, řízení nebo třeba také klimatizace. O správné fungování se starají elektrické systémy. V případě klimatizace pak Bosch ještě testuje variantu s jakýmsi zásobníkem tepla, přes který začne vzduch proudit a chladit se v něm právě po vypnutí motoru.

Dnešní stop-start systémy umí uspořit zhruba deset procent paliva, v extrémních případech v městském provozu i víc. Dřívější vypínání motoru by úsporu mělo zvednout o dalších několik procent, vypínání za jízdy by pak mělo úsporu ještě zvýraznit. Navíc by nové, vyspělejší, rychleji reagující a komfortnější stop-start systémy měly pomoci získat důvěru řidičů. Ta je zatím kvůli jejich mnohdy podivnému chování opravdu malá.





Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.