Pokročilé stop-start systémy Bosch

Pokročilé stop-start systémy Bosch | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Auta budou šetřit vypínáním motoru za jízdy, vyzkoušeli jsme to

  • 273
Dnešní auta se stop-start systémem vypínají motor jen po zastavení, systém má navíc dost omezenou funkčnost. V blízké budoucnosti ale budou auta vypínat motor častěji a ušetří tak víc paliva.

Systém stop-start, který vypíná motor, aby neběžel naprázdno, bude zanedlouho spořit víc paliva než doposud. Bosch si připravil dvě nové varianty systému.

První půjde aplikovat do vozů téměř stejně jako dnešní stop-start systémy. Je to takzvaný advanced stop-start a umožní  vypnout motor i v malé rychlosti. Testovací Audi A3 s tímto systémem vypínalo na testovacím polygonu Bosche motor v rychlostech pod 20 km/h ve chvíli, kdy řidič zároveň brzdil.

Vypnutí v tak malé rychlosti téměř není znát a z hlediska komfortu je možná příjemnější, než vypnutí motoru po úplném zastavení. Na řízení nebo síle brzdného účinku se přitom brzké vypnutí motoru nijak neprojevilo.

Velkou zajímavostí a možná ještě důležitější novinkou tohoto systému je schopnost motor nastartovat i ve chvíli, kdy jeho otáčky nespadly na nulovou hodnotu. To doposud stop-start systémy neuměly. Systém proto dovolí nastartovat i ve chvíli, kdy stále ještě zpomalujeme a ručička otáčkoměru pomalu klesá.

Umožňuje to nový systém synchronizace otáček motoru, startéru a převodovky. Dřívější vypínání motoru a vylepšená funkce startování tak nejen že uspoří víc paliva, ale také urychlí celý proces startování a tudíž výrazně vylepší komfort využívání systému.

Druhý systém je ještě o něco pokročilejší a uspoří ještě víc paliva, byť vypínat v nízkých rychlostech ani startovat ještě motor v otáčkách (zatím) neumí. Zato zvládá vypínat motor v rychlostech až do 120 kilometrů za hodinu. Stačí zrychlit a pak pustit plynový pedál, auto dál pokračuje setrvačností, motor se vypne a jeho otáčky postupně klesnou na nulu. Jakmile řidič opět šlápne na plyn, motor naskočí a auto může začít zrychlovat.

Pokročilé stop-start systémy Bosch

Systém funguje pouze v kombinaci s automatickou převodovkou, zkoušeli jsme jej ve Volkswagenu Passat s motorem TSI a DSG automatem. Do aut s manuální převodovkou se asi nedostane, vývojáři se obávají, že by řidiči po restartu motoru nemuseli zvládnout správnou volbu převodového stupně. Ve spojení s automatem alespoň dochází k eliminaci zřetelné prodlevy mezi sešlápnutím pedálu a nastartováním motoru a jeho připravenosti k akci.

Na testovací trati jsme zkoušeli rozdíl mezi tím, jak rychle auto zareaguje při kickdownu (rychlému sešlápnutí plynu) s vypnutým motorem a jak rychle v případě, že je systém vypínání vyřazen z provozu. Vždy ve stejné rychlosti jsme jednoduše prošlápli pedál plynu až na podlahu a pozorovali, co se bude dít. Rozdíl mezi podřazením a zrychlováním se zapnutým motorem a stejnou situací s motorem vypnutým tu sice je, ale je tak malý, že jej většina řidičů ani nepostřehne. I proto se takový systém může velmi snadno v automobilech ujmout.

Pokročilé stop-start systémy Bosch
Pokročilé stop-start systémy Bosch

Bát se nemusíte ani toho, že při vypnutém motoru přestane fungovat řada důležitých součástí auta jako posilovač brzd, řízení nebo třeba také klimatizace. O správné fungování se starají elektrické systémy. V případě klimatizace pak Bosch ještě testuje variantu s jakýmsi zásobníkem tepla, přes který začne vzduch proudit a chladit se v něm právě po vypnutí motoru.

Dnešní stop-start systémy umí uspořit zhruba deset procent paliva, v extrémních případech v městském provozu i víc. Dřívější vypínání motoru by úsporu mělo zvednout o dalších několik procent, vypínání za jízdy by pak mělo úsporu ještě zvýraznit. Navíc by nové, vyspělejší, rychleji reagující a komfortnější stop-start systémy měly pomoci získat důvěru řidičů. Ta je zatím kvůli jejich mnohdy podivnému chování opravdu malá.