Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta budou tišší, Brusel chce snížit hlukové limity

  9:17aktualizováno  9:17
Evropská komise chce postupně snížit povolené hlukové limity pro osobní automobily ze současných 74 až na 68 decibelů. Návrhy v tomto směru by měla představit ještě během listopadu. Píše o tom bruselský týdeník European Voice.

Lex Ferrari: Tento dodatek k evropským homologačním předpisům dovoluje výkonným sportovním vozům (výkon přes 140 kW a výkonová hmotnost přes 75 kW/tunu) produkovat o 1 decibel více hluku než je stávající maximum 74 dB. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

List ale také podotýká, že se dá čekat, že návrhy vyvolají odpor mocného automobilového průmyslu i Německa. Problémy s nadměrným hlukem z aut má i řada míst v Česku.

Podle připravovaných návrhů, na které list odkazuje, by měly limity pro většinu osobních aut nejprve klesnou z nynějších 74 na 70 decibelů, a to dva roky po případném vstupu nových pravidel v život. Po dalších pěti letech by se pak jejich úroveň snížila na 68 decibelů. Konkrétní normy by se týkaly jednotlivých typů vozidel. U nejtěžších nákladních vozů by se snížily postupně po dvou letech na 80 a po pěti letech na 78 decibelů.

Německo i automobilový průmysl volají po pozvolnějším snižování limitů.

Naopak komise podle listu nenavrhne zavedení minimálních hlukových norem. O tom se hovoří kvůli téměř tichým elektrickým vozům a rizikům, které mohou představovat pro chodce.

Hlukové normy existující v EU již od 70. letech a byly naposledy změněny v roce 1996.

Decibel

Decibel je jednotka nejznámější svým použitím pro měření hladiny intenzity zvuku, ale ve skutečnosti se jedná o obecné měřítko podílu dvou hodnot, které se používá v mnoha oborech. Jedná se o fyzikálně bezrozměrnou míru, obdobně jako třeba procento, ovšem na rozdíl od něj je decibel logaritmická jednotka. Například pokles (útlum) o 3 dB u výkonu značí poloviční výkon, naopak zisk (zesílení) o 3 dB je dvojnásobný výkon.

Zdroj: wikipedia.cz 

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.