Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta čeká tvrdá zimní zkouška

aktualizováno 
Zimní čas motoristům nařídil, aby u svých vozidel za jízdy celodenně rozsvítili světla.
Zimní čas motoristům nařídil, aby u svých vozidel za jízdy celodenně rozsvítili světla. Současně ve svých prvních dnech radí, aby řidiči věnovali svým automobilům pozornost, než je pustí do nejnáročnějšího období roku.

Péče na prahu zimy se samozřejmě bude odvíjet od toho, jakému vozu má patřit: automobil, který už má hodně za sebou, žádá mnohem víc než moderní a málo jetý vůz, jemuž postačí prakticky jen náhrada letních pneumatik zimními a typizovaná předzimní prohlídka v odborném servisu. Je na zvážení každého motoristy, co bude svému automobilu v těchto dnech ordinovat. Následující přehled shrnuje základní předzimní péči.

Pneumatiky

I Česko poslední dobou přichází na chuť zimním pneumatikám, i když za motoristicky vyspělou západní Evropou pořád zaostává: v Německu, Švýcarsku či v Rakousku jezdí se zimními plášti 50 až 70 procent vozidel, zatímco v tuzemsku se pro tuto výbavu rozhodla zhruba třetina řidičů. K nasazení zimních pneumatik (vždy mají označení M+S nebo Winter) nevelí až mráz či sníh, nýbrž chlad: letní pláště spolehlivě slouží do zhruba pěti stupňů Celsia nad nulou, při nižší teplotě ztrácejí i na suchu svoje vlastnosti zvláště v přilnavosti. Naopak zimní pneumatiky jsou stavěny pro využití asi do 12 stupňů nad nulou, při vyšší teplotě se rychleji opotřebovávají. Dezén by měl mít hloubku alespoň čtyři milimetry, ideální je použití na všech čtyřech kolech. Kdo má zimní pláště jen dva, měl by je s ohledem na lepší ovládání vozidla namontovat na přední nápravu (to platí i pro vozy se zadním náhonem). Řidiči, kteří na zimní pneumatiky nevsadí, by měli mít na vozidle gumy se vzorkem ne menším než čtyři milimetry. V zimě jsou obzvlášť důležité kontroly stavu plášťů a správnosti jejich nahuštění.

Karoserie

Zaslouží kontrolu a opravu (základní barvou, tmelem, lakem) míst poškozených od odletujících kamínků a podobně. Antikorozní ochrana moderních vozů je sice výborná, nicméně neuškodí ani prohlídka a případná oprava šrámů na spodku. U starších aut doporučují odborníci obnovu antikorozního nátěru a dutin karoserie vždy po dvou až třech letech. Dostatek přípravků existuje k předzimnímu ošetření chromů i plastů, proti zamrzání zámků i uzamykatelných uzávěrů nádrže a podobně. Suchým silikonem, který je k mání například ve spreji, se ošetřují těsnění dveří a zavazadlového prostoru.

Motorový prostor

Ještě před umytím je důležitá kontrola veškerých spojů, pryžových dílů a těsnění, zda z nich neprolíná některá z provozních kapalin. Bude-li v zimě končit životnost svíček či olejů, je lepší pokud motorista nevsadí na službu servisu - jejich výměna ještě za přijatelného počasí. Je třeba prověřit napnutí a kvalitu klínových řemenů, ošetření zaslouží klouby, táhla, závěsy a všechny pohyblivé části. U vozů s nastavitelným sáním vzduchu je nutné zvolit zimní režim. Chladicí kapalina vyžaduje kontrolu bodu tuhnutí, nemrznoucí směs mají dostat ostřikovače. U těch dál neuškodí prověrka správného seřízení a těsnosti celého systému. Pohled by měl patřit i stavu hladiny brzdové kapaliny (její bod varu se doporučuje měřit alespoň jednou ročně), případně kapaliny posilovače řízení.

Brzdy

Pozornost v tomto případě patří především stavu a kvalitě brzdového vedení, hadiček, destiček a obložení. Případné opravy či výměny v zimě jsou nanejvýš nepříjemné. Nejvhodnější je kontrola stavu brzd ve zkušebně, která odhalí případné nerovnoměrnosti brzdného účinku, jež jsou obzvlášť pro zimní provoz nebezpečné.

Osvětlení

V čase snížené viditelnosti je jeho kontrola a správná funkce mimořádně důležitá stejně jako stoprocentní zásoba náhradních žárovek. Žárovky, které jsou sice ještě funkční, ovšem ukazuje se na nich černý nádech, už zřejmě dlouho nevydrží. Stírače Odborníci jim předepisují dvakrát ročně výměnu celých stíracích lišt nebo alespoň gumiček a není lepší příležitost než na prahu motoristicky nejnáročnějšího období. Během zimního provozu pak prospívá, když motorista občas očistí hrany gumových lišť měkkou houbou namočenou v mýdlovém roztoku. Na skle po stírání ubude šmouh.

Akumulátor

Jeho předzimní příprava může začínat důkladnou očistou kontaktů i připojovacích svorek. Po dolití destilované vody do elektrolytu (to odpadá u bezúdržbových výrobků) neuškodí dobití baterie, na místě je také prověrka stavu dobíjecí soustavy, což už je záležitost pro odborníka. Za pomoci hustoměru lze zjistit, zda akumulátor bude dělat v zimě problémy. Ty lze očekávat od kusu, u kterého klesá hustota elektrolytu pod 75 procent, tedy pod 1,24 gramu na centimetr krychlový.

Výfuk

Nepříliš účinné je jeho natírání - nejzásadněji koroduje zevnitř. Důležitější je kontrola celkového stavu a také úchytů, neboť oprava uvolněného výfuku by byla zvlášť na zimní cestě nepříjemná.

Interiér

Nejvíc mu v předzimní přípravě prospěje důkladná očista vnitřních ploch skel, zvlášť pokud v automobilu jezdí kuřák. Praktické jsou gumové rohožky, případně snadno odnímatelné koberečky, které nepropustí sníh z bot na originální krytiny podlahy, případně až na podlahu automobilu.

Viz Patří v zimě... strana E2

Základní zimní výbava vozidla

* Pracovní rukavice
* Náhradní žárovky ke všem světlům
* Smetáček na odstraňování sněhu
* Škrabku na odstraňování námrazy, ledu a sněhu ze skel a světlometů
* Hadr na utírání světlometů
* Utěrka nebo sprej proti vnitřnímu opocení oken
* Přenosná svítilna
* Tažné lano
* Startovací kabely
* Rozmrazovač skel
* Rozmrazovač zámků (uložený v zamčeném a zamrzlém autě však nepomůže)
* Nemrznoucí kapalina k dolití ostřikovačů
* Lahev s nemrznoucí chladicí kapalinou pro nutnost dolití

Pro jízdy do složitějších podmínek

* Sněhové řetězy
* Pytlík s pískem k vyproštění z náledí
* Lopatku na rozhazování písku na náledí (hč)

Drobné rady pro zimní cesty

* PŘIMRZLÉ DVEŘE není dobré otevírat násilím (trhnutím), k uvolnění pomůže pár přiměřeně silných ran pěstí po jejich obvodu.

* AUTA NA PLYN, jejichž startování ještě neřídí automatika, je lepší v zimě startovat na benzin a teprve po zahřátí motoru přepnout na LPG. Ještě víc než vozy na benzin vyžadují auta na plyn pro zimní starty kvalitní a speciální zapalovací svíčky.

* GUMOVÉ KOBEREČKY z interiéru mohou v krajní nouzi přispět k vyproštění vozidla na náledí.

* ZAMLŽENÍ SKEL brání zapnutá klimatizace. Kdo ji nemá, musí na skla naplno pouštět vzduch topení a pootevřít boční okno.

* MOTOR SE LÉPE OHŘEJE za jízdy než při stání na místě.

* AUTOMOBIL je pro zimní parkování lepší odstavovat tak, aby při odjezdu nemusel při případných komplikacích couvat.

* ZATAŽENÁ RUČNÍ BRZDA může přimrznout a komplikovat odjezd. Přimrznutí gumiček stíračů brání jejich podložení krabičkami od zápalek nebo kolíčky. (hč)


Autor:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.