Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta díky ekologickým předpisům citelně podraží

aktualizováno 
EU navrhne nová pravidla pro automobilové emise. Odhady výrobců automobilů říkají, že nové ekologické předpisy by mohly zdražit auta až o pět tisíc euro. Specializovaní výrobci, kteří nebudou mít síly na vývoj stále "zelenějších" aut, by tak mohli utíkat z Evropy... nebo se dát na výrobu jízdních kol.

Ilustrační foto | foto: DaimlerChrysler

Evropská komise představí 24. ledna svou novou strategii pro snižování automobilových emisí, v jejímž rámci navrhne závaznou legislativu s cílem přinutit automobilky posílit ekologičnost jejich produktů. Uvedla to mluvčí komisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase.

Žravé sporťáky, auta s pohonem všech kol a ostatní automobilové druhy s vysokými nároky na spotřebu paliva by tak do pěti let mohly citelně podražit.

Návrh bude podle agentury Reuters vyžadovat, aby výrobci automobilů do roku 2012 snížili průměrné emise oxidu uhličitého u nových vozů na 120 gramů na kilometr. Britský deník Telegraph spočítal, že splnění tohoto požadavku bude znamenat zdražení některých druhů aut až o 140 tisíc korun.

Automobilky se již dříve dobrovolně zavázaly, že do roku 2008 sníží emise na 140 gramů na kilometr, tohoto cíle se jim však pravděpodobně nepodaří dosáhnout.

"Například naftový Citroën C3 produkuje přesně 120 gramů uhlíku na kilometr, což je průměr, který Evropská komise vyžaduje" pokračuje Telegraph. "Přeplňovaný osmiválcový Range Rover ale vypouští 376 gramů a pětidveřový Ford Focus s motorem 1,6 184  gramů uhlíku."

Hybridní Toyota Prius, která je považována za jedno z "nejzelenějších" aut na trhu, produkuje 104 g/km.

Telepragh pokračuje: "Výrobci automobilů říkají, že tyto požadavky budou devastující pro samostatné výrobce sportovních aut, jako třeba Porsche a pro specializované automobilky typu Land Roveru."

Komisař Dimas namítá, že nové předpisy likvidační pro výrobce nebudou. Cestou budoucnosti prý bude legislativa, která bude podporovat levnější, rodinné automobily a přesune náklady na vývoj nových, "čistších" vozů na kupce neekologičtějších aut.

Podobný model podle Telegraphu uplatňuje Toyota, která drahou výrobu priusu dotuje z prodeje svých konvenčních luxusních modelů.

Sigrid Devries, mluvčí ACEA - Evropské asociace výrobců automobilů, řekl: "Nové předpisy způsobí auta cenově nedostupná. Studie samotné komise říkají, že tím auta zdraží o pět tisíc euro. Výrobci tak budou nuceni výrobu přesunout mimo Evropu."

Jeremy Clarkson, moderátor automobilového pořadu BBC Top Gear pro Telegraph poznamenal: "Myslím, že řada automobilek se dá na výrobu jízdních kol. Budou kola Lamborghini, kola Peugeot, kola Ferrari a kola BMW." Protože ta jsou úplně bez emisí.

Bruselská ekologická organizace Transport and Environment v říjnu oznámila, že největšími hříšníky jsou v dodržování přislíbené redukce emisí automobilky Nissan, Suzuki, Mazda a Audi. Dostatečně rychle však podle organizace nesnižuje emise oxidu uhličitého ani česká Škoda Auto.

Autoři: , ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.