Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta do 100 000 korun: dobrá nabídka i perspektiva

  16:35aktualizováno  16:35
- Je oprávněné čekat, že částka do sta tisíc korun otevře dveře k autu s perspektivou několikaletého a nepříliš problémového jezdění. Lze získat solidní vozy nižší střední, střední i vyšší střední třídy z devadesátých let. "Pro člověka, který kupuje starší automobil, jsou zmíněné peníze významné," radí Petr Svoboda, který jako značkový prodejce obchoduje s novými i staršími auty v Plzni. "Proto by měl být obezřetnější než u nejlevnějších vozů. To znamená, že by měl zvolený vůz vždy nechat prohlédnout ve specializovaném servisu."

I v této třídě o přízeň zákazníků bojuje domácí produkce v podobě Škody Favorit a Forman, a za zvlášť příznivých okolností v centrech velkého přetlaku ojetin i Felicie s výrobky světových firem. "Já bych pečlivě vážil, zda upřednostním jednodušší a zřejmě i méně jetou škodovku nebo vůz sice o dva tři roky starší, ale modernější, kvalitnější a se servisním zázemím," říká Petr Svoboda.
Tomáš Pánek, šéf nákupu jednoho z největších tuzemských autobazaraů, však i mezi nabídkou do sta tisíc korun preferuje škodovky. Sice už ne tak jednoznačně jako u nejlevnějších aut, ale přece jen očekává, že domácí vůz nebude tak opotřebovaný jako starší zahraniční konkurence. "Za osmdesát tisíc korun se zákazník může těšit na Favorita a za devadesát tisíc na Formana z roku 1993. Bude to vůz po prvním, nejhůř druhém majiteli," konstatuje Pánek.
Peter Kolník, ředitel společnosti Mobil Data, upozorňuje, že právě auta v cenách do sta tisíc korun patří k nejžádanějšímu zboží ve zdejších autobazarech. "Prodávají se nejvíc a nejdřív, z další nabídky jdou dobře na odbyt už jen drahá vozidla v cenách nad šest set tisíc korun, která však na trhu nejsou nijak bohatě zastoupena," doplňuje Peter Kolník.
Pokud se zájemce rozhodne pro zahraniční vůz a zvlášť takový, který byl jako nový koupen v cizině, musí počítat s tím, že auto má za sebou sto- i sto padesát tisíc kilometrů, někdy víc. Bude tedy potřebovat opravy. "Dražší jsou díly i servisní práce pro větší auta, u nichž roste i spotřeba a třeba i poplatky za povinné pojištění," říká Tomáš Pánek. "Hůř se v provozu udržují složité a velké vozy, například Citroeny XM a BX, Renault 25, Ford Scorpio a Peugeot 605. I proto se pro ně těžko hledá zájemce. Totéž platí o velkém Opelu Omega, který sice slouží poměrně dobře, ale málokdo o něj stojí." Tomáš Pánek ve stotisícové kategorii jako dobré služebníky doporučuje Peugeoty 2O5, 309 a 405, VW Passat, Opel Vectra, Mitsubishi Gallant, Mazdu 626 a technicky vyspělé nissany.
Se stotisícovou hotovostí se v žádném případě nevyplatí uvažovat o koupi vozu v cizině. Nepůjde-li o bouračku, určitě zájemce nepořídí lépe než doma.

Škoda Forman: žádaný rodinný vůz
Škoda Forman patří na trhu s ojetinami k nejžádanějším, protože nabízí mnoho přepravního prostoru. Proto ji chtějí zejména rodiny s dětmi. Za méně než 100 tisíc korun jsou k mání pěkné vozy ročníku 1994. Škodovka začala Formany vyrábět v roce 1991, čtyři roky poté, co se představil Favorit.
+: nízké provozní náklady; solidní jízdní vlastnosti; snadný a relativně levný servis
-: pouze 1,3litrové motory; špatné dílenské zpracování u nejstarších vozů; drnčení přístrojové desky; u vozů z let 1991 a 1992 se může objevit vadné těsnění pod hlavou válců;, silentbloky předních ramen při opotřebení způsobují klepání při přejezdu nerovností; vadné kulové čepy projevující se vrzáním; poruchový startér a elektroinstalace; úniky oleje z motoru i převodovky; zatékání do parabol světlometů a někdy i do vozu
TIP KE KOUPI: auta od modelového ročníku 1994

Opel Ascona: lepší mezi staršími auty
Ascona je jednou z možných voleb vyznavačů německé klasiky, kteří mají hluboko do kapsy. Vždyť i vůz posledního ročníku 1988, kdy Asconu střídala Vectra, dostával také motory svého nástupce. Takový lze v solidním stavu koupit za částky do 80 tisíc korun. Auta z časů kolem poloviny osmdesátých let stojí zhruba 50 tisíc, ceny vozů ze začátku osmdesátých roků klesají až ke třicetitisícové mezi. Ze starších ojetin patří Ascona k tomu kvalitnějšímu, co trh nabízí. Potvrzuje to i TÜV, v jehož hodnocení je vůz lepší než průměr.
+: trvanlivé zavěšení kol; bezproblémové brzdové hadičky, kotouče i bubny; kvalitní motory a převodovky
-: horší antikorozní ochrana karoserie; nadprůměrně korodující nosné díly; nedostatky v účinnosti provozních i parkovacích brzd; orezlé brzdové vedení; úniky oleje z motoru i převodovky; slabým místem je převodovka
TIP KE KOUPI: benzinové verze 1,8 a 2,Oi (pozor naopak při zájmu o diesel)

Renault 19: zájem na trhu trvá
"Devatenáctka" má výmluvné reference: v dobách své největší slávy byla nejprodávanějším zahraničním vozidlem na německém trhu. Také v Česku patří k nejrozšířenějším moderním autům z dovozu. V obyčejnějších verzích láká rodiny, výkonnější modely vyhledávají mladší a sportovně založení řidiči. Model měl premiéru v roce 1988, leč ma tuzemském trhu se víc vyskytuje od ročníku výroby 1991, ve kterém je k mání za částky pod stotisícovou mezí.
+: vůz nemá na rozdíl od typů 21 a 25 větší bolesti; výborná antikorozní ochrana; stále přijatelný tvar; bohatá výbava; solidní jízdní vlastnosti a příznivá cena starších vozů v poměru k tomu, co nabízejí
-: do 120 tisíc kilometrů žádá větší servis na podvozku; nerovnoměrný účinek a poruchy brzd; uniky oleje z motoru i převodovky; dražší opravy
TIP KE KOUPI: modernější modely od roku výroby 1992; nejúspornější je 1,9litrový diesel

Vybrané vozy do 100 000 korun do dvanácti roků stáří

Značka

model

Alfa Romeo

33 (93); 75 (91); 164 (90)

Audi

80 (89); 90 (88); 100 (89); 200 (89)

BMW

316 (89); 318 (88); 320 a 324d (87); 730 (88); 750 (87)

Citroen

Visa (88); AX (94); ZX (91); BX (93); CX (89); XM (91)

Daewoo

Tico (95), Racer (92)

Daihatsu

Charade (92); Applause (90)

Fiat

Cinquecento (95); Panda (91); Uno (93); Ritmo (88); Tipo (91); Regata (89); Tempra (93); Croma (90); X 1/9 (89)

Ford

Fiesta (92); Escort (91); Orion (91); Sierra (92); Scorpio (92)

Honda

Civic (91); Accord (89); Prelude (87); Legend (87)

Hyundai

Pony (93); Scoupé (93); Lantra (91); Sonata (91)

Chrysler

Saratoga (90)

KIA

Sephia (93)

Lada

Niva (94); Samara (95)

Lancia

Y10 (93); Delta (91); Prisma (90); Dedra (90) Thema (90)

Mazda

121 (91); 323 (90); 626 (90); 929 (87)

Mercedes-Benz

260 SE (88)

Mitsubishi

Colt (92); Lancer (93); Gallant (90); Space Wagon (88)

Nissan

Micra (93); Sunny (91); Bluebird (90); Primera (91); Maxima (90); Prairie (89)

Opel

Corsa (92); Kadett (90); Astra (91); Ascona (88); Vectra (90); Omega (90); Senator (91)

Peugeot

106 (93); 205 (91); 305 (87); 309 (91); 405 (90); 505 (87)

Porsche

924 (87)

Renault

Clio (92); 19 (92); 21 (91); Nevada (93); 25 (90); Espace (87)

Saab

9000 (89)

Seat

Marbella (92); Malaga (89)

Subaru

Justy (91); 1800 4WD (90)

Suzuki

Swift (93)

Škoda

Favorit (94); Forman (94)

Tatra

613-4 (93)

Tavria

1,1 (96)

Poznámka: V závorce je uveden poslední či nejvýhodnější rok výroby
Pramen: MOBIL DATA, AUTO MOTO

 

Jak nekoupit kradené auto
1. Stoprocentní jistota, že zájemce nekoupí kradenou ojetinu, neexistuje. Riziko roste v tomto pořadí: značkový prodejce, příbuzný-přítel, autobazar, inzerát a neznámý člověk před bazarem či na ulici.
2. Základní je kontrola dokladů nabízeného auta. Lepší jsou originály než duplikáty, gumování či přepisování znamená nepravost. Každá změna musí být stvrzena kulatým policejním razítkem. Čísla motoru -i karoserie musí bezvýhradně souhlasit, sebemenší odlišnost či vychýlení nebo jiný náznak neoriginality signalizuje švindl.
3. Při koupi ojetiny původem z ciziny je radno preferovat vůz s originálními klíčky a originálním technickým průkazem, servisní knížkou a s dalšími doklady. Z nich musí jednoznačně, logicky a bez nesrovnalostí plynout, kdy a kde auto sloužilo, kdy, kde a proč bylo vyřazeno ze zahraniční evidence. Dále kdy se dostalo do země, kdy bylo procleno a kdy vzato do zdejší evidence. Pokud nejsou doklady vystaveny v tuzemsku, vyplatí se podle čísla karoserie u značkového dealera ověřit rok výroby.
4. U aut nabízených jako koupené v tuzemsku spolehlivě prověří minulost a pravdivost údajů v dokladech značkový prodejce. Dealeři vědí i to, kde auto bylo poprvé prodáno a zda skutečně z výroby vyjelo tak, jak se nyní nabízí. To vše ukáže, zda není nejen kradené, ale třeba z kradených dílů sestavené. Může být také postavené z vyřazeného vraku či kradené a legalizované na pravých nebo falešných dokladech.
5. Při převodu policie automaticky prověří, zda vozidlo není v tuzemsku hledané jako odcizené. Totéž se zjišťuje při každé změně - při výměně karoserie či motoru a podobě. Jinak ale policejní evidence oficiálně nejsou veřejnosti otevřené. Okolnosti k vozu, o který má kupec zájem, si však mnozí zjišťují přes známosti mezi policisty, na neoficiální bázi prověřují nabízená auta také některé autobazary.
6. Složitější je prověrka, zda auto není hledané jako kradené v cizině. Zdejší policejní databáze na zdroje v cizině zatím napojeny nejsou. Zřejmě nejspolehlivější službu tedy nabízejí firmy, které dovezená vozidla za úplatu prověřují v Evropě i zámoří. K nejznámějším patří pražská CEBIA, v Moravanech u Brna působí česká pobočka německé společnosti Europcon.
7. Za rychlou a levnou označují někteří motoristé cestu, kdy kupující přijede s prodávajícím ve vybraném voze na česko-německou hranici. Tam policisty či celníky požádají, zda by v počítačové databázi nezjistili, zda auto není kradené. Jiné zdroje uvádějí, že němečtí úředníci nejsou takovým praktikám vždy nakloněni. Při zjištění sebemenších nesrovnalostí Němci auto okamžitě zadrží. Na hranicích mají Němci k dispozici údaje jen rok, nanejvýš rok a půl staré.
8. Určitě neuškodí kombinovat dvě či tři prověrky, zda nabízená ojetina není kradená.
9. Pokud prodávající nebude k některé ze zmíněných prověrek ochoten, je třeba od koupě ustoupit.
10. Koupí-li někdo kradený vůz, vrací se při odhalení zlodějny pravoplatnému majiteli.

U Ascony nadprůměrně korodují nosné díly karoserie.

Škoda Forman (i Favorit) má nižší úroveň pasivní bezpečnosti ve srovnání se současnými požadavky.

Renault 19 má výbornou antikorozní ochranu.

Autor:






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

McLaren 650S Spider 3.8
McLaren 650S Spider 3.8

r.v. 2014, naj. 17 000 km, benzín
5 835 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.