Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta do města zajímají i mladé designéry

aktualizováno 
Městská vozítka, auta pro volný čas, solární mobily, ale i nákladní speciály navrhují studenti automobilového designu na pražském Českém vysokém učení technickém.
Městská vozítka, auta pro volný čas, solární mobily, ale i nákladní speciály navrhují studenti automobilového designu na pražském Českém vysokém učení technickém. Jejich učitelem je známý konstruktér a designér Václav Král, který v minulosti navrhl například supersportovní Tatru a nyní kromě jiného spolupracuje na závodních vozech kategorie Truck pro Martina Koloce.

V ročníkových nebo diplomových pracích studentů lze až nezvykle často narazit na dvousedadlové městské automobily. Jejich vzorem by mohl být dnes již slavný Smart. "To jsou auta s neuvěřitelnými možnostmi, Smart je toho důkazem," připouští Václav Král. Na něho se obrátil dva roky před tím, než se Smart představil světu, zástupce Nicolase Hayeka, šéfa švýcarské firmy Swatch, která se proslavila výrobou hodinek a spoluprací při vzniku vozítka Smart. "V té době Hayek hledal spojence, se kterým by vyráběl právě tato dvoumístná městská auta," vzpomíná Václav Král. "Nakonec se ale Hayek spojil s obrovským a bohatým koncernem formátu Daimler-Benz. Vymyslet malé auto - to je totiž stokrát složitější a dražší než realizace těžkého, velkého vozidla." Královi studenti navrhli hned několik dvoumístných vozů. Jeden z nich nese název Škoda Lucia, ostatní nevyužívají jmen renomovaných automobilek. Že by dvoumístná škodovka mohla vzniknout na zakázku mladoboleslavského výrobce? "Ne, název Škoda Lucia je jen nápad studenta," odpovídá Václav Král a přitom zdůrazňuje, že představy jeho studentů musí být technicky stoprocentně schopny realizace. Studovat u Václava Krále může jen hrstka vyvolených. "Zájemci skládají talentové zkoušky, do ročníku jich nevezmeme více než pět," říká Jiří Dunovský, vedoucí katedry, pod niž Králův obor spadá. Adepti automobilového designu si vesměs školu chválí. "Pod Václavem Králem se studuje velmi dobře," říká jeden z vysokoškoláků, Stanislav Hanuš. "Sám jezdil závody, staví auta pro Martina Koloce, všemu rozumí i po technické stránce. Kreslit nefunkční auta, to by mne nebavilo."

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Škoda Superb 1,8 TSI Style...
Škoda Superb 1,8 TSI Style...

r.v. 2016, naj. 47 365 km, benzín
639 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.