Auta do města zajímají i mladé designéry

Městská vozítka, auta pro volný čas, solární mobily, ale i nákladní speciály navrhují studenti automobilového designu na pražském Českém vysokém učení technickém.
Městská vozítka, auta pro volný čas, solární mobily, ale i nákladní speciály navrhují studenti automobilového designu na pražském Českém vysokém učení technickém. Jejich učitelem je známý konstruktér a designér Václav Král, který v minulosti navrhl například supersportovní Tatru a nyní kromě jiného spolupracuje na závodních vozech kategorie Truck pro Martina Koloce.

V ročníkových nebo diplomových pracích studentů lze až nezvykle často narazit na dvousedadlové městské automobily. Jejich vzorem by mohl být dnes již slavný Smart. "To jsou auta s neuvěřitelnými možnostmi, Smart je toho důkazem," připouští Václav Král. Na něho se obrátil dva roky před tím, než se Smart představil světu, zástupce Nicolase Hayeka, šéfa švýcarské firmy Swatch, která se proslavila výrobou hodinek a spoluprací při vzniku vozítka Smart. "V té době Hayek hledal spojence, se kterým by vyráběl právě tato dvoumístná městská auta," vzpomíná Václav Král. "Nakonec se ale Hayek spojil s obrovským a bohatým koncernem formátu Daimler-Benz. Vymyslet malé auto - to je totiž stokrát složitější a dražší než realizace těžkého, velkého vozidla." Královi studenti navrhli hned několik dvoumístných vozů. Jeden z nich nese název Škoda Lucia, ostatní nevyužívají jmen renomovaných automobilek. Že by dvoumístná škodovka mohla vzniknout na zakázku mladoboleslavského výrobce? "Ne, název Škoda Lucia je jen nápad studenta," odpovídá Václav Král a přitom zdůrazňuje, že představy jeho studentů musí být technicky stoprocentně schopny realizace. Studovat u Václava Krále může jen hrstka vyvolených. "Zájemci skládají talentové zkoušky, do ročníku jich nevezmeme více než pět," říká Jiří Dunovský, vedoucí katedry, pod niž Králův obor spadá. Adepti automobilového designu si vesměs školu chválí. "Pod Václavem Králem se studuje velmi dobře," říká jeden z vysokoškoláků, Stanislav Hanuš. "Sám jezdil závody, staví auta pro Martina Koloce, všemu rozumí i po technické stránce. Kreslit nefunkční auta, to by mne nebavilo."