Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto na odpočinku: nahlaste je do konce roku, jinak úředně zanikne

aktualizováno 
Už jen dva měsíce zbývají řidičům k nahlášení aut, která jsou dočasně vyřazena z provozu. Pokud majitelé nenahlásí včas umístění a účel využití svých aut s registračními značkami v depozitu, čeká je pokuta. Některá auta mohou úředně zaniknout a nepůjde je znovu přihlásit.

Ilustrační foto. Pokud máte auto dlouho „na odpočinku“ připomeňte se do konce roku úřadům. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Auta, která jsou dočasně vyřazena z provozu, musí jejich majitelé do konce roku 2015 znovu nahlásit na úřadu příslušné obce s rozšířenou působností a upřesnit, kde auto stojí a jaký je účel jeho využití. Pokud nestihnou úřady oběhnout včas, hrozí jim pokuta až 50 tisíc korun.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Zbystřit by měli především ti, kteří dali svá auta do depozitu do konce června 2013. Pokud se k autu nepřihlásí, administrativně zanikne a znovu už ho do registru nedostanou. V takové situaci může být podle Ministerstva dopravy až 250 tisíc aut. Spousta z nich zřejmě už dávno neexistuje, protože se jich majitelé nelegálně zbavili.

Nově už se majitelé aut tolik nenaběhají

Změna, která s novelou zákona přichází, je pro majitele „aut na odpočinku“ pohodlnější. Nově mohou do depozitu své auto uložit na neomezeně dlouhou dobu. Do letošního roku bylo možné auto vyřadit z provozu jen na rok. Poté museli majitelé znovu na úřadě prodloužit dobu odstavení, ale jen na půl roku. Pak museli celý proces absolvovat od začátku znovu.

Proč musím nahlásit odstavené auto?

Povinnost nahlásit místo a účel využití vozidla vyplývá z novely zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která je platná od začátku letošního roku. Povinnost dostavit se na úřad nejdéle po roce, kdy bylo auto dočasně vyřazeno, však měli motoristé už podle starého zákona. Prodloužit dočasné vyřazení pak mohli jen o dalšího půl roku. Zmiňovaná skupina řidičů (vyřadili vozidlo před 1. červencem 2013) tedy porušovala své povinnosti i podle dříve platné legislativy.

Na to, aby si věc dali do pořádku, dostali motoristé ještě roční přechodné období, které vyprší 31. prosince 2015.

„Díky novému zákonu majitele tato povinnost čeká pouze po prvních dvanácti měsících, tedy jednou za celou dobu umístění auta v depozitu,“ upřesnil mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Informace o přesné adrese, kde se auto nachází, a o účelu využití auta, například při renovaci nebo dlouhodobých opravách, úřad potřebuje, aby mohl auta na odpočinku zpětně kontrolovat. Resort dopravy tak chce předejít neekologické likvidaci starých aut a vraků.

„Jedná se o další fázi čištění registru vozidel, která vyplývá z již platného zákona. Podobně jako u takzvaných polopřevodů bylo i dočasné vyřazení vozidla v minulosti často prostředkem, jak se vyhnout ekologické likvidaci a zbavit se vozidla. Papírově auto zůstalo v registru jako dočasně vyřazené, ale nikdo už neměl přehled, co se s ním skutečně stalo,“ vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok.

Auto „oživíte“ pomocí zelené karty

Auto, které je odstaveno a dočasně vyřazeno z provozu, může jeho majitel znovu zprovoznit na vlastní žádost. Potřebuje k tomu zelenou kartu a platné osvědčení o technické prohlídce vozu. Majitel však musí nahlásit i to, že vůz už neexistuje. Na registračním místě je pak nutné doložit zánik auta, poté je z registru trvale vyřadí.

Autor:




Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Renault Master 100dci/2.5...
Renault Master 100dci/2.5...

r.v. 2011, naj. 156 000 km, diesel
168 190 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.