Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto na odpočinku: nahlaste je do konce roku, jinak úředně zanikne

aktualizováno 
Už jen dva měsíce zbývají řidičům k nahlášení aut, která jsou dočasně vyřazena z provozu. Pokud majitelé nenahlásí včas umístění a účel využití svých aut s registračními značkami v depozitu, čeká je pokuta. Některá auta mohou úředně zaniknout a nepůjde je znovu přihlásit.

Ilustrační foto. Pokud máte auto dlouho „na odpočinku“ připomeňte se do konce roku úřadům. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Auta, která jsou dočasně vyřazena z provozu, musí jejich majitelé do konce roku 2015 znovu nahlásit na úřadu příslušné obce s rozšířenou působností a upřesnit, kde auto stojí a jaký je účel jeho využití. Pokud nestihnou úřady oběhnout včas, hrozí jim pokuta až 50 tisíc korun.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Zbystřit by měli především ti, kteří dali svá auta do depozitu do konce června 2013. Pokud se k autu nepřihlásí, administrativně zanikne a znovu už ho do registru nedostanou. V takové situaci může být podle Ministerstva dopravy až 250 tisíc aut. Spousta z nich zřejmě už dávno neexistuje, protože se jich majitelé nelegálně zbavili.

Nově už se majitelé aut tolik nenaběhají

Změna, která s novelou zákona přichází, je pro majitele „aut na odpočinku“ pohodlnější. Nově mohou do depozitu své auto uložit na neomezeně dlouhou dobu. Do letošního roku bylo možné auto vyřadit z provozu jen na rok. Poté museli majitelé znovu na úřadě prodloužit dobu odstavení, ale jen na půl roku. Pak museli celý proces absolvovat od začátku znovu.

Proč musím nahlásit odstavené auto?

Povinnost nahlásit místo a účel využití vozidla vyplývá z novely zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která je platná od začátku letošního roku. Povinnost dostavit se na úřad nejdéle po roce, kdy bylo auto dočasně vyřazeno, však měli motoristé už podle starého zákona. Prodloužit dočasné vyřazení pak mohli jen o dalšího půl roku. Zmiňovaná skupina řidičů (vyřadili vozidlo před 1. červencem 2013) tedy porušovala své povinnosti i podle dříve platné legislativy.

Na to, aby si věc dali do pořádku, dostali motoristé ještě roční přechodné období, které vyprší 31. prosince 2015.

„Díky novému zákonu majitele tato povinnost čeká pouze po prvních dvanácti měsících, tedy jednou za celou dobu umístění auta v depozitu,“ upřesnil mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Informace o přesné adrese, kde se auto nachází, a o účelu využití auta, například při renovaci nebo dlouhodobých opravách, úřad potřebuje, aby mohl auta na odpočinku zpětně kontrolovat. Resort dopravy tak chce předejít neekologické likvidaci starých aut a vraků.

„Jedná se o další fázi čištění registru vozidel, která vyplývá z již platného zákona. Podobně jako u takzvaných polopřevodů bylo i dočasné vyřazení vozidla v minulosti často prostředkem, jak se vyhnout ekologické likvidaci a zbavit se vozidla. Papírově auto zůstalo v registru jako dočasně vyřazené, ale nikdo už neměl přehled, co se s ním skutečně stalo,“ vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok.

Auto „oživíte“ pomocí zelené karty

Auto, které je odstaveno a dočasně vyřazeno z provozu, může jeho majitel znovu zprovoznit na vlastní žádost. Potřebuje k tomu zelenou kartu a platné osvědčení o technické prohlídce vozu. Majitel však musí nahlásit i to, že vůz už neexistuje. Na registračním místě je pak nutné doložit zánik auta, poté je z registru trvale vyřadí.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.