Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta dostanou černé skříňky, které zavolají pomoc

  11:06aktualizováno  11:06
Řidič na odlehlé silnici nezvládne řízení a narazí do stromu. Je těžce zraněn, je v bezvědomí a od smrti ho dělí minuty. Šance, že mu někdo přivolá pomoc, je mizivá. Záchranu mu zavolá satelit.

Ilustrační foto | foto: Jiří BervidaMF DNES

V tomto případě by řidiči zachránil život satelitní informační systém zabudovaný ve vozidle, který by v momentě nárazu vyslal tísňové volání na linku 112, jíž se automaticky spojí s nejbližší stanicí záchranářů.

Přesně tak v praxi funguje tísňový systém eCall, se kterým se včera seznámili novináři v Hradci Králové.

"Nejčastější příčinou úmrtí při dopravní nehodě je pozdní pomoc. Integrovaný systém E-Call napojený na tísňovou linku 112 se letos v Česku zavádí do praxe. Do roku 2010 by se měla tato jakási černá skříňka objevit v každém novém vozidle," řekla mluvčí projektu Iva Divišová.

Záchrana přijde rychleji
Hlavním přínosem je výrazné zkrácení doby mezi nehodou a přivoláním pomoci.

"Tísňové volání systému může být spuštěno manuálně, ale v případě vážné nehody jej automobil aktivací senzorů ve vozidle vyšle automaticky. Důležité je, že systém poskytne přesné informace o místě, času nehody, ale i o identitě vozidla. Tísňové služby jsou okamžitě informovány a přesně vědí, kam mají vyjet. Navíc může operátor s posádkou vozidla i komunikovat. To vede k urychlení poskytnutí pomoci po havárii," uvedl technik ze společnosti eCall Czech Jan Hanzlík.

Systém podle dosavadních průzkumů umožní snížit čas reakce na nehodu až o 50 procent a teoreticky by mohl ročně v Česku zachránit až dva a půl tisíce lidských životů.

Integrovaný systém eCall je zaveden již ve třech státech Evropské unie. Signál potřebný pro fungování tohoto systému je rozšířen po celém území Unie.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.