Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta jako filmoví herci

aktualizováno 
Už i do tuzemska dorazila z ciziny praxe, v jejímž duchu automobilky platí za účast svých výrobků ve filmech. Hlavní hrdinové českých filmů Samotáři, Cesta z města a Kabriolet jezdí v renaultech. Filmaři přitom berou účast automobilových firem při natáčení jako vítanou podporu jejich rozpočtů. Vždyť kromě vozu, v němž jezdí hlavní hrdina, dostávají k dispozici ještě další auta pro potřeby štábu.

"Renault je tradičním filmovým sponzorem. Ve Francii podporuje kinematografii už přes 40 let, ročně pomáhá natočit až 150 filmů a dlouhodobě sponzoruje filmový festival v Cannes. V Česku chceme podporovat dva až tři filmy ročně," říká Jitka Skaličková ze společnosti, která dováží renaulty do tuzemska.

Kolik automobilky za sponzorství kulturních nebo sportovních projektů utratí, zůstává utajeno. "Částečně přispíváme finančně, druhá podpora spočívá v propůjčení aut," poodkrývá pokličku sponzorských smluv Jitka Skaličková.

Stejně tak Škoda Auto, jejíž výrobky už devět let lemují mantinely při každoročním mistrovství světa v hokeji, o penězích pro šampionát mlčí. "Organizátorům dáváme k dispozici osmdesát aut. Spolupráce ale není jen o autech," připouští finanční podporu Jaroslav Černý z tiskového oddělení Škodovky.

U sponzorování filmu se nabízí otázka, nakolik mohou zájmy automobilky ovlivnit vyznění snímku. Ve filmu Cesta z města totiž hlavní hrdina, kterého hraje Tomáš Hanák, v roli rozvedeného počítačového specialisty vlastní poněkud paradoxně rodinný velkoprostorový Renault Scénic.

"Nikdy jsem nepřemýšlel o tom, že by to mohlo vyznít falešně. Jednalo se o kompromis - firma Renault jako sponzor filmu chtěla ukázat právě model Scénic," připouští producent snímku Cesta z města Ondřej Trojan. "Režisér Tomáš Vorel předtím obešel několik automobilek včetně mladoboleslavské Škody, ale jen Renault se spoluprací souhlasil," říká Ondřej Trojan.

A doplňuje, že sponzor filmu v žádném případě po filmařích nechtěl, aby do filmu zařadili samoúčelné záběry na logo Renaultu. Zástupkyně Renaultu ČR Jitka Skaličková obhajuje přítomnost velkého auta ve filmu tím, že Renault Scénic si přáli filmaři i kvůli praktickým vlastnostem, které jsou nutné při natáčení. "Filmaři chtějí točit ve velkých autech," uvádí. S tím souhlasí i producent Ondřej Trojan.

"Kameraman měl z auta radost. Do scéniku se při natáčení vešel on sám, režisér, a dokonce i zvukař. Lépe se jim při natáčení jednotlivých záběrů komunikuje." Automobilky by samozřejmě s investováním peněz do filmů nesouhlasily, kdyby nevěřily v reklamní efekt celé akce. "Sledujeme, kolik lidí daný film zhlédlo, a máme spočítáno i to, kolik minut stráví vůz na plátně," přiznává Jitka Skaličková.

Že automobil může práci filmařů také zkomplikovat, dokazují zkušenosti z natáčení snímků Cesta z města a Samotáři. "Když jednomu z hlavních hrdinů filmu Samotáři - Mikimu umřela matka, chtěl v rozčilení rozmlátit čelní sklo svého Renaultu Mégane. Do okna bušil baseballovou pálkou půl hodiny, ale okno se mu nedařilo rozbít. Natáčení se zastavilo, s rozbitím skla pomohli až v servisu, kde použili něco tvrdšího," vypráví Jitka Skaličková.

"Ve filmu Cesta z města se zase filmařům nedařilo rozbít tvrzené sklo předního světlometu. To se mělo rozsypat, když Tomáš Hanák srazil srnu. Světlo filmaři museli odmontovat, autem ho přejet a pak vrátit na původní místo."

Automobilky sponzorují nejčastěji kulturu a sport

Škodovky patří k mistrovství světa v hokeji už devět let.
"Smlouvu s mezinárodním hokejovým svazem máme do konce příštího roku, potom ještě můžeme využít opce," říká Jaroslav Černý z tiskového oddělení mladoboleslavské Škody Auto. Kromě dvou vozů v hledišti dává automobilka organizátorům k dispozici ještě dalších 80 škodovek. "Letos jsme do Německa přivezli octavie a fabie jak v pětidveřových verzích, tak i v provedení kombi," uvádí Jaroslav Černý. Auty jezdili nejen hokejoví funkcionáři, ale také trenéři, rozhodčí a hráči. Během devítiletého sponzorování hokejového svátku česká reprezentace čtyřikrát zvítězila a tuzemský trh je pro automobilku stále tím nejdůležitějším. Co více si Škoda mohla přát? V reklamě se totiž považuje za úspěch, když diváci zažívají euforii a přitom vnímají propagovaný produkt.

Pražský dealer německé značky dal formaci Chinaski k dispozici automobil Volkswagen LT. Reklamní smlouva obvykle obě strany zavazuje k tomu, aby o sobě navzájem mluvili s úctou. "Volkswagen patří k nejúspěšnějším značkám na českém automobilovém trhu. Je proto logické, že jsme se rozhodli spolupracovat také se špičkovou skupinou tuzemské populární scény," uvedl na adresu skupiny Pavel Exner, majitel autosalonu. A hudebníci jeho poklonu opětují: "Žádná dobrá kapela si nemůže dovolit být neseriózní vůči pořadatelům. Přijet pozdě na koncert - to patří k nejhorším prohřeškům. Ideální auto pro rockovou kapelu tedy musí být silné, rychlé, pohodlné a především spolehlivé," prohlásil při přebírání sponzorského vozu Pavel Grohman, bubeník Chinaski.

Ve snímku Samotáři jezdí hrdinové sponzorskými renaulty. Podnikatel Miki měl podle scénáře v návalu zlosti zničit čelní sklo vozu, ale prý se mu to dlouho nepodařilo.

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Iveco Daily 2,3 35C13...
Iveco Daily 2,3 35C13...

r.v. 2011, naj. 131 000 km, diesel
458 590 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.