Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta jsou moc těžká. Lotus vymýšlí, jakou dietu jim naordinovat

aktualizováno 
Vývojáři Lotusu měli vždy rádi konstrukčně lehká auta. Jejich poslední studie ukazuje, že masově vyráběné vozy mohou být o více než třetinu lehčí a přitom podraží jen minimálně. Místo z oceli se budou dělat z hliníku a plastů.

Toyota Venza modelového roku bude o třetinu lehčí než současný model | foto: Lotus Engineering

Lotus prováděl studii týkající se dvou vozů různých architektur, které by měly přijít do výroby v roce 2017 a 2020. Jako referenční vůz zvolili technici Lotusu Toyotu Venza. Lotus Engineering se při svých propočtech snažil zachovat její rozměry.

U vozu, který se chystá do výroby dříve, by měla být úspora hmotnosti (bez hnacího ústrojí) asi 21 % a náklady na jeho výrobu by měly poklesnout asi o 2 %.

Při dietě pro rok 2020 by venza zhubla až o 38 %. Úspora kil se opět netýká pohonného ústrojí, takže celkové snížení hmotnosti bude někde zhruba kolem 30 %. Nárůst nákladů by měl být tři procenta.

Studie amerického ministerstva energetiky přitom ukázala, že zhruba třetinová úspora hmotnosti znamená snížení spotřeby o 23 %.

Nejvyšších úspor může být podle Lotusu dosaženo u karoserie, podvozku a odpružení ale také na elektrických rozvodech a vybavení interiéru. Úspory přitom mohou dosáhnout v jednotlivých kategoriích až 43 %. Použití lehčích materiálů a nových konstrukčních postupů přitom vůbec nemusí znamenat výrazné prodražení celého auta. V některých kapitolách jde ruku v ruce se snížením hmotnosti i snížení ceny.

Toyota Venza

Toyota Venza

Například karoserie současné Toyoty Venza sestává ze 400 dílů a je kompletně z oceli. U Lotus Engineering snížili počet dílů na 211 a podíl oceli smrskli na pouhých sedm procent. Nově by karoserie měla být ze 37 % z hliníku, 30 % hořčíku a 21 % kompozitních materiálů. Z 382 kilogramů tak hmotnost klesla na 221. Lotus také navrhuje použít nový způsob nízkoenergetického a nízkoteplotního svařování, které se používá třeba u rychlovlaků, některé spoje by se měly dělat lepením, které používá Lotus u svých sériových vozů.

U dveří a blatníků navrhují inženýři snížení hmotnosti ze 143 kilogramů u současného modelu na 84 u modelu pro rok 2020. Namísto oceli budou nově ze 33 % hořčíku, 21 % plastů, 18 % oceli, 6 % hliníku a 22 % z dalších materiálů.

V interiéru by se mělo výrazně uspořit rozsáhlou integrací ovládacích prvků a palubních systémů. Z lehčích materiálů by měla být třeba palubní deska. Ovládání automatické převodovky i parkovací brzy by měl mít na starosti dotykový displej, který obsluhuje i další palubní systémy. Tím jsou eliminována doposud nutná mechanická spojení, což snižuje hmotnost a uvolňuje místo v interiéru. Nové by mělo být uložení sedadel, jejich zcela nová konstrukce by měla snížit hmotnost o polovinu. Prvky interiéru by tak namísto 250 kilogramů měly vážit 153 kilo.

Nárazníky a výztuhy by měly být rovněž z nových materiálů a změnami by mělo projít i prosklení automobilu. Počítá se s novými materiály (polykarbonátová skla) především pro boční okna. K redukci hmotnosti mají přispět i elektrické rozvody a osvětlení. Kabeláž by měla mít tenkostěnnou izolaci a rozvody by měly být z mědi a oplášťované hliníkovými kabely. V osvětlení se počítá s rozsáhlým použitím LED diod a xenonových výbojek. Co se ovládacích prvků týče, inženýři Lotusu zkoumali, zda by nebylo výhodné použít pro některá spojení krátkodosahové bezdrátové technologie namísto klasických drátů.

Podvozek automobilu pak zhubl jaksi automaticky. S tím, jak výrazně klesne hmotnost celého vozu, také klesají nároky na nosnost a namáhání jednotlivých prvků. Jednotlivé součásti podvozku pak mohou být menší a lehčí.

Zda se automobilky Lotusem navrhovanou cestou vydají, to zůstává prozatím otázkou. Jisté je, že snižování hmotnosti automobilů bude v příštích letech hrát důležitou roli ve snižování spotřeby. Nové technologie pohonu totiž budou brzy narážet na své limity a nižší hmotnost bude další cestou jak dále pokračovat ve snížení spotřeby a emisí. Důkazy těchto postupů najdeme již dnes. Třeba nový Jaguar XJ je lehčí než jeho menší sourozenec XF. XJ je o 150 až 200 kilogramů lehčí než odpovídající BMW sedmičkové řady, nemá na něj ani Audi A8.

Je možné, že v tom mají také prsty inženýři od Lotusu. Jaguar s nimi totiž spolupracuje na několika vývojových projektech a XJ může být jedním z prvních výsledků.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.