Toyota Venza modelového roku bude o třetinu lehčí než současný model

Toyota Venza modelového roku bude o třetinu lehčí než současný model | foto: Lotus Engineering

Auta jsou moc těžká. Lotus vymýšlí, jakou dietu jim naordinovat

  • 186
Vývojáři Lotusu měli vždy rádi konstrukčně lehká auta. Jejich poslední studie ukazuje, že masově vyráběné vozy mohou být o více než třetinu lehčí a přitom podraží jen minimálně. Místo z oceli se budou dělat z hliníku a plastů.

Lotus prováděl studii týkající se dvou vozů různých architektur, které by měly přijít do výroby v roce 2017 a 2020. Jako referenční vůz zvolili technici Lotusu Toyotu Venza. Lotus Engineering se při svých propočtech snažil zachovat její rozměry.

U vozu, který se chystá do výroby dříve, by měla být úspora hmotnosti (bez hnacího ústrojí) asi 21 % a náklady na jeho výrobu by měly poklesnout asi o 2 %.

Při dietě pro rok 2020 by venza zhubla až o 38 %. Úspora kil se opět netýká pohonného ústrojí, takže celkové snížení hmotnosti bude někde zhruba kolem 30 %. Nárůst nákladů by měl být tři procenta.

Studie amerického ministerstva energetiky přitom ukázala, že zhruba třetinová úspora hmotnosti znamená snížení spotřeby o 23 %.

Nejvyšších úspor může být podle Lotusu dosaženo u karoserie, podvozku a odpružení ale také na elektrických rozvodech a vybavení interiéru. Úspory přitom mohou dosáhnout v jednotlivých kategoriích až 43 %. Použití lehčích materiálů a nových konstrukčních postupů přitom vůbec nemusí znamenat výrazné prodražení celého auta. V některých kapitolách jde ruku v ruce se snížením hmotnosti i snížení ceny.

Toyota Venza

Toyota Venza

Například karoserie současné Toyoty Venza sestává ze 400 dílů a je kompletně z oceli. U Lotus Engineering snížili počet dílů na 211 a podíl oceli smrskli na pouhých sedm procent. Nově by karoserie měla být ze 37 % z hliníku, 30 % hořčíku a 21 % kompozitních materiálů. Z 382 kilogramů tak hmotnost klesla na 221. Lotus také navrhuje použít nový způsob nízkoenergetického a nízkoteplotního svařování, které se používá třeba u rychlovlaků, některé spoje by se měly dělat lepením, které používá Lotus u svých sériových vozů.

U dveří a blatníků navrhují inženýři snížení hmotnosti ze 143 kilogramů u současného modelu na 84 u modelu pro rok 2020. Namísto oceli budou nově ze 33 % hořčíku, 21 % plastů, 18 % oceli, 6 % hliníku a 22 % z dalších materiálů.

V interiéru by se mělo výrazně uspořit rozsáhlou integrací ovládacích prvků a palubních systémů. Z lehčích materiálů by měla být třeba palubní deska. Ovládání automatické převodovky i parkovací brzy by měl mít na starosti dotykový displej, který obsluhuje i další palubní systémy. Tím jsou eliminována doposud nutná mechanická spojení, což snižuje hmotnost a uvolňuje místo v interiéru. Nové by mělo být uložení sedadel, jejich zcela nová konstrukce by měla snížit hmotnost o polovinu. Prvky interiéru by tak namísto 250 kilogramů měly vážit 153 kilo.

Nárazníky a výztuhy by měly být rovněž z nových materiálů a změnami by mělo projít i prosklení automobilu. Počítá se s novými materiály (polykarbonátová skla) především pro boční okna. K redukci hmotnosti mají přispět i elektrické rozvody a osvětlení. Kabeláž by měla mít tenkostěnnou izolaci a rozvody by měly být z mědi a oplášťované hliníkovými kabely. V osvětlení se počítá s rozsáhlým použitím LED diod a xenonových výbojek. Co se ovládacích prvků týče, inženýři Lotusu zkoumali, zda by nebylo výhodné použít pro některá spojení krátkodosahové bezdrátové technologie namísto klasických drátů.

Podvozek automobilu pak zhubl jaksi automaticky. S tím, jak výrazně klesne hmotnost celého vozu, také klesají nároky na nosnost a namáhání jednotlivých prvků. Jednotlivé součásti podvozku pak mohou být menší a lehčí.

Zda se automobilky Lotusem navrhovanou cestou vydají, to zůstává prozatím otázkou. Jisté je, že snižování hmotnosti automobilů bude v příštích letech hrát důležitou roli ve snižování spotřeby. Nové technologie pohonu totiž budou brzy narážet na své limity a nižší hmotnost bude další cestou jak dále pokračovat ve snížení spotřeby a emisí. Důkazy těchto postupů najdeme již dnes. Třeba nový Jaguar XJ je lehčí než jeho menší sourozenec XF. XJ je o 150 až 200 kilogramů lehčí než odpovídající BMW sedmičkové řady, nemá na něj ani Audi A8.

Je možné, že v tom mají také prsty inženýři od Lotusu. Jaguar s nimi totiž spolupracuje na několika vývojových projektech a XJ může být jedním z prvních výsledků.