Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Auta jsou stále větší, protože tloustneme. A nakynou ještě víc

  • 181
BMW shromáždilo 800 dobrovolníků, hubených i tlusťochů a zkoumá, jak se jim hoví v autech. Výzkumníci mnichovské automobilky chtějí zjistit, jak uzpůsobit nové modely tak, aby vyhovovaly stále vypasenější populaci.

Podle britského deníku Daily Mail jsou typicky rodinná auta o více než třicet centimetrů širší, než tomu bylo v 50. letech minulého století, přitom téměř dvojnásobně narostla jejich váha. A zvyšuje se i váha řidičů. v Británii bude v roce 2030 téměř půlka mužů obézních, podobně na tom budou čtyři ženy z desíti.

Obezita v Česku

V Česku trpí polovina dospělých obyvatel nadváhou a 20 % z nich bojuje s obezitou. Na váze povážlivě přibývají i děti. Až deset procent nedospělé populace se pohybuje za hranicí obezity a číslo stále roste. Odborníci proto varují před tsunami efektem v podobě zvyšování počtu obézních dospělých v budoucnosti.

Lidé tloustnou, automobilky se tedy přizpůsobují. Dosud se kvůli stoupající váze řidičů auta rozšiřovala, teď hledají výrobci nová řešení. Nejvážněji zatím vzali výzkum obézních lidí u BMW. Výsledky studie možná změní vše, od velikosti a umístění pedálů až po šířku dveří.

"Lidé všeobecně nesportují a jsou obéznější. A my chceme zjistit, nakolik to omezuje jejich pohyb při řízení a jak změnit naše auta tak, aby vyhovovala jejich požadavkům," říká Ralf Kaiser, člen výzkumného týmu BMW.

A hned dodává, že silnější řidiči mohou u BMW využívat například parkovacího asistenta. "Někomu, kdo se neotočí o sto čtyřicet stupňů, aby se podíval za sebe, teď stačí, aby se podíval se na obrazovku."

Zní to jako reklama. Parkovacího asistenta nemá jenom BMW, ani tady ho nezačali používat kvůli obézním lidem. Ale teď se podobná slova hodí, protože továrna vzala výzkum opravdu vážně. "Naše studie s osmi sty dobrovolníky nám umožní podívat se na podobné problémy mnohem pečlivěji. Chceme postavit vůz, který by mohlo používat pětadevadesát procent populace," doplňuje Kaiser.

Širší sedačky, větší tlačítka

BMW není ve svých snahách osamoceno. Zatímco v roce 1953 byl Ford Prefect 144 široký, Ford Focus z roku 2011 už má téměř půl metru navíc. A délka spodní části sedačky narostla o 13 centimetrů. "U Hondy se šířka sedačky za posledních deset let zvětšila o sedm centimetrů," uvádí Daily Mail.

Co se muselo zvětšovat

Kanadský Huffington Post shromáždil věci, které v Americe nabyly kvůli tlusťochům

  • rakve
  • bezpečnostní pásy v letadlech
  • ručníky
  • záchodové mísy
  • šperky
  • otočné dveře
  • kolečková křesla
  • sanitky

Podle deníku Telegraph se Honda se věnuje i takovým maličkostem, jako je zvětšování tlačítek ovládání rádia a klimatizace, aby se lépe ovládaly lidem s velkýma rukama a silnými prsty.

Jenže zvětšování vozidel má své limity. Silniční pruhy do šířky nenarůstají, stejně tak jako místa pro parkování. Automobilky proto hledají nové a nové způsoby, jak modernímu a zároveň obéznímu řidiči vyhovět.

Volkswagen například zploštil spodní část volantu, aby se pupkatým šoférům lépe nastupovalo. A u některých, hlavně luxusnějších modelů aut zase najdete volant, který se po vypnutí motoru automaticky zvedne.

"Víme že obézní lidé mají v denním životě spousty problémů," říká odborník na ergonomii Kaiser pro britské noviny Sunday Times. "A ve vozidle vše začíná nastupováním a vystupováním." Mercedes chce proto třeba zesílit madla nad dveřmi.

S obézními lidmi začínají mít výrobci problém i při nehodách. Váha testovacích figurín se totiž za poslední dobu příliš nezměnila. "U některých levnějších modelů se crash testy provádějí jen s pětasedmdesátikilovou figurínou a to nejen ty homologační, ale i spotřebitelské (EuroNCAP), které jsou náročnější v jiných kritériích," řekl iDNES.cz konstruktér a odborník na bezpečnost, který si nepřál být jmenován.

Přesto se většina automobilek z euro-americké zóny snaží obézním řidičům přizpůsobit a provádí stále častěji nadstandardní testy s figurínami, které váží až 100 kilogramů.