Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Auta jsou teď nejlevnější v historii

  • 124
Ceny nových aut klesly o desetitisíce korun za rok. Platy navíc rostou, takže koupě auta ještě nikdy nebyla v Česku tak výhodná.

Kupujete auto? Klidně si dejte načas, relaxujte při vybírání toho nejlepšího modelu a značky, ať vás prodejci hýčkají a hostí kávou v autosalonech. Hlavně se nenechte do ničeho tlačit, není kam spěchat. Když budete hodně pomalí, ušetříte. Za rok třeba skoro 180 tisíc – a místo jednoho auta si můžete pořídit hned dvě.

Tady je příklad: za nový kombík Ford Mondeo s naftovým dvoulitrem ve výbavě Titanium byste ještě loni v létě museli z konta převést prodejci 851 tisíc korun – dnes vám stačí o 174 tisíc méně. Za ně můžete třeba synovi koupit miniauto Chevrolet Spark nebo Dacii Sandero, novinku českého trhu.

Podobně se oproti loňsku díky "dlouhodobé akci" propadla cena třeba Toyoty Corolla Verso (o 145 tisíc korun na 530 tisíc Kč) nebo populárního Volkswagenu Golf se základním motorem 1.4 (o 60 tisíc korun na 385 tisíc). Radost mohou mít i ti, kdo shánějí ještě menší auto: přestože na levných malých vozech mají prodejci nejnižší zisky, i v této kategorii se škrtaly tisíce.

Například základní verze Nissanu Micra zlevnila od loňska o 40 tisíc korun na necelých 250 tisíc; Hyundai Getz o 15 tisíc, Fiat Grande Punto o 25, Volkswagen Polo All in o 20 tisíc korun. Zkrátka doslova cenová smršť. A to nemluvíme o opravdu luxusních vozech, jako je třeba VW Touareg – ten za pouhých 12 měsíců zlevnil o 320 tisíc, nyní stojí 973 500 korun.

Zní to jako reklamní slogan, ale je to realita podložená spoustou důkazů: auta nikdy nebyla v Česku levnější. Netýká se to přitom jen nových vozů, velký pokles cen se dotkl i ojetin. I zde je dost příkladů: v roce 2003 se tři roky stará Octavia 1.9 TDi ve výbavě Ambiente se zhruba 100 tisíci kilometry na tachometru prodávala v autocentrech AAA Auto za 349 tisíc korun, loni za 319 a letos za 299 tisíc korun. O třídu menší Fabia Classic 1.2 za tu dobu zlevnila o čtyřicet tisíc korun.

Ceny vybraných aut před 5 lety a dnes
auto cena 2003 cena 2008 rozdíl
Ford Fusion 379 900 264 990 114 910
Citroën Xsara Picasso 1.6 499 000 394 000 105 000
Citroën Xsara 1.4 5dv. 384 000 295 000 (C4 1.4 5dv.) 89 000
Hyundai Getz 239 900 204 900 35 000
Škoda Fabia Classic 1.2 279 900 249 900 30 000

 
Ušetřit lze i při akcích prodejců a na internetu
Akční nabídky organizují přímo automobilky, speciální akce pak pořádají jednotliví dealeři značek - a u nich se můžete dočkat ještě větších slev. Například jeden z pražských prodejců Hondy doprodává poslední nadstandardně vybavené limuzíny Honda Accord 2.2 i-CTDi Sport SE za 599 900 Kč; podle ceníku by přitom přišly na 789 tisíc korun.

Pokud je vůz prodáván se speciální slevou, jako v tomto případě, nemá smysl s prodejcem smlouvat, jinak se to ale vždy vyplatí. Při nedávném testu MF DNES jsme nějakou tu korunu ušetřili pokaždé – od 1 500 Kč u malé levné Dacie Logan až po 95 tisíc za velký Chevrolet Epica, případně nám prodejce poskytl delší než zákonnou záruku či nadstandardní výbavu.

Jinou možností, jak hodně ušetřit, je najít si vůz na internetu. Největší portál automodul.com nabízí několik tisíc nových i předváděcích aut za výhodnější ceny než v autosalonech. Příklad? Nová Škoda Octavia 1.9 TDi PD ve výbavě Elegance (navíc s digitální klimatizací a šestnáctipalcovými litými koly) přijde přes automodul na 535 tisíc korun - o 80 tisíc levněji než oficiálních 615 tisíc. I na menší kombíkové fabii se dá ušetřit třeba 66 tisíc (z 376 na 310 tisíc korun); na předváděcí vůz stejné značky s najetými pěti tisíci kilometry se dá získat sleva i 106 tisíc korun. Prostřednictvím internetu se však vůz pouze objednává, samotný prodej se odehrává v autosalonu spolupracujících dealerů různých značek. Problém tedy není ani s následným servisem a zárukou.
 
I škodovky musely trochu zlevnit
Největší tuzemská automobilka Škoda se vždycky tvářila, jako by ji cenová kouzla moc nezajímala. Její sebevědomí bylo ostatně oprávněné: prodávala přes 40 procent ze všech nových aut na českém trhu. Podíl však stále klesá (v roce 2004 46%, loni 36%, letos kolem 30%), a tak i Škoda přichází s akčními slevami.

"V rámci kampaně Edition 08 nabízíme ve srovnání s loňskem největší cenovou výhodu u modelu Octavia, konkrétně u provedení Laurin a Klement, a to 60 tisíc korun," říká mluvčí Škody Evžen Krauskopf. Nejlépe vybavená octavia tak klesla pod hranici 700 tisíc korun. Slevy jdou ale napříč celým ceníkem: u fabií je to vesměs 20 tisíc korun, stejně jako u nejlevnější octavie. Na ní ve výbavě Ambiente ušetříte 30 tisíc korun, na Eleganci 35 tisíc. Zdarma vám pak přidají třeba rádio, které si poradí i s formátem mp3.
 
Bohatší výbava, větší bezpečnost
Je paradoxní, že přestože ceny aut klesají, jejich výbava naopak roste. A to hlavně ta bezpečnostní. Dobře je to vidět na nejmenší škodovce, fabii. Zatímco ještě před dvěma lety měla v základní výbavě pouze jediný airbag, dnes dostanete rovnou čtyři; standardem je rovněž protiblokovací systém brzd ABS, stále více vozů má klimatizaci.

I na trhu ojetých aut je znát, jak nároky majitelů na výbavu rostou. "Bez klimatizace se dnes neprodá žádné auto střední třídy, za luxusní komfortní výbavu se už nepřiplácí, bez ní je vůz téměř neprodejný," říká šéf výkupu AAA Auto Petr Vaněček.

Spolu s obrovskou nabídkou neklesají jen ceny, ale zlepšuje se i kvalita nabízených ojetin. Některé bazary se už začínají zaměřovat na málo jetá auta do stáří dvou let, s doloženou servisní historií. "U takových vozů, prodávaných pod značkou AAA Premium Auto, pak nabízíme minimálně rok plné záruky," říká Petr Vaněček.

Naopak hodně stará auta (nad 15 let) se dají koupit leckdy i v provozuschopném stavu za 20 tisíc korun (Škoda Favorit). Od příštího roku však s největší pravděpodobností bude přihlášení takto starých vozů při dovozu ze zahraničí nebo první změně majitele v tuzemsku kvůli zavedení "ekologického poplatku" až o deset tisíc korun dražší, což z nich udělá neprodejný materiál do kovohutí.
 
Proč jsou auta tak levná?
Na otázku "Čím to je, že auta jsou tak levná?" není nijak složitá odpověď. Hlavními vlivy jsou posilující ekonomika, a tudíž rostoucí čistá mzda (od roku 2003 o 17,5 procenta), u dovážených aut hraje roli silná česká koruna, u všech pak sílící konkurenční boj mezi automobilkami. V tomto směru byl hodně důležitý předloňský příchod modelu Kia cee´d, což uznávají i zástupci konkurence.

"Kia zásadně zamíchala vodami v této třídě, kde nabídla produkt odpovídající naprosto přesně českému naturelu – relativně kvalitní vůz, v té době nejnižší cenu s odpovídající výbavou, nenápadným designem a lákavou sedmiletou zárukou," říká třeba mluvčí Fiatu Janka Konečná.

Letos se čeká něco podobného o třídu níže: do boje s fabií vyráží francouzsko-rumunská Dacia Sandero se základní cenou 179 tisíc korun. Konkurence se na sandero zatím dívá trochu přes prsty.

"Je těžké si představit, že by se technologicky vyspělá automobilka jako naše vydala cestou cenové přetlačované se sanderem, které například nemá v základní výbavě ani posilovač řízení," tvrdí Miroslav Doupal, produktový manažer osobních vozů z Citroënu.

A přestože v plné výbavě bude malá dacia za 230 tisíc korun, manažeři dalších značek z ní zatím velký strach nemají. "Neočekáváme jakékoliv ovlivnění naší cenové politiky," říká například za Toyotu její mluvčí Tomáš Vaněk, s nímž souhlasí i kolegové z Volkswagenu, Seatu či Fordu.

"Sázíme na vysokou kvalitu, spolehlivost a jistotu, že auto bude i po pěti letech jezdit stejně jako dnes a že také posyktne spoustu radosti z jízdy. A to se také odráží v ceně našich aut," míní Martin Linhart z Fordu. Dodává však, že cenová válka na velmi citlivém českém trhu ještě neskončila.
 
Zdražovat se nebude
To, že boje mezi automobilkami budou pokračovat, potvrzuje i analytik Jan Procházka z investiční společnosti Cyrrus. "Auta zdražovat určitě nebudou, konkurence na trhu je příliš veliká. Nečekám ani, že by některé velké značky zmizely, každý stát si výhodami chrání tu domácí a ty pak exportují i za hranice. Je pravda, že všechny materiály pro výrobu aut zdražují, ale to se projevuje jen tím, že automobilky o něco méně vydělávají. Zákazníků se to nedotkne," říká.

Trendem doby je, že vlastnictví vozu se stává naprosto běžnou věcí. "Auto se už spíše kupuje jako spotřební věc typu počítače, a ne jako dříve, kdy bylo cenově blíže rodinnému domu. Lidé si pořizují druhá třetí auta do rodiny. Hodně tomu nahrávají i velmi dostupné půjčky," říká Jan Procházka.

Dokládají to i čísla z autobazarů. "Dlouhodobě prodáváme přibližně polovinu všech aut na splátky. Naprosto převažují úvěry, stále častěji s nízkou první splátkou nebo s prodlouženou dobou splácení až na osm, někdy i deset let. Při nákupu v našich autocentrech zákazník ani obvykle nemusí předkládat žádné potvrzení o výši příjmů, stačí jen dva doklady totožnosti. Na splátky tak dnes snadněji dosáhnou i nízkopříjmové skupiny obyvatelstva," říká šéf výkupu AAA Auto Petr Vaněček.

A kdy je podle Jana Procházky nejlepší chvíle pro koupi vozu? "Hlavní rada je: kupujte, když potřebujete. To platí o bytech stejně jako o autech. Nemá cenu cokoliv pořizovat teď jenom proto, že se to vyplatí," myslí si analytik. 

Příklady slev během jednoho roku (v Kč)
auto cena červenec 2008 cena červenec 2007 rozdíl
VW Touareg 2.5 TDi R5 973 500 1 293 300 319 800
BMW 530xd 1 203 770 1 413 900 210 130
Ford Mondeo 2.0 tdci 676 990 850 990 174 000
Toyota Corolla Verso 529 900 674 900 145 000
VW Golf 384 900 444 200 59 300
Toyota Yaris 1,0 Cool 254 900 299 900 45 000
Fiat Grande Punto 224 900 249 900 25 000
Citroën Xsara Picasso 394 000 414 900 20 000
Kia Rio 249 980 269 980 20 000
Škoda Fabia 1.2 51 kW 264 900 282 900 18 000
Hyundai Getz 204 900 219 900 15 000
 

Ceny v Kč pocházejí z údajů prodejců, zahrnují také dlouhodobé akční slevy. Pokud není uvedena motorizace, jde o základní model vozu.