Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta jsou zajímavější než móda, říká designérka, která oblékla Audi A1

aktualizováno 
S čím přijdou módní autonávrháři letos? Žlutá letěla před deseti, bílá před třemi lety. Napjatě očekávaná velká-malá novinka Audi A1 přifrčí třeba s jedovatě zelenými doplňky interiéru. Barvy a materiály interiéru vybírala prckovi z Ingolstadtu slovenská designérka Jana Bonková.

Jana Bonková, designérka Audi | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

"Naše oddělení vytváří barevné koncepty," vysvětluje designérka, která představuje Audi A1 i na jednom z firemních videí, kde mluví za tým vybírající barvy a materiály. "Mám počáteční představu, třeba by se mi líbila červená barva, tak si řeknu, že bych si to uměla představit v nějakém laku, možná trošku tmavší nebo jiný metalický efekt... Nalakujeme třeba jedno auto v této barvě, vytvoříme barevný koncept," vypráví

Stane se, že se vám ta červená pak na celém autě nelíbí?
Určitě. Pak uděláme jednu optimalizaci, druhou, třetí... a nakonec to sedí.

Auta jsou lepší než móda

Jak se to stane, že se žena dostane do takového typicky mužského prostředí, jako je automobilový průmysl a automobilový design?
Je to spojené s tím, co člověka zajímá. Každý má v mládí svoje dětské sny, ty pak rozvíjí. Já jsem se od počátku zajímala o módu, oděvní průmysl, textilní průmysl... Tak nějak automaticky jsem přesedlala do automobilovému průmyslu, protože mě zajímaly interiéry. Tak nějak to vyplynulo ze situace.

Takže módní návrhářství by vás taky zajímalo, nebo jsou auta lepší?
Automobilový průmysl je pro mě větší výzva, v interiéru nebo exteriéru máme desítky materiálu, každý úplně jiný, ale dohromady musí společně ladit. A to je pro mě větší výzva. Autoprůmysl je pro mě lepší varianta.

Většinou se designéři hodně hádají s konstruktéry, techniky. Jak je to u vás, vy máte úplně volnou ruku?
Všechno, co je v automobilovém průmyslu, je týmová práce, každý má svoji specializaci, musíme ale dohromady spolupracovat. Musíme samozřejmě spolupracovat i s jinými odděleními. Já mám na příklad nějakou barevnou představu, ale to všechno musí ladit dohromady. Spolupracuji s konstrukcí, s kvalitou, s marketingem, musíme se společně všichni domlouvat. I proto je ten proces v automobilovém průmysl tak dlouhý.

Jak dlouho to vlastně trvá, než dáte dohromady materiálový a barevný koncept? Vy čekáte, až vám pánové z designu přivezou auto nebo ukáží, až ho mají vymyšlené, nebo jste s nimi od začátku?
Děláme to všichni společně od začátku. Já sleduji, co dělají v interiéru a exteriéru za architekturu. Začínáme společně a končíme taky všichni společně, je za tím strašná spousta práce a lidí. Jsme jeden tým, který společně pracuje od počátku.

Audi A1Audi A1

Jak se designéři dokáží trefit do toho, co bude v kurzu za pět, šest let? Máte nějaké vizionáře, kteří říkají, že za šest let bude v módě třeba bílá?
V tomto ohledu se musíme koukat všichni. To auto přijde až za nějakou dobu, mezi tím je opravdu spousta času od prvního nápadu k poslednímu. Proto se každý z nás inspiruje trošku napřed, musíme mít trošku v oku, co bude za těch pár let. Musíme sledovat, co v automobilovém průmyslu táhne, sledujeme nábytkářský průmysl, oděvní, textilní návrháře, všechno, co je kolem nás, nám dává nějaký impuls.

Nemáte strach, že se nějaká barva okouká?
Jsou barvy, které jsou tradiční - černá a bílá, červená. Okouká se, to je takový subjektivní pocit. Jsou barvy, které vydrží rok dva a jsou barvy, které vydrží déle. My potřebujeme i takové barvy, abychom pokryli široké spektrum vkusu zákazníků.

Nakolik musíte být kromě designérů taky technici? Musíte třeba umět posoudit, zda daný materiál čalounění vydrží životnost auta?
My jsme designéři, ale úzce spolupracujeme i s ostatními odděleními. Právě proto připravíme barevný koncept, který použijí naši spolupracovníci z jiných oddělení, kteří se zabývají takovými otázkami.

Ze Škody do Audi

Vy jste přešla do Audi od Škodovky; chtěla jste sama, nebo si vás našli? Je rozdíl v práci?
Co se náplně práce týče, tak je to podobné, je tu určitě jiný segment zákazníka, jiná značka. Já jsem Audi oslovila, oni mě hned vzali. Byla jsem ve Škodovce už sedm let a chtěla jsem se posunout někam dál.

Co jste přesně dělala na A1?
U Audi jsem rok a půl. Na A1 jsem dělala barevnost dekoračních dílu na přístrojové desce podle výbavy interiéru. Dále dezény, materiály a povrchy, které jsou například na přístrojovce, dveřích a střední konzole.

Audi A1Audi A1

Co musím udělat, abych se mohl dostat k vám do vašeho oddělení?
Vystudovat interierový design, exteriérový design, textilní nebo oděvní design, něco, co má společného s materiálem.

Co vás ještě láká? Nějaké velké auto? Je práce na malém autě je jiná než práce na velkém autě?
My máme určitý vkus, jinak přistupujeme k A1, jinak k A8. Musíme se řídit tím, že pro každý model je široké spektrum zákazníků. U každého modelu nabízíme sportovní, elegantní nebo standardní. Co se týká kvality, jsou na tom A1 i A8 stejně.

U větších aut postupujeme trošku jinak. Žádné poučky na to ale neexistují. Jsme designéři, máme svoje myšlenky, ty rozvíjíme tak dlouho, až to takhle dopadne.

My musíme udělat takový koncept, aby seděl k tomu modelu. Je to naše práce, přizpůsobit barevný koncept tomu danému modelu.

Je lepší, když máte v týmu podobný vkus, nebo když má každý jiný?
Každý z nás je úplně jiný, nedá se říct, že bychom se dohadovali, každý přinese díl své práce. Na jednom automobilu pracujeme strašně dlouho, od počátku diskutujeme o tom, co by se do auta hodilo. Vzájemně se doplňujeme.

Audi A1 e-tron

Co na to říkají vaši kolegové, kteří to auto namalují, když jim navrhnete nějakou bláznivou barvu?
Myslím, že byli nadšení, zrovna wasabigrün (jedovatě zelená, jedna ze speciálních barev pro Audi A1 - pozn.red.) je něco jiného, co doposud u jiných modelů nebylo. Podle mého názoru se k A1 velmi hodí. Jelikož máme široké spektrum barev, tak si myslím, že byli spokojení, proč by ne.

Jana Bonková, designérka Audi


Témata: móda, Audi, Ingolstadt, Škoda


Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.