Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta mají stále víc závad. Nejméně trápí hybridní Toyotu Prius

  16:10aktualizováno  16:10
Šampionem TÜV Reportu 2011, každoroční statistiky výsledků technických kontrol v Německu, je Toyota Prius. Technici zjišťují, že řidiči zanedbávají hlavně kontrolu světel a hodně aut nemá vpořádku brzdy.

Toyota Prius | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

"Je to silný signál pro elektropohon," komentuje zástupce sítě zkušeben technické kontroly v Německu Bernhard Kerscher, jednatel společnosti TÜV SÜD, vítězství japonského modelu, který v jiném než hybridním provedení neseženete. Prius porazil i loňského vítěze Porsche 911, které odsunul v nejsledovanější kategorii nejmladších aut mířících povinně do stanic technické kontroly, na druhé místo.

"Toyota je s osmi modely v nejrůznějších kategoriích sedmnáctkrát mezi deseti nejlepšími a je tím nejúspěšnější značkou TÜV Reportu 2011," raduje se z úspěchu priusu Tomáš Vaněk, tiskový mluvčí českého zastoupení japonské automobilky.

TÜV Report má pět žebříčků, seřazených podle stáří aut. V první kategorii jsou auta do tří let věku, druhá se zaměřuje na čtyř- až pětileté vozy, v dalších jsou šesti- až sedmileté, osmi- až devítileté a v poslední tabulce jsou deseti- až jedenáctiletá auta.

Tüv report 2011

dvou- až tříletá auta - kompletní tabulka ZDE

Už čtyřicáté vydání TÜV Reportu ale přináší i znepokojení: průměrné procento závad, se kterými auta podle techniků přijíždí, opět vzrostlo. Letos přijelo v Německu na technickou 19,5% vozů se závažnou závadou, což je oproti loňsku o necelé dva procentní body víc (například v roce 1997 byl průměrný počet závadných aut 11,6 procenta).

TÜV Report vyhodnocuje asi 10 milionu z celkových 25 miliónů prohlídek prováděných za rok v Německu.

Průměrný počet aut se závadou u německých STK

Průměrný počet aut se závažnou závadou u německých STK

Nepotěší ani to, že 5,5 % automobilů, které přijely po třech letech na německou technickou kontrolu poprvé, už nedostalo plaketu kvůli podstatným závadám. U pětiletých vozů neuspělo na první pokus 10,4%, u sedmiletých vozů 16,8%, u devítiletých vozů 21,4% a u jedenáctiletých 26% aut.

Změny na špičce

Nejsledovanější kategorie tříletých vozů kraluje Toyota Prius s 2,2 procenty závad, na druhé místo se poskládaly hned tři auta s 2,3 procenty: Porsche 911, Mazda 2 a Toyota Auris. Mezi nejlepšími tříletými automobily jsou rovněž Smart Fortwo (2,5 % závad) a Golf Plus (2,6 %). "Asijsko-německá historie úspěchu předcházejících let tímto tedy pokračuje a prochází všemi věkovými třídami," shrnuje TÜV.

škodovky

stáří 2-3 roky: 34. místo fabia, 63. octavia, 81. roomster

stáří 4-5 let: 37. octavia, 74. fabia

stáří 6-7 let: 53. fabia, 60. octavia

stáří 8-9 let: 35. octavia, 44. fabia

stáří 10-11 let: 28. octavia, 68. felicia

Stejně jako u vítězných pozic, i na opačném konci TÜV Reportu jsou staří známí. Zcela dole se opět umístila Kia Carnival. S 23,8 % závad to znamená, že technickou neprojde napoprvé téměř každý čtvrtý Carnival. Na předposledním místě se nachází Hyundai Atos (12,2 % závad), Fiat Doblo (11,8 %) a Volvo XC 90 (11,2 %).

Při sestavování žebříčků TÜV nezohledňuje kilometrový nájezd zkoumaných modelů. V žebříčcích ale průměrný počet najetých kilometrů daného modelu uvádí. Auta s velkým počtem závad, jako je vůz Volvo XC 90 se 73 000 kilometry anebo vůz Renault Espace se 67 000 kilometry mají kvůli podstatně vyššímu kilometrickému průběhu i vyšší opotřebení, a tím i horší předpoklady na zkušebně. Typický tříletý prius najezdil 43 tisíc kilometrů.

Ještě viditelnější je to u vozů se stářím čtyři až pět let. První místo má mezi nimi Porsche Boxster (4,2 %) s průměrným kilometrickým výkonem 47 000 kilometrů. Na desátém místě oproti tomu skončily typičtí polykači kilometrů jako je Audi A8 (5,5% / kilometrický výkon 115 000 kilometrů) a BMW řady 3 ( 5,5% / kilometrický výkon 72 000 kilometrů).

Světla si ohlídáte sami

Na prvních místech se vyskytují závady osvětlení, náprav a brzd. V kategorii nejstarších aut starých deset a jedenáct let se 30,3% muselo na kontrolu znovu vrátit kvůli světlům, 13,3 % kvůli závadám na nápravách a 7,4% prošlo kontrolou až po opravě brzdové soustavy.

nejhorší z nejhorších

Jak jezdí Kia Carnival čtěte ZDE

Stav světel je podle Guntera Dettelmanna, automobilového experta německého TÜV SÜD hlavně problémem údržby. "Když vyjíždím z garáže nebo vyparkovávám, vidím, zda mi světla svítí nebo ne. To dokáže zhodnotit každý sám i v běžném provozu," říká Dettelmann. Sám ale přiznává, že ani on před delší cestou detailně nekontroluje stav světel, i když to vyhlášky v celé Evropě nařizují. "Samozřejmě jsou ale velké rozdíly v trvanlivosti, hlavně žárovek," dodává konstruktér.

U náprav, které se na technických kontrolách jeví jako dalším velkým problémem, je to jiné. "Majitel, řidič může při používání ovlivnit stupeň opotřebení," říká ale často je to podle odborníka i chybnou konstrukcí. "Na nápravách jsou konstrukční rezervy." Když auto i při menším kilometrovém proběhu vykazuje závady na nápravách, může to podle Dettelmanna být znak toho, že něco nemusí být vpořádku už z výroby.

Šampioni a propadlíci letošního TÜV reportu:

nejmíň závad nejvíc závad
3 roky Toyota Prius Kia Carnival
5 let Porsche Boxter Kia Carnival
7 let Porsche 911 Kia Carnival
9 let Porsche 911 Fiat Stilo
11 let Porsche 911 Ford Ka

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.