Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auta mají stále víc závad. Nejméně trápí hybridní Toyotu Prius

  16:10
Šampionem TÜV Reportu 2011, každoroční statistiky výsledků technických kontrol v Německu, je Toyota Prius. Technici zjišťují, že řidiči zanedbávají hlavně kontrolu světel a hodně aut nemá vpořádku brzdy.

Toyota Prius | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

"Je to silný signál pro elektropohon," komentuje zástupce sítě zkušeben technické kontroly v Německu Bernhard Kerscher, jednatel společnosti TÜV SÜD, vítězství japonského modelu, který v jiném než hybridním provedení neseženete. Prius porazil i loňského vítěze Porsche 911, které odsunul v nejsledovanější kategorii nejmladších aut mířících povinně do stanic technické kontroly, na druhé místo.

"Toyota je s osmi modely v nejrůznějších kategoriích sedmnáctkrát mezi deseti nejlepšími a je tím nejúspěšnější značkou TÜV Reportu 2011," raduje se z úspěchu priusu Tomáš Vaněk, tiskový mluvčí českého zastoupení japonské automobilky.

TÜV Report má pět žebříčků, seřazených podle stáří aut. V první kategorii jsou auta do tří let věku, druhá se zaměřuje na čtyř- až pětileté vozy, v dalších jsou šesti- až sedmileté, osmi- až devítileté a v poslední tabulce jsou deseti- až jedenáctiletá auta.

Tüv report 2011

dvou- až tříletá auta - kompletní tabulka ZDE

Už čtyřicáté vydání TÜV Reportu ale přináší i znepokojení: průměrné procento závad, se kterými auta podle techniků přijíždí, opět vzrostlo. Letos přijelo v Německu na technickou 19,5% vozů se závažnou závadou, což je oproti loňsku o necelé dva procentní body víc (například v roce 1997 byl průměrný počet závadných aut 11,6 procenta).

TÜV Report vyhodnocuje asi 10 milionu z celkových 25 miliónů prohlídek prováděných za rok v Německu.

Průměrný počet aut se závadou u německých STK

Průměrný počet aut se závažnou závadou u německých STK

Nepotěší ani to, že 5,5 % automobilů, které přijely po třech letech na německou technickou kontrolu poprvé, už nedostalo plaketu kvůli podstatným závadám. U pětiletých vozů neuspělo na první pokus 10,4%, u sedmiletých vozů 16,8%, u devítiletých vozů 21,4% a u jedenáctiletých 26% aut.

Změny na špičce

Nejsledovanější kategorie tříletých vozů kraluje Toyota Prius s 2,2 procenty závad, na druhé místo se poskládaly hned tři auta s 2,3 procenty: Porsche 911, Mazda 2 a Toyota Auris. Mezi nejlepšími tříletými automobily jsou rovněž Smart Fortwo (2,5 % závad) a Golf Plus (2,6 %). "Asijsko-německá historie úspěchu předcházejících let tímto tedy pokračuje a prochází všemi věkovými třídami," shrnuje TÜV.

škodovky

stáří 2-3 roky: 34. místo fabia, 63. octavia, 81. roomster

stáří 4-5 let: 37. octavia, 74. fabia

stáří 6-7 let: 53. fabia, 60. octavia

stáří 8-9 let: 35. octavia, 44. fabia

stáří 10-11 let: 28. octavia, 68. felicia

Stejně jako u vítězných pozic, i na opačném konci TÜV Reportu jsou staří známí. Zcela dole se opět umístila Kia Carnival. S 23,8 % závad to znamená, že technickou neprojde napoprvé téměř každý čtvrtý Carnival. Na předposledním místě se nachází Hyundai Atos (12,2 % závad), Fiat Doblo (11,8 %) a Volvo XC 90 (11,2 %).

Při sestavování žebříčků TÜV nezohledňuje kilometrový nájezd zkoumaných modelů. V žebříčcích ale průměrný počet najetých kilometrů daného modelu uvádí. Auta s velkým počtem závad, jako je vůz Volvo XC 90 se 73 000 kilometry anebo vůz Renault Espace se 67 000 kilometry mají kvůli podstatně vyššímu kilometrickému průběhu i vyšší opotřebení, a tím i horší předpoklady na zkušebně. Typický tříletý prius najezdil 43 tisíc kilometrů.

Ještě viditelnější je to u vozů se stářím čtyři až pět let. První místo má mezi nimi Porsche Boxster (4,2 %) s průměrným kilometrickým výkonem 47 000 kilometrů. Na desátém místě oproti tomu skončily typičtí polykači kilometrů jako je Audi A8 (5,5% / kilometrický výkon 115 000 kilometrů) a BMW řady 3 ( 5,5% / kilometrický výkon 72 000 kilometrů).

Světla si ohlídáte sami

Na prvních místech se vyskytují závady osvětlení, náprav a brzd. V kategorii nejstarších aut starých deset a jedenáct let se 30,3% muselo na kontrolu znovu vrátit kvůli světlům, 13,3 % kvůli závadám na nápravách a 7,4% prošlo kontrolou až po opravě brzdové soustavy.

nejhorší z nejhorších

Jak jezdí Kia Carnival čtěte ZDE

Stav světel je podle Guntera Dettelmanna, automobilového experta německého TÜV SÜD hlavně problémem údržby. "Když vyjíždím z garáže nebo vyparkovávám, vidím, zda mi světla svítí nebo ne. To dokáže zhodnotit každý sám i v běžném provozu," říká Dettelmann. Sám ale přiznává, že ani on před delší cestou detailně nekontroluje stav světel, i když to vyhlášky v celé Evropě nařizují. "Samozřejmě jsou ale velké rozdíly v trvanlivosti, hlavně žárovek," dodává konstruktér.

U náprav, které se na technických kontrolách jeví jako dalším velkým problémem, je to jiné. "Majitel, řidič může při používání ovlivnit stupeň opotřebení," říká ale často je to podle odborníka i chybnou konstrukcí. "Na nápravách jsou konstrukční rezervy." Když auto i při menším kilometrovém proběhu vykazuje závady na nápravách, může to podle Dettelmanna být znak toho, že něco nemusí být vpořádku už z výroby.

Šampioni a propadlíci letošního TÜV reportu:

nejmíň závad nejvíc závad
3 roky Toyota Prius Kia Carnival
5 let Porsche Boxter Kia Carnival
7 let Porsche 911 Kia Carnival
9 let Porsche 911 Fiat Stilo
11 let Porsche 911 Ford Ka

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...