Auta na plyn ušetří i v cizině

- Majitelé automobilů na propan butan budou i na dovolené šetřit ve srovnání s kolegy využívajícími klasické pohonné hmoty, neboť plyn je ve velké většině turisticky vyhledávaných zemí o dost levnější než benzin a nafta. "Musí se ale připravit na to, že propan-butan je v cizině označen jinak než v tuzemsku - u čerpadel je pojmenován jako Autogas nebo GLP," říká Tomáš Hanzl, předseda LPG-klubu, který sídlí v Brandýse nad Orlicí a sdružuje motoristy využívající propan-butan.
V západní Evropě jsou stojany s plynem samoobslužné. "Motoristům doporučuji, aby vezli do ciziny vlastní redukci pro tankování plynu u holandských systémů s bajonetovým závitem. U některých zahraničních stanic sice redukce k zapůjčení mají, ale málokdy mohou nabídnout ty správné," pokračuje Tomáš Hanzl a upozorňuje, že zmíněné redukce lze ještě doma bez problémů koupit. "Stojí zhruba 550 korun a jsou k mání se dvěma druhy závitů M 14 a M 10," upřesňuje Tomáš Hanzl. Při západoevropských dálnicích obecně je plyn dražší, ovšem výhodou je nonstop provoz a fakt, že čerpadlo není třeba hledat. "Dostatečná síť čerpacích stanic s plynem je v Holandsku, Belgii, Dánsku, Itálii a Francii," dělí se o zkušenosti Tomáš Hanzl. "Méně hustou síť má Rakousko a Německo, kde navíc často chybí stojany s plynem u dálnic. Naopak hlavně při dálnicích je plyn k mání v Itálii, Slovensku a Slovinsku. Cestující do Chorvatska by měli počítat s tím, že plyn je v zemi k dostání hlavně ve stanicích v plynárenských firmách, kde však je prodej mnohdy omezen jen do 16 hodin. Ve Španělsku nečerpají plyn soukromým vozidlům." Plynové zařízení v automobilu nepotřebuje před delší výpravou na dovolenou zvláštní péči, pokud ovšem na cestu nepřipadne termín pravidelné kontroly a revize.