Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do aut proniká internet a s ním i hackeři

  11:24aktualizováno  11:24
Automobily s možností připojení k internetu budou náchylné na útoky hackerů celé desetiletí. Uvedl to v rozhovoru pro list The Financial Times přední odborník na internetovou bezpečnost a zakladatel firmy Kaspersky Lab Jevgenij Kasperskij.
Aliance výrobců automobilů v USA zřídila pro automobilky centrum sdílení informací o kybernetických útocích.

Aliance výrobců automobilů v USA zřídila pro automobilky centrum sdílení informací o kybernetických útocích. | foto: Reuters

Moderní auta jsou sice díky moderním technologiím mnohem bezpečnější pro posádku, ale před kybernetickými útoky jsou zabezpečené mnohem hůře.

Kasperskij upozornil, že automobilky do svých vozů přidávají stále více technologií s možností připojení k internetu. Palubní počítače tak otevírají kybernetickým útočníkům nové cesty jak napadnout soukromá auta. Slavný počítačový expert dodal, že vládám a automobilkám bude trvat roky, než se jim podaří zavést způsoby ochrany vozidel před hackery.

„Dlouhou dobu budou auta zranitelná. Definice dobré bezpečnosti je, že útok musí stát více než možné škody. Můžete dosáhnout této úrovně, ale obávám se, že to může trvat tak deset let, možná méně,“ uvedl Kasperskij.

Do konce desetiletí má být podle výzkumné společnosti Gartner 250 milionů vozů přímo napojených na internet.

Většina moderních aut má mezi 50 a 60 počítači, které mají na starosti různé procesy od hudby a teploty po posilování řízení a ovládání brzd. Komunikují spolu přes platformu nazvanou Controller Area Network, známou jako sběrnice CAN.

Tato propojenost však znamená, že hackeři, kteří se napojí na část auta, jsou schopni získat kontrolu i nad další, upozorňuje Kasperkij. „Bohužel protivníci jsou stále chytřejší.“ Loni se hackerům v USA podařilo při kontrolním cvičení, které mělo odhalit, co je možné, převzít na dálku ovládání vozu Jeep Cherokee přes jeho rádio a vyřadit z činnosti řízení a brzdy (více o případu čtěte zde). Automobilka Fiat Chrysler pak svolala ke kontrole 1,4 milionu vozů a zpráva vyvolala obavy automobilek z možnosti externího napojení do aut. Tedy z něčeho, o čem si všichni do té doby mysleli, že je nemožné.

Protože součástky do automobilových počítačů pocházejí z celého světa, je potřeba ochranu vozů před útoky koordinovat celosvětově, dodává Kasperskij. Evropská komise již vytvořila pracovní skupinu, která uvažuje o nové legislativě, jež by zvýšila bezpečnost aut. Aliance výrobců automobilů v USA zřídila pro automobilky centrum sdílení informací o útocích.

„Vlády a automobilky konečně chápou problém. Jsou blízko návrhu řešení a musí ho zavést. A to bude trvat roky. Bohužel,“ dodal Kasperskij.

Autoři: ,




Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Další z rubriky

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.