Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do aut proniká internet a s ním i hackeři

  11:24aktualizováno  11:24
Automobily s možností připojení k internetu budou náchylné na útoky hackerů celé desetiletí. Uvedl to v rozhovoru pro list The Financial Times přední odborník na internetovou bezpečnost a zakladatel firmy Kaspersky Lab Jevgenij Kasperskij.
Aliance výrobců automobilů v USA zřídila pro automobilky centrum sdílení informací o kybernetických útocích.

Aliance výrobců automobilů v USA zřídila pro automobilky centrum sdílení informací o kybernetických útocích. | foto: Reuters

Moderní auta jsou sice díky moderním technologiím mnohem bezpečnější pro posádku, ale před kybernetickými útoky jsou zabezpečené mnohem hůře.

Kasperskij upozornil, že automobilky do svých vozů přidávají stále více technologií s možností připojení k internetu. Palubní počítače tak otevírají kybernetickým útočníkům nové cesty jak napadnout soukromá auta. Slavný počítačový expert dodal, že vládám a automobilkám bude trvat roky, než se jim podaří zavést způsoby ochrany vozidel před hackery.

„Dlouhou dobu budou auta zranitelná. Definice dobré bezpečnosti je, že útok musí stát více než možné škody. Můžete dosáhnout této úrovně, ale obávám se, že to může trvat tak deset let, možná méně,“ uvedl Kasperskij.

Do konce desetiletí má být podle výzkumné společnosti Gartner 250 milionů vozů přímo napojených na internet.

Většina moderních aut má mezi 50 a 60 počítači, které mají na starosti různé procesy od hudby a teploty po posilování řízení a ovládání brzd. Komunikují spolu přes platformu nazvanou Controller Area Network, známou jako sběrnice CAN.

Tato propojenost však znamená, že hackeři, kteří se napojí na část auta, jsou schopni získat kontrolu i nad další, upozorňuje Kasperkij. „Bohužel protivníci jsou stále chytřejší.“ Loni se hackerům v USA podařilo při kontrolním cvičení, které mělo odhalit, co je možné, převzít na dálku ovládání vozu Jeep Cherokee přes jeho rádio a vyřadit z činnosti řízení a brzdy (více o případu čtěte zde). Automobilka Fiat Chrysler pak svolala ke kontrole 1,4 milionu vozů a zpráva vyvolala obavy automobilek z možnosti externího napojení do aut. Tedy z něčeho, o čem si všichni do té doby mysleli, že je nemožné.

Protože součástky do automobilových počítačů pocházejí z celého světa, je potřeba ochranu vozů před útoky koordinovat celosvětově, dodává Kasperskij. Evropská komise již vytvořila pracovní skupinu, která uvažuje o nové legislativě, jež by zvýšila bezpečnost aut. Aliance výrobců automobilů v USA zřídila pro automobilky centrum sdílení informací o útocích.

„Vlády a automobilky konečně chápou problém. Jsou blízko návrhu řešení a musí ho zavést. A to bude trvat roky. Bohužel,“ dodal Kasperskij.

Autoři: ,


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz