Aliance výrobců automobilů v USA zřídila pro automobilky centrum sdílení informací o kybernetických útocích. | foto: Reuters

Do aut proniká internet a s ním i hackeři

  • 5
Automobily s možností připojení k internetu budou náchylné na útoky hackerů celé desetiletí. Uvedl to v rozhovoru pro list The Financial Times přední odborník na internetovou bezpečnost a zakladatel firmy Kaspersky Lab Jevgenij Kasperskij.

Moderní auta jsou sice díky moderním technologiím mnohem bezpečnější pro posádku, ale před kybernetickými útoky jsou zabezpečené mnohem hůře.

Kasperskij upozornil, že automobilky do svých vozů přidávají stále více technologií s možností připojení k internetu. Palubní počítače tak otevírají kybernetickým útočníkům nové cesty jak napadnout soukromá auta. Slavný počítačový expert dodal, že vládám a automobilkám bude trvat roky, než se jim podaří zavést způsoby ochrany vozidel před hackery.

„Dlouhou dobu budou auta zranitelná. Definice dobré bezpečnosti je, že útok musí stát více než možné škody. Můžete dosáhnout této úrovně, ale obávám se, že to může trvat tak deset let, možná méně,“ uvedl Kasperskij.

Do konce desetiletí má být podle výzkumné společnosti Gartner 250 milionů vozů přímo napojených na internet.

Většina moderních aut má mezi 50 a 60 počítači, které mají na starosti různé procesy od hudby a teploty po posilování řízení a ovládání brzd. Komunikují spolu přes platformu nazvanou Controller Area Network, známou jako sběrnice CAN.

Tato propojenost však znamená, že hackeři, kteří se napojí na část auta, jsou schopni získat kontrolu i nad další, upozorňuje Kasperkij. „Bohužel protivníci jsou stále chytřejší.“ Loni se hackerům v USA podařilo při kontrolním cvičení, které mělo odhalit, co je možné, převzít na dálku ovládání vozu Jeep Cherokee přes jeho rádio a vyřadit z činnosti řízení a brzdy (více o případu čtěte zde). Automobilka Fiat Chrysler pak svolala ke kontrole 1,4 milionu vozů a zpráva vyvolala obavy automobilek z možnosti externího napojení do aut. Tedy z něčeho, o čem si všichni do té doby mysleli, že je nemožné.

28. července 2015

Protože součástky do automobilových počítačů pocházejí z celého světa, je potřeba ochranu vozů před útoky koordinovat celosvětově, dodává Kasperskij. Evropská komise již vytvořila pracovní skupinu, která uvažuje o nové legislativě, jež by zvýšila bezpečnost aut. Aliance výrobců automobilů v USA zřídila pro automobilky centrum sdílení informací o útocích.

„Vlády a automobilky konečně chápou problém. Jsou blízko návrhu řešení a musí ho zavést. A to bude trvat roky. Bohužel,“ dodal Kasperskij.

,