Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta našich dědečků závodila, o rychlost nešlo

aktualizováno 
Nablýskané limuzíny, sportovní i závodní automobily a motocykly, na nichž jezdili či závodili už naši dědečkové. To byla lákadla, která přivedla o tomto víkendu na hlučínskou štěrkovnu stovky automobilových fandů a sběratelů.

Veteráni: Velká cena Hlučína | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

A nebyly zde jenom muzeální kousky na dívání, téměř všechny stroje jejich majitelé prohnali na soutěžní dráze a každý z nich se snažil co nejlépe umístit v prvním ročníku Velké ceny Hlučína.

Veteráni: Velká cena Hlučína

Veteráni závodili v Hlučíně
Tatra T 57, známá jako Hadimrška z filmu s Vlastou Burianem, unikátní sportovní BMW 319 z roku 1935, které se ještě dnes rozjede rychlostí 130 kilometrů v hodině, ale také třeba jeden z mála dochovaných a pojízdných mopedů či motocyklů.

Veteráni: Velká cena Hlučína

"V každém kole soutěžily vždy dva přibližně stejně výkonné stroje. Po odstartování letmým startem a pak jezdci projeli každý svůj okruh, aniž by se potkali. V místě, kde je sledovali diváci, jsme nachystali úsek měřený radarem, a jezdci museli snížit rychlost na 40 kilometrů v hodině. Vyhrál tak jezdec, který měl nejméně trestných bodů, a ne ten, kdo projel trať nejrychleji," přiblížil pravidla Pavel Tkačík, jeden z hlavních pořadatelů. Každý závodník samozřejmě závodil ve své příslušné kategorii.

Veteráni: Velká cena Hlučína

Svůj motocykl Douglas Bristol z roku 1920 na závodní dráze "provětral" i nejstarší, ale o to bojovnější jezdec devětasedmdesátiletý Miroslav Rybička.

"Je to poslední série bez spojky a ještě v roce 1999 jezdila v Anglii po silnici. Než našteluju všechny páčky, tak jak mám, jsem v cíli. Vytáhne to i 60 kilometrů v hodině. Už jsem na ní ale dvakrát udělal stojku, tak ji moc netrápím," přiznal před startem tento závodník, a zároveň akademický sochař, obráběč kovů, skaut, stavitel a sběratel a znalec starých motocyklů.

K nejstarším exemplářům, které mohli lidé v Hlučíně obdivovat, byl také nablýskaný Franklin Roadster Renabout z roku 1910, který jeho majitel dával dohromady téměř tři roky.

Veteráni: Velká cena Hlučína

"Když jsem ho přivezl z Německa, původní byl jen podvozek, motor a sedadla. Karoserie je celohliníková, motor je vzduchem chlazený na dřevěném rámu a auto je osvětlené petrolejovými lampami," popsal svou sbírku Libor Jelínek z Ostravy a upozornil i na vedle stojící sportovní BMW 319 z roku 1935, kterých bylo vyrobených jen 170 kusů a sběratelé jich zachránili pět.

Před nelehkým úkolem stáli odborníci, kteří z téměř stovky historických veteránů na dvou či čtyřech kolech měli vybrat ty nejkrásnější v soutěži elegance.

"Bude to těžké vybírání. Jsou tady opravdu skvosty," přiznal jeden z hodnotících komisařů a bývalý ředitel muzea Tatry Kopřivnice, sedmdesátiletý Karel Rosenkranz.

Sběratelé si mohli vzácné stroje nejen prohlédnout, ale také si na veterán burze zakoupit chybějící díly. Výtěžek celé akce, kterou zaštítili starosta Hlučína David Maňas, VŠB - Technická univerzita Ostrava a Rotary Club International Ostrava, poputuje na charitativní účely do Rehabilitačního ústavu Hrabyně na podporu handicapovaných sportovců.

Veteráni: Velká cena Hlučína

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.