Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta-neauta jezdí cestou-necestou

  16:30aktualizováno  16:30
Na počátku tohoto roku bylo v České republice evidováno 5 829 249 motorových vozidel. Některá však můžete potkat zatím jen ojediněle nebo je na silnici vůbec neuvidíte. Některá ze dvou, tří, čtyř, šesti, či dokonce ještě vícekolových vozidel patří svým určením jen do terénu, nemají ani příslušnou registrační značku (jak se dosud říkalo SPZ), která je k provozu na pozemních komunikacích opravňuje.

To nic nemění na tom, že mohou být užitečná.

E-SCOOTER

Elektrický skútr původem z Číny je poháněn nevelkým motorkem, který zásobují proudem čtyřiadvacetivoltové baterie skryté pod rámem.

Jejich energie stačí i na 20 kilometrů jízdy rychlostí až 25 km/h. Baterie jsou schopny minimálně 280násobného vybití a nabití, které trvá osm hodin.

Stroj, jehož předností je možnost poměrně snadného složení a uložení například do kufru auta, váží 26 kilogramů a uveze osobu do hmotnosti 80 kilogramů.

Slabinou skútru, vybaveného jinak i světlometem a směrovými světly, je málo účinná brzda.

To jej odsuzuje spíše k jízdě po rovině, či ještě lépe k překonávání vzdáleností ve velkoprostorových objektech.

Stojí 4000 korun, ale teď už je postupně nahrazován novým, silnějším, výkonnějším a citelně dražším modelem E-Scooter II.

ARROW

Má v dokumentu zvaném osvědčení o schválení technické způsobilosti typu vozidla (což mu tedy umožňuje provoz na pozemních komunikacích) uvedeno, že to je motocykl kategorie lehká čtyřkolka.

Firma dovážející tento elektrický dopravní prostředek původem z Německa do České republiky jej nazývá vozidlem budoucnosti. A jaké jsou argumenty pro toto tvrzení? Chrání životní prostředí - nezpůsobuje žádné exhalace a je téměř bezhlučné, má moderní design a snadnou obsluhu, dobré jízdní vlastnosti nabízející požitek ze spolehlivé a bezpečné jízdy.

Důležitý je i hospodárný provoz: podle údajů prodejce představují náklady asi jednu korunu na deset kilometrů jízdy. Čtyřkolka jede rychlostí až 45 km/h, dojezd na jedno nabití akumulátorů má zhruba 60 kilometrů. Uveze i dvě osoby do maxima hmotnosti 150 kilogramů, bez pasažérů váží 190 kilogramů. Nabíjecí čas je při plném vybití pět hodin. Cena od 156 000 korun.

HAVEL SPYder 6x6

Obojživelník umí zdolat jakýkoliv terén - sníh, bažinu i vodní plochu. Vozidlo má široké možnosti využití při zásobování těžko dostupných obydlí a míst. Poslouží v lesích, v zemědělství, ale i při rekreaci. Zastane roli motocyklu, terénní čtyřkolky, a dokonce i sněžného skútru či člunu!

Je vybaveno čtyřdobým dvouválcem o výkonu šestnácti koní, elektrostartérem a variátorem umožňujícím plynulý rozjezd jen s postupným přidáváním plynu. Karoserie je laminátová, má čtyři čalouněné sedačky.

Podvozek má šest kol na třech osách, hydraulické kotoučové brzdy. Spyder může být vybaven i sněžnými pásy, sněžnou radlicí, navijákem či vlekem třeba pro tažení klád, ale také lodním motorem. Spyder totiž také plave. Váží 350 kilogramů a přesně tolik i uveze. Jede rychlostí až 35 km/h. Cena kolem 300 000 korun.

MEGA

O tom, že lehký užitkový vozík může vypadat i jinak, než jsme byli dosud zvyklí, vypovídá pohled na stroje značky Mega. Původem jsou z Francie, nabízejí se ve čtyřech základních modelech (dodávka, 2x pick-up a truck - podvozek pro nejrůznější nástavby), ve dvou velikostech a se třemi typy pohonných jednotek (2x diesel, 1x elektromotor).

Vozíky, které uvezou podle provedení 275 až 695 kilogramů, mají v případě pohonu na naftu sympatickou spotřebu: ve městě u dvouválcových motůrků o objemu 400 cm3 nebo 479 cm3 mezi 3,5 až 4 l/100 km.

Elektrická verze s motorem o výkonu 4 kW má dojezd na jedno nabití až 100 kilometrů. S automatickou převodovkou s plynulým přenosem výkonu umí jet rychlostí 45 až 75 km/h - podle použité pohonné jednotky. Cena začíná na 279 000 korun (bez DPH).

ARROW Vyloženě ekologické vozítko, které nekouří a není ho téměř slyšet

E-SCOOTER I takovéto vozítko lze spatřit na cestách

HAVEL SPYder 6x6 Pásová verze jinak šestikolového vozítka se uplatní v zimě v horách

MEGA S motorem jaké používají i zahradní traktůrky, případně i na eklektrický pohon mohou do městských ulic vyrazit tato malá užitková vozidla

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Iveco Daily 40C18 hydr.ruka...
Iveco Daily 40C18 hydr.ruka...

r.v. 2009, naj. 143 000 km, diesel
640 090 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.